ضرورت اختصاص سوبسید به ترانزیت کشور

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه به فرسودگی ناوگان پرداخت و گفت: دولت برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور داشت اما به‌رغم اینکه مشاوره‌هایی از طرف شرکت‌های حمل‌ونقل نیز ارائه شد و چند فعال این حوزه با دوستان بخش دولتی جلسه داشتند، نه تنها به نظرات بخش خصوصی در این حوزه توجهی نشد بلکه در مقابل ما قوانینی وضع کردند که در نتیجه آن با چالش ترخیص هزاران کامیون مواجه شدیم.

به گزارش سی نیوز به نقل از  اتاق بازرگانی صنایع و معادن خراسان رضوی ابراهیم عطائی تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی در بحث ترانزیت این است که به شرکت‌های حمل‌ونقل هیچ بهایی بابت نوسازی داده نشد، یعنی نه کمکی از سوی دستگاه‌های متولی صورت گرفت و نه تسهیلاتی برای تحقق این امر، ارائه شد. موضوع بعدی این است که با توجه به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاری شخصی وارد این مقوله شدند، در بخش سرمایه‌گذاری یا مساعدت‌های دیگر نه تنها کمکی از سوی دستگاه‌ها نده بلکه مشکلات عدیده‌ای نیز بابت عوارض، مالیات و مسائلی از این دست برای شرکت‌های حمل‌ونقل به وجود آمده است. در حال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقلی بی‌رمق هستند و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت در کار خود ندارند و عملا روز را شب می‌کنند.

عطایی ادامه داد: در نگاهی به کشورهای اطراف مانند ترکیه، آذربایجان و… می‌بینیم که دولت‌ها سوبسیدهایی به ترانزیت کشور خود اختصاص می‌دهند. حتی در افغانستان که یکی از کشورهای تقریبا ناکارآمد در این حوزه است نیز دولت به این بخش توجه و از آن حمایت می‌کند تا بتوانند ترانزیت را از کشور خود عبور دهند. ترانزیت فقط مساله اقتصادی نیست، بحث امنیت، فرهنگ، اشتغال‌زایی و مسائل زیاد دیگری را نیز به همراه دارد. اما متاسفانه کشور ما نه تنها هیچ تسهیلاتی را به این موضوع اختصاص نداده است، بلکه قوانینی را تصویب کرده که بعضا سدی برابر ترانزیت کشور بوده‌اند.

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی افزود: ما از دولت حمایت نمی‌خواهیم. ما فقط نیاز به مدیریت و نظارت صحیح آن هم در چهارچوب قانون موجود داریم، اما متاسفانه در حال حاضر و در برخی از موارد، تحریم‌های داخلی تاثیر منفی بسیار بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی دارد.

عطایی اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم در بحث ترانزیت زیرساخت‌های ضعیفی نداریم، اما سوءمدیریت خصوصا در مرزها و مبادی ورودی بسیار شدید است. عدم‌مدیریت و یکپارچگی در تصمیم‌گیری‌های بخش‌های مختلف و ادارات دولتی را شاهدیم که چالش‌های زیادی را به وجود آورده است. علاوه بر این، تعصب‌های سازمانی و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها در حالی که ما در بحث ترانزیت با بیش از ۲۰ سازمان درگیر هستیم مشکل‌زا است. هر سازمان‌ساز خود را می‌زند و این چالش بزرگی است. درخواست ما از دولت در  روز حمل‌و‌نقل این است که یک متولی واحد برای ترانزیت مشخص کند و همه سازمان‌ها با یک روش و متد در این خصوص حرکت کنند، تا همین ترانزیت ضعیف به صفر نرسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.