پیشنهاد ترکمنستان به قرقیزستان برای استفاده از بندر ترکمن‌باشی

 

پیشنهاد ترکمنستان به قرقیزستان برای استفاده از بندر ترکمن‌باشی در پنجمین نشست آنلاین کمیسیون دولتی ترکمنستان و قرقیزستان استفاده از بندر دریایی ترکمن باشی مطرح شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پنجمین نشست آنلاین کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و قرقیزستان در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و بشردوستانه برگزار شد.

در این نشست، رؤسا و نمایندگان وزارتخانه‌ها، ادارات و نمایندگان تجاری دو کشور شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در جلسه در مورد کار مشترک در کریدور حمل و نقل بحث و گفت و گو کردند.

در این نشست، ترکمنستان به شرکای قرقیزستان خود پیشنهاد داد از بندر دریایی «ترکمن باشی» برای حمل و نقل کالا در جهت شرق-غرب-شرق استفاده کنند.

طرفین همچنین در مورد لزوم اتخاذ تدابیری برای افزایش حجم تجارت متقابل، گسترش تنوع کالاها و خدمات ایجاد روابط سرمایه گذاری و همچنین برقراری تماس‌های مستقیم بین واحدهای اقتصادی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین علاقه مندی خود را برای گسترش ارتباطات در زمینه صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بخش سوخت و انرژی و سایر بخش‌ها ابراز کردند.

«دوسکول بکی میرزایف» وزیر انرژی قرقیزستان گفت که مذاکرات در زمینه واردات برق، در حال حاضر در سطح سران دولت‌ها و وزارتخانه ها در حال انجام است.

وی افزود: توافقات در مورد تامین برق در سفر رسمی «سادیر جباراف» رئیس جمهوری قرقیزستان به ترکمنستان در ماه ژوئن 2021 به دست آمده است.

ترکمنستان از آگوست 2021 برق را به صورت ترانزیت از طریق ازبکستان به قرقیزستان صادر می‌کند. قرار است تا ماه دسامبر، طرف ترکمنستان 501.9 میلیون کیلووات ساعت را با قیمت 2.05 سوم (واحد پول قرقیزستان) بر کیلووات ساعت عرضه کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.