افزایش ۴۰۵ درصدی نرخ حمل بنزین نفتکش ها

  • دکتر کامبیز اعتمادی
  • نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات

هزینه حمل بنزین و سوخت های دیگر در نفتکش های اقیانوس پیما چند روز پس از آغاز تحریم‌ها علیه فروش نفت روسیه، افزایش چشمگیری پیدا کرد.

به گزارش سی نیوز جدیدترین آمار بورس بالتیک در لندن نشان می‌دهد درآمد روزانه نفتکش های نسبتا کوچکی که سوخت‌های پالایش شده را در اقیانوس آتلانتیک تحویل می دهند، هفته گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵ هزار و ۸۵۷ دلار رسید. این هزینه در روز پنجشنبه به تنهایی، ۵۸ درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش روزانه از اواخر سال ۲۰۲۱ به این طرف بوده است.

این افزایش هزینه حمل محموله تا حدودی به دلیل دو دسته شدن ناوگان نفتکش هاست. بعضی از نفتکش ها در خدمت منافع مسکو بوده و نفتکش های دیگر در بازار بین المللی فعالیت می کنند. این وضعیت، منعکس کننده پیامد تدابیری است که محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه را هدف گرفته اند.

لارس باستین اوسترنگ، تحلیلگر شرکت آرکتیک سکیوریتینیز در این باره گفت: حجم صادرات روسیه کمابیش جریان دارد و این صادرات کشتی‌های زیادی را مشغول کرده است. در نهایت، این افزایش نشان می‌دهد تقاضا کاملا خوب است و عوامل بنیادین قوی هستند.

حداکثر ۶۰۰ کشتی به ناوگان سایه کشتی‌هایی پیوستند که به روسیه برای ادامه صادرات نفت کمک می کنند. در نتیجه، کشتی‌های کمتری برای سایر صادرکنندگان نفت باقی مانده و این امر، هزینه حمل محموله را افزایش داده است. البته این افزایش منحصرا مربوط به نفتکش هایی که محموله های روسی را حمل می کنند، نیست.

 اتحادیه اروپا واردات سوخت روسیه را از پنجم فوریه ممنوع کرده است. پیش از آن این بلوک خرید از مناطق دیگر را افزایش داده بود تا از تامین کافی سوخت مطمئن شود و این موضوع، به کمبود نفتکش های موجود دامن زد.

اکنون که خرید مناطق دیگر افزایش پیدا کرده، نرخ حمل محموله نیز بالا رفته است. کشتی هایی که از اروپا به غرب آفریقا می روند، بزرگترین افزایش روزانه نرخ کرایه را داشته اند.

 

یادداشت دریافتی متخصصین

 کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43684

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.