مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران: ارز صادرکننده را نقداً با قیمت آزاد می‌خریم

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: دشمن به دنبال کاهش فروش نفت و صفر کردن درآمدهای نفتی ایران است در حالی که می‌توان با صادرات غیرنفتی کل ارز مورد نیاز کشور را تأمین کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، علی صالح‌آبادی امروز در نشست خبری با بیان اینکه بانک توسعه صادرات با هدف حمایت از صادرات کشور خصوصاً‌ صادرات غیرنفتی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم و تلاش دشمن برای صفر کردن صادرات نفت ایران، صادرات غیرنفتی دارای اهمیت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور برگردد -که این از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی است- حتی اگر صادرات نفت ما هم صفر شود با صادرات غیرنفتی می‌توان کل ارز مورد نیاز کشور را فراهم کرد.

*  ارائه تسهیلات به شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط و دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: صادرات فقط صادرات کالا و خدمات نیست، ما صادرات محصولات دانش‌بنیان هم داریم و در کنار شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های کوچک و متوسط هم توجه می‌کنیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: اگر در صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط توجه لازم داشته باشیم آنها هم می‌توانند به کشور کمک کنند.

وی افزود: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان سازوکاری را در بانک توسعه صادرات پیش‌بینی کرده‌ایم و کمیته خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم و برخی شعب ما مأموریت ویژه دارند که برای این شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین مالی کنند.

* پرداخت 1514 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: سال گذشته 1514 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد و در سال 96ا ین رقم 940 میلیارد ریال بود.

وی افزود: در بحث شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی سال 96 رقم 5 هزار و 787 میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه پرداخت کردیم و امسال هم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه خاص داریم.

* پرداخت 51 هزار و 403 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های صادراتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت:‌سال گذشته 51 هزار و 403 میلیارد ریال تسهیلات ریالی به شرکت‌های صادراتی پرداختیم که نسبت به سال قبل 13 درصد رشد داشت.

صالح‌آبادی ادامه داد: سال 97، رقم 343 میلیون دلار تسهیلات ارزی به شرکت‌های صادراتی پرداختیم.

وی افزود: امسال تسهیلات را افزایش می‌دهیم خصوصا در بخش ریالی زیرا شرکت‌ها از تسهیلات ریالی بیشتر استقبال می‌کنند چون به دلیل افزایش نرخ ارز تقاضای ریالی افزایش یافته است.

* تأمین ریالی شرکت‌ها از طریق ابزارهای مکمل

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در کنار تسهیلات صادرات ما خدمات بانکی به صادرکننده می‌دهیم نظیر ال‌سی، ضمانت‌نامه و حواله‌جات مشتریان؛ با توجه افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی بنگاه‌های صادراتی افزایش یافته است و ما تلاش می‌کنیم تسهیلات ریالی بیشتری پرداخت کنیم که با ابزارهای مکمل نظیر ال‌سی داخلی  جایگزین منابع نقدینگی شرکت‌ها شود.

صالح‌آبادی گفت: ال‌سی داخلی ابزاری است که بانک تضمین می‌کند بدین ترتیب صادرکننده‌ها در مجموع احساس کمبود نقدینگی ندارند و تولید خود و صادرات را افزایش می‌دهند.

*تأمین ارز همه ثبت سفارش‌ها در بانک توسعه صادرات

وی گفت: در حال حاضر با امکانات مناسب حواله‌جات مشتریان را به نحو مناسب انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم صادرکننده مشکل در نقل و انتقال ارز نداشته باشد و البته نقش صرافی بانک در این حوزه مهم است.

صالح‌‌آبادی گفت: برای شرکت‌های صادراتی که واردات مواد اولیه دارند پارسال و امسال هیچگونه ثبت سفارش  که تأمین ارز نکرده باشیم نکردیم و ارز همه ثبت سفارش‌ها در سامانه نیما تأمین کردیم و به مقصد مورد نیاز خریدار حواله شد.

* حواله یک میلیارد و 737 میلیون دلار برای مشتریان در سال 97

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: نقل و انتقال حاصل از شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه شده است که ما شرکت‌های مختلف داشتیم و انتقال ارز انجام شد.

وی گفت: سال گذشته یک میلیارد و 737 میلیون دلار از طریق بانک و 577 میلیون دلار از طریق صرافی بانک ارز برای مشتریان جابه‌جا کردیم.

* خرید ارز حاصل از صادرات صادرکننده با قیمت بازار

صالح‌آبادی گفت: طی تفاهمی که به تازگی با بانک مرکزی داشتیم در راستای خدمات مناسب ارزی به صادرکننده ارز حاصل از صادرات که به شکل اسکناس وارد کشور می‌شود بدون هیچ محدودیت از طریق صرافی بانک به نرخ آزاد خریداری می‌کنیم و ریال آن را همان روز پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت:‌این امکان ما موجب می‌شود صادرکننده پول نقد خودش را بگیرد و ما این ارز را به صرافی‌های دیگر یا بانک مرکزی منتقل می‌کنیم.

