مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد برگزار شد

مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با حضور مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیران کل بنادر کشور، مقامات کشوری و لشکری، مدیران ارشد ارگان های دریایی، فعالان صنعت حمل ونقل دریایی و دریانوردان نمونه با شعار «مشارکت موثر دریانوردان در حفظ محیط زیست دریایی» برگزار شد.

به گزارش سی نیوز، در ابتدای این مراسم که با مشارکت اتحادیه مالکان کشتی ایران با سازمان بنادر و دریانوردی در مرکز همایش های شرکت ملی نفت ایران(کوشک) برگزار شد، ابتدا گروه رزم نوازان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرای برنامه پرداختند.

سپس به مناسبت روز جهانی دریانورد کلیپی از تلاش ها و مشقات دریانوردان ایرانی شاغل در کشتی ها به نمایش درآمد که سختی ها و زحمات دریانوردان را به نمایش گذاشت و عمده مشکلات و دغدغه ها و توانمندی های آنان را از زبان خودشان مطرح کرد.

درادامه مراسم، مجید علی‌نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در حضور حضور مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور، مسئولان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دریانوردان، با اشاره به نقش دریانوردان به عنوان عنصری حیاتی‌ و تاثیرگذاردر صنعت دریانوردی گفت: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد تجارت جهان از طریق دریاا صورت می‌گیرد و به علت همجواری ایران با خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اهمیت حمل‌ونقل دریایی بر کسی پوشیده نیست.

علی‌نازی به شعار سال جاری آیمو که «مارپل در پنجاه سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» است، اشاره کرد و توضیح داد: در این خصوص، شعار روز جهانی دریانوردی با عنوان «مشارکت مؤثر دریانوردان در حفاظت از محیط زیست دریایی» معرفی شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت حفاظت از محیط زیست و اجرای الزامات کنوانسیون‌های دریایی، به ویژه کنوانسیون جلوگیری از آلودگی در دریا مصوب سال ۱۹۷۸ (مارپل)، بر عهده دریانوردان است، بیان داشت: دریانوردان نقش بنیادی و حیاتی در صنعت دریانوردی ایفا می‌کنند و با توجه به آموزش‌های تخصصی که بر اساس کنوانسیون استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی مصوب سال ۱۹۷۸ و اصلاحات بعدی آن (STCW) ارائه می‌شود، تأکید بر آموزش صحیح و فرهنگ سازی مناسب، اجرای صحیح الزامات و تعهدات زیست محیطی بر روی کشتی‌ها، جلوگیری از انتشار مواد نفتی به دریا، عدم دفع زباله و فاضلاب کشتی، و تعهد به استفاده از سوخت کم سولفور به منظور جلوگیری از آلودگی مدنظر قرار می‌گیرد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دستاوردها و اقداماتی که شامل گسترش همکاری با سایر کشورها در زمینه شناسایی گواهینامه دریانوردان و انعقاد تفاهمنامه با کشورهای هند و سوریه می‌شود، وی اظهار کرد: «برای افزایش ظرفیت فراگیران حرفه دریانوردی، مذاکرات، بازدیدها، پیگیری‌ها و برگزاری جلسات مکرر با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران منطقه‌ای و محلی صورت گرفته است.همچنین به منظور اعطای مجوز به هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای دریانوردی. همچنین، طرح مطالعاتی برای ارتقای اثربخشی دوره‌های آموزشی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا نیز در حال اجرا می‌باشد.»

علی نازی در ادامه افزود داد: در سال‌های گذشته، تلاش‌های گسترده و مناسبی به منظور رفاه حال دریانوردان در جهت تحقق دولت الکترونیک انجام شده است، و امروز نیز شاهد رونمایی از برنامک (اپلیکیشن) و وب سایت همراه دریانوردان با عنوان نرم‌افزار اینترنتی دریانوردان (ناد) خواهیم بود. این نرم‌افزار و وب سایت، علاوه بر کاهش هزینه‌های دریانوردان، تأثیر قابل توجهی در تکریم و ارج نهادن به این گروه زحمتکش و عزیز خواهد داشت.

