50 میلیون ترانزیت، هدف برنامه هفتم توسعه

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران: ترانزیت و اقتصاد دریا در اولویت قرار گرفته است

در حوزه حمل‌ونقل دو موضوع ترانزیت و اقتصاد دریا در اولویت قرار گرفته است و بر این اساس، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به مهم‌ترین شاخص‌هایی که به تقویت هر دو موضوع کمک می‌کند، اشاره کرده و معتقد است ظرفیت ایران در هر دو زمینه قابل توجه است هرچند تاکنون از این توانمندی‌ها استفاده بهینه نشده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین(پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران) علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران، دیده شدن مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری درست و منطقی از این ظرفیت در برنامه هفتم توسعه را یکی از شاخص‌های تقویت ترانزیت در ایران برشمرد و خواستار باز شدن گره‌هایی شد که در مسیر فعال‌تر شدن این را‌هگذر، وجود دارد.

به اعتقاد این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، بلاتکلیف ماندن راه‌آهن رشت-آستارا، مسیر ریلی چابهار-زاهدان و شبکه ریلی بندر چابهار از جمله گره‌هایی است که مانع بهره‌داری کامل از مسیرهای ترانزیتی کشور شده ا‌ست.  وی با اشاره به ضرورت توجه به مسیر ترانزیتی شرق-غرب که بدون استفاده باقی مانده، از پیگیری‌های اتاق ایران برای فعال شدن این مسیر مهم و حساس در کشور به منظور توسعه ترانزیت، در چارچوب برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: درست است که راهگذر شمال-جنوب به بندر شهید رجایی در بندرعباس ختم می‌شود؛ اما بدون شک مسیر بندر چابهار نیز می‌تواند بازوی کمکی قابل توجهی برای این مسیر باشد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، در برنامه هفتم، ترانزیت ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن کالا از کشور هدف‌گذاری شده، در حالی که با نگاهی به امکانات موجود کشور، هم اکنون تحقق ۲۰ میلیون تن امکان‌پذیر است. طبق آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۹ حجم بار ترانزیت شده از ایران برابر با ۶ میلیون تن بوده و این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تن افزایش یافته است.

حسینی خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت، زمان و هزینه ترانزیت از ایران را با تجهیز بنادر و هماهنگ‌سازی بین ادارات مختلف درگیر کار، کاهش دهد، امکان افزایش تناژ بار ترانزیتی از ایران نیز بیشتر خواهد شد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در ادامه به موضوع اقتصاد دریا اشاره کرد که به باور او در این حوزه تا به امروز کار ویژه‌ای انجام نشده است.

او درباره دانش فنی که در ایران برای نوسازی ناوگان دریایی وجود دارد نیز گفت: در سواحل جنوبی کشور، چند پروژه در حوزه کشتی‌سازی فعال است؛ اما باید توجه داشت که تحولات تکنیکی در ساخت موتور و سوخت مورد استفاده در ناوگان دریایی تحولات زیادی داشته که باید مدنظر باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران دیده شدن مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری درست و منطقی از این ظرفیت در برنامه هفتم توسعه را یکی از شاخص‌های تقویت ترانزیت در ایران برشمرد و خواستار باز شدن گره‌هایی شد که در مسیر فعال‌تر شدن این راه‌گذر، وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.