سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در بندر نفتی خلیج‌فارس هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، جذب سرمایه‌گذار برای احداث و اپراتوری خطوط لوله مشترک انتقال فرآورده‌های نفتی بندر خلیج فارس با ۶۰ هزار میلیارد ریال را یکی از طرح‌های شاخص این اداره کل در سال جاری اعلام کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، حسین عباس‌نژاد در تشریح طرح‌های سرمایه‌گذاری بندر نفتی خلیج فارس در سال «مهار تورم، رشد تولید» اظهار کرد: خطوط لوله ایجاد شده یکی از متراکم‌ترین بخش‌های بندر نفتی خلیج فارس محسوب می‌شود که وظیفه اتصال سرمایه‌گذاران نفتی به اسکله‌ها را برعهده دارد، لذا جذب سرمایه‌گذار برای احداث و اپراتوری خطوط لوله مشترک انتقال فرآورده‌های نفتی این بندر به عنوان یکی از طرح‌های شاخص این اداره کل در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کریدور در سال‌های گذشته و در برهه‌های زمانی مختلف و توسط سرمایه‌گذاران مختلف به صورت اختصاصی با هزینه هر سرمایه‌گذار به تدریج و بدون برنامه‌ریزی خاصی احداث شده است، از انسجام و یکپارچگی مناسب برخوردار نیست.

هدف‌گذاری ایجاد کریدور مشترک نفتی و ضرورت ساماندهی خطوط نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: این اداره کل براساس پیش‌بینی افزایش ظرفیت‌ها در انبارش فرآورده‌ها و هم‌چنین توسعه عملکرد بندر نفتی خلیج فارس در سال‌های آینده، ایجاد کریدور مشترک نفتی را تحت مدیریت مستقل و بهره‌برداری سازمان بنادر و دریانوردی هدف‌گذاری کرده و به همین منظور باید خطوطی که در سال‌های گذشته در بندر نفتی خلیج فارس توسط سرمایه‌گذاران احداث شده را ساماندهی و براساس آخرین استانداردهای فنی نوسازی کرد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در سال جاری نسبت به سرمایه‌گذار توانمند و دارای صلاحیت برای احداث خطوط لوله یاد شده اقدام خواهد کرد، برآورد اولیه میزان سرمایه‌گذاری این طرح را ۶۰ هزار میلیارد ریال برشمرد.

وی از مزایای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری به تسهیل جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش سهم کشور در حوزه سوخت‌رسانی به شناورها و بانکرینگ نفتی، ایجاد زمینه مناسب برای صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی بخش خصوصی و همچنین جذب سرمایه‌های خُرد بخش خصوصی به منظور ایجاد یک بندر هاب نفتی در منطقه با هدف امکان رقابت با سایر بنادر نفتی منطقه اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر طرح‌های شاخص این اداره کل در سال جاری در بندر نفتی خلیج فارس را بهره‌برداری از سه پست اسکله جدیدالاحداث نفتی، ساماندهی و ارتقاء ایمنی اسکله‌های نفتی، انتقال و جابجایی کامل ترمینال‌های مواد معدنی به بنادر شرق و غرب استان برشمرد.

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت از بندر نفتی خلیج فارس در سال گذشته

عباس‌نژاد در بخش دیگری مجموع تخلیه و بارگیری نفتی حوزه نظارتی بندر شهید رجایی و تخلیه و بارگیری بندر خلیج‌فارس در سال گذشته را ۲۸ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۲۴ تن اعلام کرد که ۱۰ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: میزان ترانزیت از بندر نفتی خلیج فارس در سال گذشته نیز ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ بوده که در این بخش نیز ۲۰ درصد افزایش به ثبت رسید.

بندر خلیج فارس با مساحتی در حدود ۳۳۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی به عنوان یک بندر بزرگ نفتی برای صادرات، ترانزیت، سواپ فرآورده های نفتی و بانکرینگ، فعالیت خود را از اوایل سال ۱۳۸۵ آغاز کرد.

ظرفیت انبارش فعلی بندر خلیج فارس حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب و عملکرد متوسط سالیانه آن در حدود ۲.۵ میلیون تن است.

“بندر نفتی خلیج‌فارس” منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به دلیل موقعیت راهبردی، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه با ۱۲ پست اسکله به عنوان بزرگ‌ترین بندر نفتی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود.

مجموع بنادر استان هرمزگان سهمی ۵۲ درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای کشور دارند. ۴۱ درصد عملیات نفتی، ۶۰ درصد عملیات غیرنفتی و ۸۲ درصد جابه‌جایی محموله‌های کانتینری کل بنادر کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMgMw

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46581

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.