گزارش مهم ترین محصولات دانش بنیان نمایشگاه «ارائه توانمندی‌ها و محصولات فناورانه حوزه دریا»+عکس

حمایت از تولید قطعات صنعت دریا مانند رادارها در زمانه تحریم اینگونه محصولات نیازمند حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال در این حوزه است که با روی کارآمدن دکتر فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش بر این موضوع تاکید و برنامه‌های حمایتی در حوزه اقتصاد دریا طراحی و تدوین شده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، دسترسی و هم‌مرزی با دریا مزیتی است که برای بسیاری از کشورها توانمندی جهانی به ارمغان آورده است. اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‌ای، کنش‌گرا و همچنین تحول‌آفرین است. در کشور ما نیز با توجه به مرزهای طولانی با دریا در شمال و جنوب کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، در تحقق الگوهای اقتصاد دریامحور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

البته در سال های اخیر با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه دریامحور به خصوص در سواحل مکران، اقتصاد دریامحوری و توسعه سواحل به صورت ویژه در دستورکار دولتمردان قرار گرفته و سخن از فناوران و نوآوران صنایع دریایی نیز بیانگر آن است که در صورت توجه و حمایت های لازم، این بخش به تنهایی متضمن درآمد و اشتغالزایی مناسب برای اقتصاد کشور خواهد بود.

به لحاظ اهمیت این حوزه و با توجه به رویکرد جدید معاونت علمی در حمایت از فعالان این حوزه، نمایشگاه «ارائه توانمندی‌ها و محصولات فناورانه حوزه دریا» روز گذشته در خانه نوآوری و فناوری ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

حمایت از تولید قطعات تحریمی صنعت دریا

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همراهی مهندس منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت دریا بازدید کرد. وی در گفتگوی صمیمانه با فناوران و تولیدکنندگان این عرصه بر عزم معاونت علمی در حمایت از تولید داخل و ساخت ایران تأکید کرد. همچنین در این بازدید از ۱۰ محصول فناورانه صنعت دریایی رونمایی شد.

دهقانی فیروزآبادی در بازدید از چندین غرفه ضمن گفت‌وگو با هر یک از فناوران در رابطه با محصولات تولیدی آن‌ها، بر حل مسائل و چالش‌های پیشروی این شرکت‌ها در دوره جدید معاونت علمی تأکید کرد و گفت: سازوکاری در معاونت علمی برای شفاف‌سازی مسیر دانش‌بنیان در حال تدوین است.

تولید قطعات تحریمی مورد نیاز سازمان بنادر و کشتیرانی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از غرفه آنها با اشاره به تولید یک شبیه‌ساز دریانوردی در داخل کشور می‌گوید: این محصول، جزو قطعات تحریمی است و امیدواریم که حمایت شود. سازمان‌های دریایی مانند سازمان بنادر و کشتیرانی به این محصول نیاز دارند. دکتر دهقانی فیروزآبادی با آرزوی موفقیت برای این کارآفرین، بر حمایت از این محصول تأکید کرد.

تولید ۵ نوع رادار دریایی و درخواست حمایت برای فروش به نداجا و کشتیرانی

در غرفه دیگری یکی از دانش‌بنیان‌های حوزه دریانوردی با اشاره به اینکه رادارهای دریایی، شناوری و ساحلی تولید می‌کنند، خاطرنشان می‌کرد: خط تولید ۵ نوع از این رادارها را در فرکانس‌های مختلف داریم. در اقدام جدیدمان در بنادر در حوزه کنترل ترافیک شناوری اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار وارد شدیم. در بندر امیرآباد و بندر شهید رجایی نیز این طرح در حوزه نداجا و کشتیرانی مشتری و متقاضیانی دارد و برای پیشبرد امور نیاز به حمایت معاونت داریم.

فرهنگ گرایش به استفاده از محصولات خارجی باید اصلاح شود

فناوری دیگر در غرفه‌ای که بر تولید رادار، هوش مصنوعی و ساخت و تجهیزات جنگ الکترونیک متمرکز است، می‌گوید: مشکل این است که از قدیم در فرهنگ ما تمایل و گرایش به استفاده از محصول خارجی وجود داشته است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه صحبت کارآفرین این غرفه، توصیه می‌کند که باید با تغییر باور از سوی دانش‌بنیان‌ها، تولید محصول قابل‌رقابت و در کنار آن حمایت معاونت، این فرهنگ اصلاح شود.

