اتصال ایران به ۳ قاره با راه‌اندازی خط ریلی چابهار/پروژه‌ای که هزینه تحریم‌ها علیه کشورمان را بالا می‌برد

 

چابهار مسیر اتصال ۳ میلیارد نفر جمعیت در سه قاره روی کره زمین است و هزینه تحریم‌ها علیه ایران را بالا می‌برد و در صورت راه افتادن خط ریلی آن، برای همیشه غیرقابل تحریم می‌شود، امتحانی که یکبار تجربه کرده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، خط آهن چابهار ـ زاهدان و قطعه راه‌آهن رشت- بندر انزلی در حال ساخت است که تا کریدور شمال- جنوب را عملیاتی کند؛ کریدوری که چابهار را با درگیر کردن منافع کشورهای مختلف غیرقابل تحریم می‌کند.

کارشناسان می‌گویند رقابت بازارها حالا بر سر حمل و نقل و هزینه‌های آن است؛ موضوعی که بندر چابهار در آن می‌درخشد. برآوردهای بین‌المللی می‌گوید چابهار در آینده نزدیک جایگزین کانال سوئز می‌شود چرا که مسیر بار و کالا را نسبت به سوئز 16 روز کاهش می‌دهد و به صرفه‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای 3 میلیارد نفر جمعیت در آسیا، آفریقا و اروپا است.

غیرقابل تحریم شدن چابهار برای همیشه منوط به راه افتادن این خط ریلی بوده که 11 سال در حال ساخت است؛ تاکنون دوبار وعده تکمیل آن داده شده و هر دو بی‌نتیجه بوده است. با دستور رهبر معظم انقلاب 300 میلیون یورو وام از صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن اعطا شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.