افزایش تعداد شناورهای دریای خزر به ۱۰۴ فروند تا پایان سال جاری/ ۲ برابر شدن ظرفیت شناوری حمل بار کشور در دریای خزر

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شاهد ۲ برابر شدن ظرفیت شناوری حمل بار کشور در دریای خزر هستیم، گفت: تا پایان سال جاری تعداد شناور‌های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران به ۱۰۴ فروند افزایش می‌یابد.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، اله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه بخشی از تجارت با کشورهای شمالی ایران به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر این دریا صورت می گیرد، اظهار داشت: طی دو سال گذشته ظرفیت شناوری حمل بار کشور در دریای خزر، تقریبا دو برابر شده است و شاهد افزایش تعداد شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از۴۷ فروند شناور در سال ۱۴۰۰ به ۹۴ فروند شناور ثبت شده در حال حاضر هستیم.

ترانزیت کالا از مسیر شمال-جنوب در دستورکار

وی افزود: تا پایان سال جاری تعداد شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به حدود ۱۰۴ فروند شناور خواهد رسید که شناورهای افزوده شده عمدتاً در حوزه حمل کالاها و شناورهای باری هستند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا با فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده شاهد ترانزیت کالا از مسیر شمال-جنوب یعنی دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان باشیم، گفت: در تلاش برای ترانزیت هر‌چه بیشتر کالا از این مسیر هستیم که تحقق آن می تواند سهم کشور از جابه‌جایی کالا بین بنادر شمالی ایران با سایر بنادر حاشیه دریای خزر را افزایش دهد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سن شناورها، نوسازی و بهسازی شناورها نیز، خاطرنشان کرد: دریای خزر دریایی بسته است و شناورهایی که در این جغرافیا تردد می‌کنند خاص تلقی می‌شوند چرا‌که شناورهای متردد در آب‌های آزاد نسبت به شناورهای دریای خزر با محدودیت‌هایی از جمله سایز و اندازه مواجه هستند و به همین دلیل، سن شناورهای دریای خزر مطابق با سن شناورهای متردد در آب‌های آزاد، نیست.

عفیفی‌پور ادامه داد: به صورت کلی سن شناورها مانعی برای تجارت نیست چرا‌که طبق الزامات ملی و بین‌المللی، تردد شناورها ضوابط فنی خاصی دارد که طی می‌شود و مشکلی برای تردد و حمل کالا با توجه به این الزامات وجود ندارد.

سن شناورها؛ شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه حمل‌ونقل دریایی

وی با تأکید بر اینکه شاخص سن شناورها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه حمل‌‌و‌نقل دریایی به شمار می رود، گفت: باید بدانیم که افزایش سن ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی کشور، مانعی جدی برای حمل‌و‌نقل دریایی به شمار نمی‌رود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص کاهش تراز آب دریای خزر و پسروی آب این دریا نیز، تصریح کرد: این یک واقعیت است که آب دریای خزر در حال پسروی است و مطالعات بسیاری از سوی سازمان بنادر، سایر دستگاه‌ها و حتی سایر کشورهای دریای خزر صورت گرفته و قرار است کمیسیون مشترکی بین کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود و مطالعات انجام شده در مورد کاهش تزار آب دریای خزر جهت اطلاع از علل کاهش تراز آب، راهکارهای مقابله با این چالش و برون رفت از وضع موجود، مدنظر قرار گیرد.

عفیفی‌پور خاطر نشان کرد: اقدامات مختلفی از جمله جابه‌جایی اسکله‌ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مقوله کاهش سطح تراز آب دریای خزر مدنظر قرار گرفته است و تدابیری اندیشیده شده تا علی‌رغم کاهش تراز آب بتوانیم فعالیت‌ها را به نحوی مطلوب پیش ببریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.