وی بیان کرد: در راستای تحقق هر چه بیشتر اهداف دولت الکترونیک و رضایتمندی دریانوردان عزیز، در آینده پروژه‌های الکترونیکی دیگری نیزاز جمله صدور اسناد الکترونیکی دریانوردان اجرا خواهد شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت حقوق دریانوردان، بیان کرد: این سازمان با برخورداری از واحد کار دریایی در ستاد و بنادر و در راستای اجرای مقاوله‌نامه کار دریایی (MLC)، تلاش و پیگیری موثری را در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت دریانوردان زمین گیر به میهن و رسیدگی به شکایات آنها انجام داده است.

علی نازی در پایان اظهار داشت: سازمان بنادر با مشارکت و همکاری تمامی نهادهای دولتی ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پلیس مهاجرت و سازمان‌های مردم‌نهاد، به ویژه انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران و اتحادیه مالکان کشتی‌های ایران به طور مستمر، پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل است.

پس از سخنرانی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با هدف تحقق دولت الکترونیک و به منظور ارتقای رضایت دریانوردان، سامانه جامع امور دریانوردان (ناد) جهت ارائه خدمات آنلاین به دریانوردان در بستر الکترونیک در قالب کلیپ موشن گرافی به نمایش درآمد.

در این ویدیو، اداره کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، اپلیکیشن جامع امور دریانوردان (ناد) را با طراحی کاملاً اختصاصی رونمایی کرد.

بر این اساس، سامانه ناد با قابلیت نصب بر روی گوشی‌های همراه با سیستم عامل اندروید، تبلت و لپ‌تاپ، و قابل استفاده در هر زمان و مکانی طراحی شده است. اپلیکیشن موبایل ناد امکانات متنوعی را ارائه می‌دهد؛ از جمله: ثبت نام در آزمون‌های شایستگی دریانوردی، ثبت درخواست صدور اسناد دریانوردی، استعلام گواهی‌نامه‌ها، آدرس‌یابی پزشکان معتمد و مراکز آموزش دریانوردی.

در ادامه، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در آیین روز جهانی دریانورد سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به رکورد جدیدی در درآمدزایی شده است، افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته، نرخ حمل و نقل دریایی در سراسر جهان مناسب بود، در سه ماهه اول امسال تعرفه‌ها کاهش یافته و در نتیجه درآمدها نیز کاهشی شده است. با این وجود، حجم جابجایی در مقایسه با همان دوره و مدت زمان مشابه در سال قبل، با یک رشد ۲۰ درصدی مواجه شده است.

محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به راهبرد مشخص شده توسط مقام معظم رهبری و تکلیف ایشان در نامگذاری سال جاری به رونق تولید، بیان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به درآمد مناسبی که در سال گذشته به دست آورده است، برنامه‌ریزی برای نوسازی و بهسازی ناوگان و بهبود هرچه بیشتر وضعیت منابع انسانی را در دستور کار قرار داده است.

وی از جمله دستاوردهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر را تبدیل شدن این گروه به یک شرکت لجستیکی عنوان و یادآورشد کرد: گروه کشتیرانی در حال حاضر به عنوان یک شرکت لجستیکی و چندوجهی قادر است کالاها را از شرق دور تا آسیای میانه و روسیه از طریق مسیر شمال-جنوب جابه‌جا کند.

