همکاری ایران و هند برای امضای قرارداد بلندمدت در بندر چابهار

به گزارش سی نیوز، در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: امروزه اقتدار دریایی در جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه است و هیچ‌گاه در طول تاریخ این کشور به این اندازه قوی و تأثیرگذار نبوده است.

علی اکبر صفایی افزود: نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امنیتی قابل تحسین در داخل و خارج آب‌های خلیج فارس ایجاد کرده است.

صفایی اظهار داشت: در سطح ملی، توجه به اقتصاد دریایی وجود دارد و برای این منظور یک کارگروه تشکیل شده است که سازمان بنادر و دریانوردی مسئول دبیرخانه آن است و امیدواریم سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد.

درباره وضعیت قرارداد با هندی‌ها در بندر چابهار، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: یک تیم از هند به ایران سفر کرده و با توجه به مذاکرات صورت گرفته، توافقات مثبتی برقرار شده است. همچنین، برای رفع موانع دیگری نیز که در مورد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار وجود دارد، تلاش می‌شود به قرارداد بلندمدتی دست یابیم.

صفایی درخصوص راه‌اندازی سازمان توسعه سواحل مکران نیز اظهار داشت: این سازمان بر اساس ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه تأسیس شده است. دولت نیز حمایت هایی انجام داده است و این سازمان از هم‌افزایی سایر نهادها برخوردار است.

وی درباره اصلاح تعرفه‌های کشتیرانی اعلام کرد: در صورت ارائه مطالباتی از جانب سازمان‌هایی مانند: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، آنها را مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین بیان کرد: در مقاطع گذشته در این زمینه مشکلاتی بروز کرد که اکنون با تلاش و پیگیری‌های وزارت راه و وزارت امور خارجه، بسیاری از این مشکلات در بنادر چین رفع شده و در برخی موارد، بنادر جایگزینی معین شدند. همچنین، مذاکرات برای حل مشکلات دو بندر دیگر نیز در حال انجام است.

صفایی تأکید کرد: در تجارت خارجی دریایی هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها اظهار داشت: این موضوع از طریق برنامه‌های کوتاه و بلندمدت و دیپلماسی خارجی پیگیری می‌شود. راهبرد ما نسبت به روسیه شامل واردات غلات و کمک به بخشی از تجارت خارجی روسیه است و این راهبرد ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در بنادر شمالی کشور در بخش ترانزیت، رشد قابل توجهی داشته‌ایم. همچنین، در بخش کشتیرانی، به سمت کشتیرانی کانتینری پیش می‌رویم.
وی افزود: در دریای خزر، کشتی‌های رو-رو ماهی یکبار به بنادر ما می‌رسند و در حال حاضر دو فروند کشتی در حال ساخت در دریای خزر هست.

 

تولید و انتشار: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48830

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.