لزوم راه‌اندازی یک بندر هوشمند برای فناوران صنعت دریا

این فناور در ادامه می‌افزاید: کل بسته مدیریت ادوات جنگی، حسگرهای جنگ الکتریک و رادارها برای نخستین بار در مجموعه ما کار شده است. فیروزآبادی نیز از خواسته این فناور می‌پرسد که وی در پاسخ می‌گوید: خواسته ما، راه‌اندازی یک بندر هوشمند است که نیازمند یک مجموعه است که هم کار دریا کرده باشد و هم هوشمند باشد.

او به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور می گوید: اگر در خصوص راه‌اندازی این طرح ما را حمایت کنید، سپاسگزارم. فیروزآبادی نیز با تأیید مطلوب بودن این طرح، از حمایت لازم از این طرح استقبال کرد.

در غرفه دیگر یک فناور دریایی که خود فرمانده کشتی است، می گوید از سال ۱۳۸۹ مطالعه علمی و تحقیقاتی را با هدف گردشگری دریایی از آستارا تا بندر ترکمن آغاز کرده است. وی اظهار امیدواری کرد که بتوانند از حمایت‌های معاونت در سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری دریایی استفاده کنند.

وقتی برخی سازمان‌ها به سهام دانش‌بنیان‌ها چشم طمع دارند

در غرفه دیگر فناوری که نرم‌افزار طراحی کرده است، می‌گوید: با استفاده از این نرم‌افزار هر هندسه‌ دریایی یا هوافضا را به‌ صورت پارامتریک می‌توانید مدل کنید.

وی می افزاید: در حال حاضر برای گسترش این نرم‌افزار به حمایت بیشتری نیاز داریم؛ با بعضی از سازمان‌ها یک سال کارها را پیش بردیم اما حالا آنها مدعی شده اند و می‌گویند ۵۰ درصد سهام شرکت را بفروشید تا نرم‌افزار را از شما خریداری کنیم. فیروزآبادی در پاسخ به این فناور می گوید: معاونت علمی کمک‌های لازم را برای پیدا کردن سرمایه‌گذار برای طرح فوق و صادرات آن انجام خواهد داد.

در غرفه دیگر معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص اینکه طراحی، بازسازی، تعمیر و نگهداری در صنایع دریایی یک بازار عظیم است، صحبت کرد و فناور حاضر در این غرفه گفت: مشکل این است که به لحاظ قیمتی نمی‌توانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم.

فیروزآبادی پاسخ می‌دهد: لزوماً رقابت در قیمت نیست، ممکن است یکسری مزیت‌های استراتژیک برای کار مطرح شود ولی به‌ عنوان یکی از حامیان قانون‌گذاری دانش‌بنیان ممکن است یکی از دلایل دیگر برای حمایت از تولید داخل، پیدا کنم علاوه بر بحث بومی بودن فناوری، بحث پدافند و هزاران بحث دیگر که با آن دلایل بتوانم جلوی ورود محصول خارجی را سد کرده و به توسعه یک محصول داخلی کمک کنیم اما باید یک شناخت خوب از رقبا داشت که دلیل جذابیت محصول رقبا چیست که بتوانیم برای همان جذابیت‌ها، فرمول قیچی کردن بتراشیم این کار ارزش دارد.

وی می افزاید: وقتی شرکت‌های بزرگ راه بیفتند، کارفرمای شرکت‌ها کوچک‌تر می‌شوند و در این صورت فرصتی برای تأمین اعتبار خواهیم داشت.

دهقانی فیروزآبادی: مسائل را به یاری خدا حل می‌کنیم.

در غرفه دیگر، فناوری که گیربکس دریایی ۲۰۰۰ اسب بخار تولید کرده است، می‌گوید: از سال ۱۳۹۹ در حال کار هستیم. برای داخل موتورخانه کشتی انواع گیربکس را تولید کرده‌ایم با مجموعه‌های تخصصی در حال کار را ادامه می دهیم. طراحی را ما انجام می‌دهیم اما به حمایت بیشتر برای تولید نیاز داریم.

فیروزآبادی در هر کدام از غرفه ها به یکی از مشاوران خود که در حوزه مسئولیت آنان است، مأموریت و مسئولیت پیگیری حمایت‌ها را می‌دهد. در این غرفه نیز از یکی از مشاوران خود می‌خواهد در این رابطه حمایت‌ها را پیگیری کند و می‌گوید: توان طراحی وجود دارد، مشتری با تضمین نیز وجود دارد. قرارداد را منعقد کنید سرمایه‌گذاری با من.