* ارائه تخفیفات و ترجیحات در نرخ سود تسهیلات صادراتی

وی با بیان اینکه امسال از مشتریان خود حمایت بیشتری می‌کنیم گفت: حمایت اعتباری و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی همچنین تخفیفات و ترجیحات در نرخ سود تسهیلات صادراتی از موارد مورد نظر است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد:‌بخشی از منابع با سود 14.5 درصد که برخی با سود 11 درصد ارائه می‌شود، منابع خود بانک هم با نرخ 18 درصد است که اگر صادرکننده‌ای نمونه باشد سود 16 تا 17 درصد دریافت می‌کند و میانگین نرخ سود تسهیلات ما هم 14 درصد است که به صادرکننده پرداخت می‌شود.

*اختصاص سود 10 درصد به تسهیلات غیرجاری

صالح‌آبادی بیان کرد: در بحث تسهیلات غیرجاری در بانک رقم 10 درصد را در نظر گرفته‌ایم و با شرکت‌هایی که مشکلاتی در بازپرداخت تسهیلات دارند حداکثر مساعدت را می‌کنیم.

وی افزود: خرید دین در بانک توسعه صادرات فعال شده است و این برای شرکت‌هایی است که جنس می‌فروشند و چک می‌گیرند که آماده‌ایم آن چک را خرید دین کنیم و پول آن را بپردازیم.

* فعال بودن کانال‌های مراودات مالی با کشورهای همسایه از طریق صرافی بانک

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: کشورهای همسایه هم در مراودات مالی برای ما مهم هستند و این از اهداف صادراتی کشور است.

وی افزود: در بخش ارزی کانال‌های دریافت و پرداخت ارز را در نظر گرفته‌ایم که از طریق صرافی بانک کانال‌ها فعال است و می‌توانیم خدمات ارائه دهیم.

صالح‌آبادی گفت: تسهیلات اعتبار خریدار در بانک داریم که برای مراوده با کشورهای همسایه استفاده می‌کنیم. در جایی که مراوده اقتصادی در حوزه‌های برق و گاز با کشورهای همسایه وجود دارد از این قالب برای گسترش مراودات ارزی با کشورهای همسایه استفاده می‌کنیم.

* صدور ضمانت‌نامه برای کارفرمای خارجی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: حضور ضمانت‌نامه مستقیم برای کارفرمایان خارجی را دنبال می‌کنیم به جای آنکه ضمانت‌نامه را از طریق بانک‌های خارجی صادر کنیم مستقیم به نفع کارفرمای خارجی صدور ضمانت‌نامه داریم.

* اجرای بانکداری باز و دسترسی مشتری به سامانه‌های بانک

وی بیان کرد:‌ بانکداری باز در بانک توسعه صادرات اجرا شده است در گذشته مشتری برای خدمات بانکی باید به شعبه مراجعه می‌کرد اما در بانکداری باز دسترسی مشتری به سامانه‌های بانک باز است و مشتری بدون محدودیت می‌تواند به سامانه‌های بانک وصل شود و کارها را از دفاتر خود انجام دهد در واقع سامانه‌ها و سیستم حسابداری شرکت‌ از کوربانکینگ بانک رد می‌شود، ما فقط 40 شعبه در سراسر کشور داریم و با این روش هر شرکت یک شعبه از بانک خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بانکداری باز از نظر امنیتی هیچ مشکلی وجود ندارد گفت:‌ این مشابه آنلاین تریدینگ بورس است هر مشتری به مانده حساب و گردش حساب خودش دسترسی دارد.

وی گفت:‌در حوزه بانکداری باز که از 29 خرداد شروع شد با تأمین سرمایه تمدن کار را آغاز کردیم و سه الی 4 شرکت دیگر هم در حال آماده‌سازی است.

* نقش بانک توسعه صادرات در بازار متشکل ارزی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا در فضای شفاف انجام می‌شود گفت: بانک و صرافی توسعه صادرات به عنوان بازیگران این بازار فعال خواهند بود، پذیرش بانک و صرافی توسعه صادرات در بازار انجام شده است و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان این بازار حاضر است و می‌تواند متعادل‌کننده نرخ‌ها در بازار باشد و نقش مناسبی در ثبات بازار و تعادل‌بخشی بازار دارد.

صالح‌آبادی گفت: بازار متشکل  ارزی بازار خرده‌فروشی نیست و معامله بین صرافی‌ها و بانک‌ها است و این می‌تواند منبع خوبی برای کشف قیمت باشد.

* یک روز اضافه برداشت در بانک توسعه صادرات نداشتیم

وی گفت: بانک در منابع ارزی و ریالی با مشکلی مواجه نیست یک روز اضافه برداشت در بانک توسعه صادرات نداریم و از یکم فروردین ماه 94 تا کنون حتی یک روز هم سپرده‌گیر در بازار بین‌بانکی نبوده‌ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.