  مدرس خیابانی به سفر اخیر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین و ونزوئلا اشاره و اظهار کرد: در این سفر با اقتدار و افتخار، مطرح شد که تولیدات ایرانی به دورترین نقاط این قاره رسیده است. این دستاورد ارزشمند با همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دریانوردان سرفراز آن، همزمان برقراری خطوط منظم کشتیرانی  به قاره آمریکای لاتین تحقق یافته است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی را به عنوان یک شغل ارزشمند و راهبردی دانست و در ادامه بیان نمود: کمبود نیرو در این بخش می‌تواند برای کشور آسیب‌زا باشد. به همین دلیل، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدامات مؤثری را برای جذب و آموزش جوانان واجد شرایط در نظر گرفته است که یکی از اقدامات مهم این گروه، جذب ۴۰۰ دانشجوی دریانوردی در طول سال ۱۴۰۱ بوده است.

مدرس خیابانی، تعداد دانشجویانی که توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های مختلف دریانوردی جذب شده‌اند را ۳۲۰ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ما امکاناتی را فراهم آورده‌ایم که دانشجویان بتوانند برای گذراندن دوره کارورزی خود روی شناورهای گروه حضور یابند. در این راستا، ۱۸۰ نفر از دانشجویان به کشتی‌های گروه اعزام شده‌اند و این فرآیند در طول سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

پس از این سخنرانی، پیام دبیرکل آیمو به مناسبت روز جهانی دریانورد  در ویدیویی به نمایش درآمد.

«کی‌تاک لیم« دبیر‌کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در بخشی از این پیام گفت: «یک بار دیگر، روز بین­‌المللی دریانورد را در ۲۵ ژوئن جشن می‌­گیریم. امسال ما سهم دریانوردان در ایمنی کشتی­‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی را برجسته می­‌کنیم… امسال و در حالی‌که پنجاهمین سالگرد تصویب سند اصلی زیست محیطی سازمان بین‌­المللی دریانوردی، یعنی کنوانسیون مارپول را جشن می­‌گیریم؛ این امر موجب تجدید تعهد راسخ ما نسبت به حفظ محیط زیست می‌­باشد که خود، بیانگر ارتباط موضوع با نقش دریانوردان در این حوزه است… از آنجایی­‌که صنعت کشتیرانی، حمایت خود را از تلاش­های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب ­وهوایی، با حرکت به سمت کربن­‌زدایی، سرعت می‌­بخشد؛ گفتار و کردار دریانوردان برای حصول اطمینان از انتقال تدریجی به سمت آینده‌­ای عاری از کربن، سرنوشت‌­ساز است… دریانوردان عزیز،از شما دعوت می­‌کنیم، آنچه را که هنگام حضور در دریا می­‌بینید، تجهیزاتی را که برای حفاظت از محیط زیست می­‌بینید و آموزش­های ویژه‌­ای را که دریافت کرده­‌اید، در شبکه‌­های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به ما نشان دهید و بگویید، چگونه از اقیانوس و سیاره ما محافظت می­‌کنید.

ما از همه دعوت می­‌کنیم، از هشتگ Oceans Worth Protecting‌# استفاده کنند.

چه خودتان دریانورد باشید و چه در حال ادای احترام به آن‌ها هستید، ما مشتاقانه منتظر دیدن عکس­ها و خواندن نظرات شما هستیم. اکنون تنها کلامی که برای من خطاب به شما باقی ماند، تبریک روز بین­‌المللی دریانورد در سال ۲۰۲۳ میلادی است.»

سخنران بعدی مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد، امیر دریادار بابک بلوچ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

وی از ساخت زیردریایی‌های فوق سنگین و اضافه شدن آن به نیروی دریایی راهبردی ارتش، خبر داد و بیان داشت: فرآیند ساخت و توسعه تجهیزات دریایی همچنان در حال ادامه است و در آینده‌ای نزدیک، زیردریایی‌های فوق سنگین به نیروی دریایی ارتش اضافه خواهند شد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به عملیات موفق و مقتدرانه ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیمودن دور دنیا با ناوشکن تمام ایرانی «دنا» و ناوبندر «مُکران» اظهار داشت: این عملیات به عنوان یک افتخار بی‌نظیر و راهبردی در راستای تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم دریا، به منظور تقویت قدرت دفاعی و تقویت دیپلماسی دفاعی، احیا و توانمندسازی قدرت دریایی ایران عزیر به دست آمده است.