بروکراسی اداری حمایت از دانش‌بنیان‌ها سنگین است

در غرفه دیگر، یک فناور به معاون علمی رئیس‌جمهور می‌گوید: اینکه بر دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها توصیه می‌شود، اقدام خوبی است اما بروکراسی اداری در مسیر حمایت‌ها، بسیار سنگین است و جلوی رشد را می‌گیرد. او می گوید: اگر قرار است حمایتی صورت گیرد، باید مسیر تسهیل شود.

دانش‌بنیان‌ها باید به میزان گردش مالی خود تسهیلات دریافت کنند

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این فناور می‌گوید: این اتفاق می‌افتد و سازوکارهای ارزیابی و حمایت از دانش‌بنیان‌ها اصلاح می‌شود تا در ابعاد خود، سیستمی شوند. هر شرکت دانش‌بنیانی به هر مقدار که گردش مالی دارد باید به دنبال همان میزان تسهیلات باشد و دانش‌بنیان ۲۰۰ میلیاردی نیز به همین منوال و در ابعاد خودش.

معاون علمی ریاست جمهوری توضیح داد: در حال حاضر این قواعد وجود ندارد و به صِرف دانش‌بنیان بودن وارد باشگاهی می‌شوید که تمام امکانات در اختیار شما است و امکانات محدود است.

وی تأکید می‌کند: در این مسیر انجام اصلاحات ضروری است. اگر طبقه‌بندی درست انجام شود که هر مجموعه دانش‌بنیان به‌اندازه گردش مالی خود، تسهیلات دریافت کند، وضعیت فعلی، اصلاح‌شده و سروسامان خواهد گرفت. سازوکاری که در معاونت در حال تدوین شدن است، به شفاف‌سازی مسیر کمک می‌کند. در معاونت علمی برای محصولاتی که استاندارد شده‌، کنترل کیفی انجام شده است و آماده عرضه به بازار هستند. یک بخش به‌ عنوان معاونت طرح‌های کلان و پیشرو وجود دارد که کار ویژه آنها بازارسازی است. همچنین یک معاونت دیگر نیز مأموریت توسعه دانش‌بنیان‌ها را دارد که محصول استانداردشده را با بازار مشخص به نیابت از تولیدکننده به فروش می‌رساند و به شکل جدی پیگیر مسائل دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.

دهقانی: برنامه معاونت علمی در حمایت از دانش‌بنیان‌های حوزه دریا جدی است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان همچنین با بیان اینکه حوزه اقتصاد دریا یک حوزه بسیار بزرگی است که متاسفانه در سال‌های قبل به آن توجه نشده بود، می‌گوید: معاونت علمی در دوره جدید خود، برنامه جدی در همه حوزه‌های اقتصاد دریا به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل دریایی دارد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه معاونت علمی حدود ۴۰ ابزار حمایتی و قانون‌گذاری برای توسعه این حوزه تعریف کرده است، خاطرنشان می‌کند: تولید بار اول توسط دانش‌بنیان‌ها، نمونه این حمایت‌ها است که بدون انجام بروکراسی‌ها و برگزاری مناقصات با کارگروه تولید بار اول، قرارداد منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه همه محصولاتی که در کشور تولید و دارای تضمین خرید باشند، از سوی معاونت علمی، تأمین سرمایه در گردش و حمایت می‌شوند، عنوان می‌کند: امیدواریم تا پایان سال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۹ هزار برسد.

به باور دهقانی فیروزآبادی، تولید داخل امن‌تر است از این‌رو باید مجموعه‌های دانش‌بنیانی مورد حمایت قرار گیرند تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان همچنین بر تلاش در تولید محصولات باکیفیت و رعایت استانداردها تاکید و خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها باید در حدی باشند که مدیران و مسئولان رغبتی به محصول خارجی نداشته باشند. در کنار آن نیاز است تا با قانون‌گذاری صحیح، مانع ورود محصولاتی شویم که با رعایت این مؤلفه‌ها در کشور تولید می‌شوند.

لازم به یادآوری است که در این نمایشگاه از ۱۰ محصول «نشانگر رسوب»، «سیستم شناسایی خودکار ساحلی»، «خدمات آنلاین حمل‌ونقل دریایی»، «زیرسطحی دومنظوره»، «ربات کاوشگر»، «سیستم باد شونده نجات‌غریق»، «سامانه مانیتورینگ بویه»، «نرم‌افزار تخصصی دریایی»، «سامانه هوشمند و یکپارچه واکنش اضطراری دریا» و «سیستم بادشونده نجات‌غریق» رونمایی شد.

 

 

تنظیم و بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLCxD

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43303

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.