جهش کمسابقه نرخ نفتکشها؛ فلهبرها در نوسان و فشار تقاضا
به گزارش سی نیوز سرویس حملونقل دریایی، تازهترین گزارش هفتگی بازار بالتیک مربوط به هفته چهلوششم سال ۲۰۲۵، تصویر دوگانهای از وضعیت جهانی حملونقل دریایی ارائه میکند. در حالی که بازار کشتیهای فله بر با نوسان و عقبنشینی همراه بود، بخش نفتکشها شاهد جهشی کمسابقه در نرخ کرایه و افزایش محسوس تقاضا بودند. این تفاوت آشکار میان دو بخش اصلی، میتواند پیامدهای مهمی بر قیمت کالاها، قراردادهای فوروارد و تصمیمات سرمایهگذاران دریایی داشته باشد.
بازار کاپسایز؛ هفتهای پرفرازونشیب
بازار کاپسایز در هفته ۴۶ روندی متغیر داشت. در نیمه اول هفته، فعالیت مناسب در اقیانوس آرام و حضور سه معدنکار بزرگ باعث تعادل نسبی بازار شد، اما کاهش معاملات و کاهش تقاضا منجر به افت نرخ شاخص C5 از ۱۰ دلار به ۹.۵ دلار شد. بازار اطلس نیز وضعیت مشابهی داشت؛ اگرچه تقاضا از برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین قابل توجه بود، اما اختلاف قیمتهای پیشنهادی خریداران و فروشندگان باعث کاهش تعداد معاملات شد.
با این حال، روز پنجشنبه نقطه عطف بازار محسوب شد. افزایش سفارشها در هر دو حوزه شرقی و غربی و مقاومت بالاتر مالکان کشتی، نرخها را احیا کرد. مسیر C5 دوباره به محدوده ۱۰ دلار نزدیک شد و مسیر C3 با رشد تقاضا به حدود ۲۳ دلار رسید. شاخص BCI 5TC نیز که هفته را با ۲۷٬۰۶۳ دلار آغاز کرده بود، پس از کاهش میانهفته به ۲۵٬۰۶۷ دلار، در پایان هفته به ۲۶٬۹۶۸ دلار بازگشت.
بازار پاناماکس؛ ثبات نسبی با نتایج متناقض
بازار پاناماکس ترکیبی از ثبات و رشد منطقهای را تجربه کرد. در شمال اطلس، عمق بازار کم و اطلاعات محدود، باعث شد نرخها تغییر چندانی نداشته باشند. در مقابل، آسیا هفتهای نسبتاً قوی را پشت سر گذاشت. تقاضای بالا برای غلات از شمال اقیانوس آرام و بارگیریهای معدنی از استرالیا موجب ثبت نرخهای ۱۸٬۹۰۰ تا ۱۹٬۰۰۰ دلار برای کشتیهای ۸۲ هزار تنی شد. در آمریکای جنوبی اما فعالیتها کمجانتر بود و اختلاف نرخها میان قراردادهای نزدیک و شاخص محسوس بود. بخش قراردادهای مدتدار نیز با ثبت یک قرارداد ۵ تا ۸ ماهه برای کشتی ۸۲ هزار تنی در ژاپن به نرخ ۱۸٬۰۰۰ دلار، نشانهای از افزایش تمایل مالکان به قراردادهای دورهای را نشان داد.
اولتراماکس و سوپراماکس؛ رشد نرخها با محوریت خلیج آمریکا
بازار اولتراماکس و سوپراماکس از پررونقترین بخشهای هفته بود. فعالیت بالا در خلیج آمریکا باعث جهش نرخها شد، در حالی که در جنوب اطلس، گزینههای مالکان محدود باقی ماند. از مهمترین معاملات هفته میتوان به:
-
کشتی ۶۳٬۰۰۰ تنی از Recalada به چیتاگونگ با نرخ ۱۷٬۰۰۰ دلار + ۷۰۰٬۰۰۰ دلار پاداش بالاست
-
کشتی ۶۱٬۰۰۰ تنی از لیورپول به شرق مدیترانه با نرخ ۲۰٬۰۰۰ دلار
-
کشتی ۶۳٬۰۰۰ تنی از Map Ta Phut به چین با نرخ ۱۶٬۰۰۰ دلار
همچنین، یک کشتی ۶۴ هزار تنی در تیانجین برای ۵ تا ۷ ماه با نرخ ۱۷٬۰۰۰ دلار اجاره شد.
هندیسایز؛ بازار پایدار با رکود نسبی در آسیا
بازار هندیسایز هفتهای میان ثبات و نرمی را پشت سر گذاشت. در اروپا و مدیترانه، تقاضای ثابت باعث شد مالکان نرخهای خود را کمی افزایش دهند، اما در آسیا، کاهش بارگیریها و افزایش صف کشتیها نرخها را کاهش داد. معاملات مهم این بخش شامل:
-
۳۹٬۰۰۰ تنی از کازابلانکا به لیتوانی: ۱۱٬۷۵۰ دلار
-
۳۵٬۰۰۰ تنی از ریوگرانده به ونزوئلا: ۱۸٬۵۰۰ دلار
-
۳۹٬۰۰۰ تنی از خلیج آمریکا به مکزیک: ۲۲٬۵۰۰ دلار
-
۳۸٬۰۰۰ تنی از کوهسیچانگ به کوینا: ۱۱٬۰۰۰ دلار
بازار نفتکشها؛ جهشی کمسابقه در بخش VLCC
در نقطه مقابل فله خشک، بازار نفتکشها—به ویژه VLCC—هفتهای بسیار قوی را تجربه کرد. رشد قابل توجه تقاضا و تأثیر رویداد Bahri Week در دبی باعث افزایش نرخها شد.
-
مسیر ۲۷۰ هزار تنی خلیج فارس–چین (TD3C): WS129.28 (+۲۵ واحد)، درآمد روزانه: ۱۲۵٬۷۸۴ دلار
-
مسیر آفریقای غربی–چین (TD15): WS118، درآمد روزانه: ۱۱۱٬۳۴۳ دلار
-
مسیر آمریکا–چین (TD22): افزایش ۴۰۰ هزار دلاری و رسیدن به ۱۳.۶ میلیون دلار
در بخش سوئزمکس، نوسان محدود و ثبات نسبی مشاهده شد، در حالی که آفراماکس در اروپا رشد داشت اما در آمریکا کاهش نرخ را تجربه کرد. کلین تانکرها نیز با رشد تدریجی LR2 و بازگشت MRها همراه شدند.
تازهترین گزارش بالتیک نشان میدهد که بازار فله خشک همچنان با چالش روبهرو است و ضعف تقاضا فشار زیادی ایجاد میکند، اگرچه نشانههایی از احیا در بخش کاپسایز دیده شد. در مقابل، بازار نفتکشها بهطور چشمگیری قویتر شده و VLCCها رشد قابل توجهی را ثبت کردند. روند کلی هفته ۴۶، اختلاف محسوس میان عملکرد فله خشک و نفتکشها را نشان میدهد که میتواند اثر مستقیمی بر قیمتها، قراردادهای فوروارد و تصمیمات سرمایهگذاران دریایی داشته باشد.
منبع: گزارش هفتگی Baltic Exchange – هفته ۴۶ سال ۲۰۲۵
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.