ثبت تخلیه‌ و بارگیری ۲۱۰ میلیون تن کالا در بنادر ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در تشریح عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱، گفت: به رغم از دست رفتن نظم معمول جهانی در عرضه و تقاضا، تلاطم و بی‌نظمی در بازارهای بین‌‌المللی و ثبت رشد اقتصادی ۲ تا ۳ درصدی در بیشتر کشورها، ترافیک انواع کالاهای خارجی به بنادر بازرگانی کشور در سال جاری، بین ۸ تا ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، علی‌اکبر صفایی در همایش سالانه مدیران این سازمان، با بیان اینکه تا نیمه بهمن ماه سال گذشته، درمجموع، ۲۱۰ میلیون تن انواع کالا‌های تجاری در بنادر کشور، تخلیه و بارگیری شد، تصریح کرد: تا پایان سال و با توجه به افزایش تجارت کشور در نیمه دوم سال جاری، عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های صادرات، واردات، ترانزیت از مرز ۲۱۰ میلیون عبور خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر در راستای شفاف‌سازی، تسهیل کسب‌وکار مردم و توسعه اقتصاد دریا‌پایه به عنوان یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: عمده پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی تعریف شده دریایی و بندری برای سال ۱۴۰۱، با تأثیر بر اقتصاد ملی و معیشت مردم ساحل نشین، به بهره‌برداری رسید و بخش بزرگی نیز در دست اجراست.

صفایی با اشاره به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰ پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در سواحل و بنادر کشور در ایام دهه‌فجر امسال، افزود: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ عمرانی و تجهیزاتی در بنادر کشور، با اعتباری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال، آغاز شده است.

وی با اشاره به افتتاح بخش دوم از فاز سوم طرح توسعه بندر کانتینری شهید رجایی، اعلام کرد: با ایجاد اسکله جدید کانتینری، پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری تا ظرفیت ۱۸ هزار TEU در این بندر مهیا شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به ساخت بندر جدید خمیر و بازسازی بندر اروند کنار در راستای توسعه معیشت و اشتغال مردم محلی در استان هرمزگان و خوزستان، گفت: بندر خمیر می‌تواند به یک قطب بزرگ برای صادرات مواد معدنی تبدیل شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اقدامات مثبت و مؤثر سازمان بنادر در حوزه بین‌الملل و در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موثر “آیمو” در شکل‌گیری مقررات و قوانین جدید دریایی نقش موثر و سازنده‌ای داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام رشد ۷۰ درصدی ترانزیت از دریا خزر، به تشریح اقدامات این سازمان در حوزه تجارت خارجی پرداخت و گفت: با رایزنی و نشست‌های کاری و هدفمند با کشور‌های روسیه، قزاقستان و عمده کشور‌های شرق دریای خزر و همچنین توسعه همکاری‌های دریایی و بندری با کشور‌های هند، امارات متحده عربی و عمان، در قالب اتصال و ارتباط این کشور‌ها از طریق بنادر ایرانی در شمال و جنوب کشور، سبب شد ترانزیت از دریای خزر تا ۷۰ درصد رشد کند.

صفایی همچنین با اشاره رویکرد سازمان بنادر برای ترغیب کشور‌های شمال دریای خزر برای سرمایه‌گذاری مشارکتی در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب، از برگزاری جلسه سه جانبه ایران، هند و روسیه در سطح معاونان وزیر راه در تهران، در اسفندماه جاری، با حضور بخش‌های خصوصی سه کشور، خبر داد و اظهار داشت: سیاست دولت و برنامه‌ریزی سازمان بنادر در حوزه فعالیت‌های ترانزیتی از خزر، علاوه بر افزایش مبادلات ترانزیتی، نهادینه‌سازی این فرایند به صورت بلندمدت و نفع اشتراکی از پتانسیل موجود حمل‌ونقلی، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک است.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95177

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44381

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.