در دنیای هوش مصنوعی چه کسی مسوولیت بنادر را عهده دار خواهد بود

 

تصویر اینکه در سال 2038 میلادی بنادر چه شکلی خواهند داشت ما را به سوی مسائل قانونی و لجستیکی مرتبط با هوش مصنوعی، اتوماسیون و دیگر مظاهر مختلف فناوری راهنمایی می کند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، «روایت بندر هوشمند در سال 2038 میلادی» عنوان گزارشی است که توسط «اوا ساولزبرگ» و «متیو ویته میر» به سرانجام رسیده و به این موضوع پرداخته که بنادر چگونه موضوع هوش مصنوعی را در مدیریت خود طی دهه های بیست و سی قرن جدید دخیل خواهند کرد. اما این روایت نیز در دل خود سوال های زیادی را به وجود می آورد.

آنها در گزارش خود آورده اند: « به زودی نسخه های هوش مصنوعی در همه جا، از جمله بندرها بکار گرفته می شود. هوش مصنوعی می تواند خود را با محیط سازگار کند و شرایط جدیدی را به وجود بیاورد.»

اما سوال ها همچنان درباره بکارگیری و توسعه هوش مصنوعی در بنادر وجود دارد. از جمله اینکه اگر اشتباهی رخ بدهد در نهایت چه کسی مسوول آن خواهد بود؟  آیا در این رخداد، شخص مسوول است یا سازمانی که تحت نظارت هوش مصنوعی کار می کند؟ وجود شبه های اینچنینی باعث می شود که تردیدهایی درباره توسعه هوش مصنوعی در مراکزی همچون بنادر افزایش یابد.

در این گزارش آمده که در آینده فرایند به گونه ای تعریف شده که یک ماشین بتواند بابت عملکرد خود مسوول بوده و درباره آن توضیح بدهد و پاسخگو باشد. فصل دیگری از این گزارش به موضوع جایگزینی ماشین ها به جای انسان ها می پردازد و اینکه واکنش هر یک به اتفاقات پیرامونی چگونه می تواند به ارائه یک خدمت برتر منجر شود.

در آینده نزدیک هواپیماهای بدون سرنشین می توانند بسته ها و کانتینرها را به صورتی که دائما در حال ردیابی باشند جابجا کنند و ارتباط شان با مرکز اطلاعات به صورت مستمر ادامه داشته باشد. آنها در شرایط مختلف می توانند واکنش های متفاوتی نشان بدهند و کاملا منعطف باشند.

در این گزارش، همچنین نقاط ضعف فناوری های جدید از جمله حمله های سایبری مورد ارزیابی قرار گرفته است. از سوی دیگر کاهش میزان آلاینده ها با بهره مندی از هوش مصنوعی نیز در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.