مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: ظرفیت بندری کشور ۴۰۰ میلیون تن است

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ۲۰۲۲ ICOPMAS با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای دریاپایه در دنیا به شمار می‌رود، گفت: با رهنمودهای مقام معظم رهبری، توجه ویژه دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت دریا، شاهد ایجاد تحول و چرخش سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد دریا هستیم.

به گزارش سی نیوز علی اکبر صفایی با اشاره به اینکه همایش مذکور، چندین سال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، اظهار داشت: در سال جاری خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه های کشور و حمایت وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و شاهد حضور چشمگیر شرکت کنندگان از سراسر دنیا هستیم.

وی صفایی افزود: این امر نشان دهنده نقش و اهمیت چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در ارتقاء و تبادل دانش بین دانشمندان دنیا است و امیدواریم شرایط علمی در این حوزه با وضعیت مطلوب تری مواجه شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران با مرزها و سواحل طولانی در حوزه دریا یکی از کشورهای دریاپایه به شمار می‌رود، عنوان کرد: وجود بیش از ۲۳۴ بندر در سواحل کشور، وجود ۸۴۶ سازه دریایی، ظرفیت بندری ۴۰۰ میلیون تنی و دارا بودن ناوگان بزرگ در تراز بین المللی از بعد تناژ، حاکی از دریاپایه بودن ایران در بین کشورهای دنیا است.

صفایی ادامه داد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا، باعث شده است مسئولان نظام به ویژه دولت محترم و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین سیاست های کلان اقتصاد دریا که تحول و چرخش بزرگ در سیاست های کلان کشور خواهد بود که می تواند بستر مناسب ایجاد کند و سهم GDP دریا را با افزایش چشمگیری مواجه کند و این سیاستگذاری جدید نه تنها افق جدیدی برای کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه ایجاد می کند.

وی در مورد موضوعات مربوط به حوزه دریایی کشور نیز، عنوان کرد: راهبردهای دیگری ذیل سیاست های اقتصاد دریا در رابطه با توانمندی بخش های فعال دریایی و تسهیل فضای کسب و کار برای تمامی فعالان حوزه دریا اعم از مهندسان و مشاوران فراهم شده است که در دستورکار وزارت راه قرار دارد تا تمامی فعالیت‌های حوزه دریا، تسهیل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به راهبردهای وزارت راه درباره فعالیت های دریایی چه در ظرفیت دولت صاحب پرچم، ظرفیت دولت صاحب ساحل و نیز ظرفیت دولت صاحب بندر، خاطرنشان کرد: با وجود بیش از ۵۰ کنوانسیون و مقرره بین المللی و قانون تاسیس سازمان بنادر و دریانوردی، همواره در تلاش هستیم تا شاهد ارتقای ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی در حوزه آب های کشور باشیم.

صفایی افزود: حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران نه تنها امنیت خلیج فارس بلکه آب های آزاد و مقابله با دزدی دریایی را به همراه داشته است.

وی همچنین در پایان ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره مهندس رستم قاسمی؛ وزیر فقید راه و شهرسازی، ماندانا منصوریان؛ نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوانی فردی تاثیرگذار در حوزه قوانین بین المللی و نیز ۲ نفر از اساتید گرانقدر که طی سال های قبل از فعالان همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی بودند و دیگر امروز در بین ما نیستند، گفت: همچنین از تمامی فعالان این همایش و مدیران اسبق سازمان بنادر و دریانوردی از جمله آقایان طاهری، صدر و راستاد که طی سالیان گذشته زحمات زیادی کشیدند، تشکر می کنیم.

 

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47252

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.