وی با اشاره تلاش استکبار جهانی برای مهار و عقب نگه‌داشتن اقتصاد دریایی کشور در سال‌های گذشته، تأکید کرد: امروز با حضور مقتدرانه نیروهای دریایی ارتش و سپاه، به همراه نیروهای همیشه هوشیار مرزبانی، چتر امنیت کلیه ناوگان دریایی کشور حا‌کم شده است.

امیردریادار بلوچ، با اشاره به ماموریت انجام شده توسط ناوگروه ۸۶ ارتش در سفر به دور دنیا، بیان کرد: این ماموریت یک پیام برای ایران و جهان به ارمغان آورده است که دیگر هیچ نقطه‌ای در دریاها و اقیانوس‌ها از دسترس نیروهای دریایی ایران دور نیست و امکان تأمین امنیت برای کشتیرانی تجاری ایران در هر نقطه‌ای از جهان فراهم شده است.

یکی از برنامه های متنوع این مراسم، اجرای موسیقی سنتی بوشهری توسط گروه لیان بود که در دو سبک موسیقی بوشهری و خوزستانی برنامه مفرحی اجرا گردید و مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان آخرین سخنران رویداد گرامیداشت روز جهانی دریانورد، اظهار داشت: مباحث دریایی کشور در دو سطح پیگیری می‌شود و ارگان‌های دریایی بر اساس یک هماهنگی کامل و با توجه به برنامه‌های هر مجموعه، فعالیت‌ها را پیش می‌برند.

علی اکبر صفایی با بیان اینکه دریانوردان ایرانی با رعایت قوانین بین‌المللی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: کشتی های جمهوری اسلامی در تمامی نقاط دنیا حضور پیدا می کنند که در عمل کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: شناورهای خدماتی در صنایع نفتی، فراساحل و صنایع بندری در حال انجام فعالیت هستند و بیشتر این فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد که در این زمینه عهده‌دار اقدامات و افتخار آفرین است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اظهار داشت: در خصوص فعالیت‌های کمیته ملی هیدروگرافی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه همه ارگان‌های دریایی در حال انجام فعالیت هستند و بر اساس برنامه‌های تعیین شده خود پیش می‌روند.

صفایی با تاکید بر مواضع مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور، عنوان کرد: بحث حکمرانی دریایی مطرح است و خوشبختانه در سطح ملی به آن توجه شده و سازمان بنادر به عنوان دبیرخانه این کارگروه زیر نظر معاون اول رییس جمهور کار خود را پیش می برد تا تمامی ارگان های دریایی که جمعیت ساز هستند دور هم جمع شوند و در سطح کلان و عملیاتی فعالیت‌ها را به صورت موثر پیش ببریم.

صفایی با تأکید بر مواضع مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریایی، بیان کرد: موضوع حکمرانی دریایی در حال حاضر مورد بحث و بررسی قرار دارد و خوشبختانه در سطح ملی به آن توجه شده است. سازمان بنادر نیز به عنوان دبیرخانه این کارگروه تحت نظارت معاون اول رییس جمهور در حال انجام وظایف خود می‌باشد تا تمامی ارگان‌های دریایی که جمعیت ساز هستند، دور هم جمع شوند و در سطح کلان و عملیاتی فعالیت‌ها را به صورت موثر پیش ببریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دریانوردان به عنوان خط مقدم حمل و نقل دریایی همواره سلامت باشند و خانواده آن‌ها که به دلیل دوری عضو خانواده خود سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند در صحت زندگی کنند و عاقبت بخیر باشند.

پس از پخش کلیپ شرکت ملی نفتکش ایران، بخش پایانی مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد پس از تجلیل از فرماندهان ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آغاز شد.

