بازار اجاره کشتی به نفع شناور‌های کوچک و متوسط کانتینری

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک پس از پایان تعطیلات ژانویه و سال نوی چینی با از سر گیری فعالیت‌ها با وزش باد‌های موافق به نفع شناور‌های سایز کوچک و متوسط کم‌کم با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان احتمال می‌رود این بازار هفته‌های آینده به روند افزایشی خود ادامه دهد.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا؛ با توجه به اینکه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی قبلی خود را در زمینه رشد اقتصادی جهان ۰.۲۵ درصد افزایش داده؛ به همین جهت پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های افزایش به نفع مصرف کنندگان کالا تمام شود که همین موضوع افزایش تقاضا را در پی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است اگرچه با توجه به نوسان قیمت کالا‌ها به ویژه در بخش مواد‌غذایی و انرژی، جنگ روسیه و اوکراین و بالا و پایین شدن تقاضا در حمل‌ونقل دریایی برنامه‌های پیش‌بینی شده نمی‌تواند برای مدت ۱۲ ماه آینده ثابت بماند؛ با این حال به نظر می‌رسد کفۀ ترازو در بازار اجاره کشتی به نفع کشتی‌های متوسط و کوچک از سایز teu ۱۵۰۰۰ به پایین سنگینی کند.

این گزارش حاکی است نرخ روزانه اجاره کشتی‌های کانتینری ۸۵۰۰ teu در حال حاضر ۴۲۰۰۰ دلار و ۵۶۰۰ teu هم اکنون ۲۵۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ teu حدود ۱۸۰۰۰ دلار و ۱۷۰۰ teu حدود ۱۴۰۰۰ دلار و بالاخره ۱۰۰۰ teu به میزان ۱۲۰۰۰ دلار است که در تاریخ ۷ فوریه قرارداد با این نرخ‌ها بسته شده است؛ بنابراین بر اساس انتظار‌ات بازار نمی‌توان نرخ اجاره بالا را برای کشتی‌های بالاتر از ۱۵۰۰۰ teu برآورد کرد. به طور کلی کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰۰۰ تا ۵۲۹۹ teu از تقاضا و وضعیت خوبی آن هم بیشتر در منطقه آسیا برخوردارند که آن هم به موقعیت و و‌ضعیت اقتصادی چین برمی‌گردد.

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران آلفا‌لاینر؛ ممکن است افزایش تقاضا‌ی بیشتر را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی برای کشتی‌های کوچک و متوسط شاهد باشیم، که این اتفاق در کشتی‌هایی با سایز‌های ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ بیش از سایر ظرفیت‌ها خواهد بود.

تحلیلگران اعتقاد دارند از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا‌کنون نرخ اجاره برای انواع کشتی‌های کانتینری تا سایز ۸۵۰۰ teu از وضعیت بهتری برخوردارند و قیمت‌ها‌ی روزانه نیز تا این سایز از ۴۰۰۰۰ دلار بالاتر نرفته است.

به هرحال نرخ‌ها در کشتی‌هایی با ۲۰۰۰ تا ۲۶۹۹ teu نیز از یک روند با ثبات برخوردارند که نرخ کرایه آن‌ها از ۱۷۲۵۰ تا ۱۸۵۰۰ دلار متغیر است، اما شلوغترین بخش کشتی‌های کانتینری کوچک از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر در سایز ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ teu خلاصه می‌شود که در دو هفته گذشته تا حدودی از موقعیت با ثبات تری برخوردار بودند.

همانگونه که اشاره شد باد‌های موافق به نفع دارندگان کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط با سایز ۱۰۰۰ teu تا ۸۵۰۰ teu به خصوص در آسیا در حال وزیدن است.

در این میان کشتی ها‌ی کوچک ۱۰۰۰ teu در یک دوره هشت تا یازده ماهه دارای نرخ روزانه ۱۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دلار بود.

در پایان این گزارش آمده است که بازار اجاره کشتی‌های کانتینری سایز کوچک از ۷ فوریه تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ میلادی از بین کشتی‌های ۱۰۰۰ teu تا ۸۵۰۰ teu شاهد نوسان نرخ‌ها به شرح زیر بود.

نرخ روزانه کشتی‌های دارای ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ teu با افزایش نرخ مواجه شد.

نرخ روزانه کشتی‌های با ظرفیت ۲۵۰۰ تا ۸۵۰۰ teu ثابت ماند.

نرخ روزانه کشتی‌های با ظرفیت ۴۰۰۰ تا ۵۶۰۰ teu در این مدت با کاهش نرخ مواجه شد.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95201

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44440

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.