تداوم رقابت چین و هند در حوزه دریایی و بندری؛ جاده جدید ابریشم از بندر سریلانکا می گذرد

 

سریلانکا، کشوری جزیره ای در اقیانوس هند تبدیل به نقطه دیگری برای رقابت های دریایی و بندری میان چین و هند شده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، در اواخر سال 2017 میلادی، سریلانکا بندر «هامبان توتا» را به مدت 99 سال به اجاره چینی ها درآورد و فرصت طلایی را در اختیار آنها قرار داد تا به خوبی بتوانند در اقیانوس هند یک پایگاه اقتصادی بزرگ داشته باشند. این بندر یکی از مهم ترین مسیرهای کشتیرانی میان آسیا و اروپا محسوب می شود و چین نیز قصد دارد از آن به عنوان یک سکو برای افزایش میزان صادرات خود بهره ببرد.

این قرارداد اگر چه با مخالفت هایی نیز همراه بود، اما سرانجام به دلیل بدهی های سریلانکا به چین منعقد شد. دولت سریلانکا در 9 دسامبر سال گذشته، پس از آنکه نتوانست بدهی 1.5 میلیارد دلاری خود را به پکن بپردازد با اعطای 80 درصد سهام بندر هامبان توتا به یک شرکت دولتی چینی موافقت کرد.

انتظار می رود که این بندر، نقش اصلی در ایجاد جاده جدید ابریشم ایفا کند. جاده ای که می تواند بنادر و جاده های چین را به اروپا پیوند بدهد. مطبوعات چینی از این توافق به عنوان جذب سرمایه گذاری بیشتر خارجی و راه اندازی کارخانه های جدید یاد کرده اند.

از سوی دیگر، هند که رقیب اقتصادی چینی ها به شمار می رود از انجام این معامله به شدت نگران است و نسبت به آن واکنش نشان داد. این مساله باعث شد تا مقامات سریلانکا بارها اعلام کنند که بندر هامبان توتا به هیچ عنوان فعالیت نظامی برای ارتش چین نخواهد داشت.

سفیر سریلانکا نیز که طی هفته گذشته در نمایشگاه دریایی – هوایی واشنگتن شرکت کرده بود، بار دیگر این موضوع را یادآور شد که چین به هیچ عنوان قصد بهره برداری نظامی از این بندر اقتصادی را نخواهد داشت. دولت سریلانکا همواره در این زمینه شفاف عمل خواهد کرد.

ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا که در سال 2015 میلادی توانست اکثریت آرا را به خود اختصاص بدهد، برای توسعه زیرساخت های کشورش مجبور به اخذ وام از چینی ها شد. افزایش این بدهی و عدم پرداخت آن باعث شده تا سریلانکا برای پرداخت بدهی هایش اینگونه وارد عمل شود و انتقادهای فراوانی را ایجاد کند.

مسوولان سیاسی سریلانکا اعلام کرده اند که هیچ رابطه نظامی با هیچ کشوری ندارند، اما اشتراکات قوی با هند، پاکستان، ژاپن، استرالیا و آمریکا خواهند داشت. اما علاقه مندند تا روابط تجاری را با چین ارتقا بدهند.

اگرچه مقامات سریلانکا اعلام کرده اند که چین به هیچ وجه فعالیت نظامی در این بندر نخواهد داشت، اما درباره اینکه چینی ها تنها به فعالیت اقتصادی بسنده خواهند کرد نیز موضع قطعی اعلام نکرده اند.

عملیات ساخت بندر «هامبان توتا» در سال2008 میلادی آغاز شد و دو سال بعد به بهره برداری رسید.  فاز اول این بندر با هزینه 361 میلیون دلار و سرمایه گذاری چینی ها ساخته شد. با تکمیل فازهای بعدی، ظرفیت این بندر استراتژیک در اقیانوس هند به 20 میلیون TEU کانتینر در سال خواهد رسید. این موضوع باعث خواهد شد تا هامبان توتا به بزرگ ترین بندر ساخته شده در قرن بیست ویکم تبدیل شود.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.