در بخش پایانی این مراسم، از 39 دریانورد نمونه سال 1402 با اهدای لوح سپاس، به ویژه از دو تن از دریانوردان شاخص انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران(کاپیتان مهدی کرمی و کاپیتان حامد  کاوه) تجلیل و قدردانی شد.

اسامی 39 نفر از دریانوردان نمونه سال 1402 به شرح ذیل است:

 1- ایوب ابراهیمی نسب، فرمانده شناور آلفا پرستیژ –  مجتمع بندری شهید رجایی

2- سید محمدجواد  پیامی، ملوان نجاتگر شناورهای جستجو و نجات – بندر بوشهر

3- مصطفی  جالی ، رئیس اداره ایمنی وحفاظت دریایی –  مجتمع بندری امام خمینی

4- ابوطالب گرایلو، سرمهندس کشتی –  بندر نوشهر

5-  غفور صادقپور کلوری، فرمانده ناجی 5 – بندر چابهار

6- محمد   خسروی – بندر امیر آباد

7- مهدی    خلفی- بندر خرمشهر

8- رامین غلامی شاه ویر، فرمانده لایروب کاتر ساکشن شهید رشیدی- مجتمع بندری انزلی

9- محمد نبی   بامدی – نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

10- عباس سلمانی مرشدی – نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

11- محمد مهدی    احمدی – نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

12-ناخدا علی   دشتیاری- سازمان شیلات ایران

13-ناخدا اکبر شریفی نیا – سازمان شیلات ایران

14- نظام الدین صفی نیا – سازمان شیلات ایران – مدیر بندر صیادی امیر آباد

15- سید سعید سعیدی فرد ، سرمهندس تانکر  – شرکت ملی نفتکش ایران

16- امیر حسین سقفی، مهندس  برق  تانکر – شرکت ملی نفتکش ایران

17- اصغر  دیدار ، سر ملوان تانکر –  شرکت ملی نفتکش ایران

18- محمد عادلپور دهنوی، مهندس دوم شناور –  شرکت ملی نفتکش ایران

19-کاپیتان بهنام پژوم، مهندس دوم کشتی – اتحادیه مالکان کشتی ایران

20- حمید رضا کدیور ، فرمانده کشتی – اتحادیه مالکان کشتی ایران

21- حامد شیرین پور گیل چالان ، افسر برق– اتحادیه مالکان کشتی ایران

22- بابک قندیان زنجان، فرمانده کشتی– اتحادیه مالکان کشتی ایران

23- عمران سعیدی سامانی، فرمانده کشتی- انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران

24- اشکان بوستانی، فرمانده کشتی- شرکت کشتیرانی والفجر

25- علی حسینی ، راهنمای درجه یک – شرکت هدایت کشتی خلیج فارس

26- ابراهیم نصاری،  فرمانده شناور هادی7 – شرکت هدایت کشتی خلیج فارس

27-ناخدا جمشید دهداری، فرمانده شناور –  شرکت پایانه های نفتی ایران

28-ناخدا ابراهیم گاموری، رئیس عملیات دریایی –  شرکت پایانه های نفتی ایران

29-دریا دار دوم فرهاد فتاحی، فرمانده ناوگروه 86  نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران

30-ناخدا یکم علی اصغر مظلومی، فرمانده ناو بندر جمهوری اسلامی ایران مکران– نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران

31-ناخدا دوم امید مغانی، فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا – نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران

32-کاپیتان مهدی کرمی، از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

33-کاپیتان حامد  کاوه، از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

34- سید محمد سیفی، فرمانده کشتی  شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

35- حسن اسلامی ، سرمهندس کشتی شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

36- سعید حسن زاده بیشه گاهی، مهندس مخابرات و الکترونیک شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

37- نیما  قبادی ، آشپز درجه 2 شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

38- منصور ملکی نیا، ملوان عرشه شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

39- ابراهیم  قاید، ملوان موتور شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران

 

تولید و انتشار: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48807

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.