بازار اجاره کشتی‌های کانتینری ؛ ثبات نسبی در مقابل فشارهای عرضه و تقاضا

تهران، ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ – شاخص New ConTex که به‌عنوان معیار استاندارد ارزیابی نرخ اجاره زمانی کشتی‌های کانتینری شناخته می‌شود، نشان می‌دهد بازار جهانی حمل‌ونقل دریایی در شهریور ۱۴۰۴ در وضعیت نسبتا باثباتی قرار دارد. گزارش هفتگی این شاخص که توسط انجمن بازرگانان و کارگزاران کشتی آلمان (VDR) و انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ (VHBS) منتشر شده، نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری با ظرفیت‌های ۱۱۰۰ تا ۶۵۰۰ TEU را بر اساس دلار آمریکا و معاملات واقعی محاسبه کرده است.

بر اساس داده‌های این گزارش، اکثر کشتی‌های کوچک و متوسط شاهد افزایش هفتگی بین ۰.۴ تا ۱.۷ درصد بوده‌اند. برای مثال، نرخ اجاره یک کشتی ۱۷۰۰ TEU در دوره شش ماهه به ۳۰,۷۶۴ دلار در روز رسیده که افزایش ۵۱۲ دلاری نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد. در مقابل، کشتی‌های بزرگ‌تر با ظرفیت ۵۷۰۰ و ۶۵۰۰ TEU تغییرات بسیار جزئی و کمتر از ۰.۱ درصد داشته‌اند که نشان‌دهنده اشباع بازار در بخش ظرفیت‌های بالا است. رشد سالانه نرخ‌ها نیز قابل توجه است و کشتی‌های کوچک‌تر مانند ۱۱۰۰ TEU تا ۲۳ درصد و کشتی‌های بزرگ‌تر حدود ۹.۵ درصد افزایش داشته‌اند.

تحلیل روندها از دی ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۴ نشان می‌دهد نرخ‌ها در همه اندازه‌ها به‌طور تدریجی صعود کرده‌اند. اوج‌های بازار در اردیبهشت تا تیر ۱۴۰۴ مشاهده شده و کشتی‌های بزرگ رشد کندتری داشته‌اند. این روند به‌خوبی بازیابی بازار پس از اختلالات ژئوپلیتیکی سال ۱۴۰۳ در کانال سوئز و دریای سرخ را نشان می‌دهد، هرچند تقاضای کمتر برای ظرفیت‌های عظیم، رشد محدود کشتی‌های بزرگ را توضیح می‌دهد.

جدول نرخ‌های ارزیابی برای دوره‌های ۶ و ۱۲ ماهه (دلار آمریکا در روز):

اندازه کشتی (TEU) دوره ارزیابی نرخ امروز (۱۱.۰۹.۲۵) تغییر نسبت به هفته قبل تغییر ماهانه تغییر سالانه
۱۱۰۰ TEU ۶ ماهه ۱۵,۹۵۱ +۱ (۰.۹%) ↑ +۱۷۰ (۱.۰%) ↑ +۲,۹۸۶ (۲۳.۰%) ↑
۱۷۰۰ TEU ۶ ماهه ۳۰,۷۶۴ +۵۱۲ (۱.۷%) ↑ +۳۸۴ (۱.۳%) ↑ +۵,۷۵۷ (۲۳.۰%) ↑
۱۸۰۰ TEU ۶ ماهه ۳۶,۹۱۶ +۵۳۷ (۱.۵%) ↑ -۵۱۷ (-۱.۴%) ↓ +۵,۹۰۹ (۱۹.۰%) ↑
۲۵۰۰ TEU ۶ ماهه ۲۷,۴۹۱ +۱۳۴ (۰.۵%) ↑ +۵۲۷ (۱.۹%) ↑ +۵,۵۸۲ (۲۵.۰%) ↑
۲۷۰۰ TEU ۶ ماهه ۳۴,۶۹۱ +۱۵۴ (۰.۴%) ↑ +۵۲۷ (۱.۵%) ↑ +۵,۴۲۸ (۱۸.۰%) ↑
۳۵۰۰ TEU ۶ ماهه ۴۳,۷۰۸ +۵۸۰ (۱.۳%) ↑ +۱,۰۳۲ (۲.۴%) ↑ +۵,۵۸۰ (۱۴.۰%) ↑
۴۲۰۰ TEU ۶ ماهه ۴۶,۷۲۳ +۵۸۲ (۱.۳%) ↑ +۸۷۵ (۱.۹%) ↑ +۶,۷۰۵ (۱۷.۰%) ↑
۵۷۰۰ TEU ۶ ماهه ۶۰,۵۲۲ -۱۱ (-۰.۰۲%) → +۵۲۸ (۰.۹%) ↑ +۶,۶۵۰ (۱۲.۰%) ↑
۶۵۰۰ TEU ۶ ماهه ۶۶,۸۳۱ -۶۳ (-۰.۱%) ↓ +۹۶۵ (۱.۵%) ↑ +۵,۹۳۹ (۹.۵%) ↑
۱۱۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۱۷,۵۵۱ +۱۵۱ (۰.۹%) ↑ +۱۷۰ (۱.۰%) ↑ +۲,۹۸۶ (۲۳.۰%) ↑
۱۷۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۳۶,۹۶۱ +۵۸۲ (۱.۶%) ↑ +۳۸۴ (۱.۰%) ↑ +۵,۷۵۷ (۲۳.۰%) ↑
۱۸۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۳۶,۰۶۲ -۵۳۷ (-۱.۵%) ↓ -۵۱۷ (-۱.۴%) ↓ +۵,۹۰۹ (۱۹.۰%) ↑
۲۵۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۳۲,۶۷۵ +۱۳۴ (۰.۴%) ↑ +۵۲۷ (۱.۶%) ↑ +۵,۵۸۲ (۲۰.۰%) ↑
۲۷۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۳۸,۶۳۰ +۱۵۴ (۰.۴%) ↑ +۵۲۷ (۱.۴%) ↑ +۵,۴۲۸ (۱۶.۰%) ↑
۳۵۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۵۴,۷۴۰ +۵۸۰ (۱.۱%) ↑ +۱,۰۳۲ (۱.۹%) ↑ +۵,۵۸۰ (۱۱.۰%) ↑
۴۲۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۵۳,۴۲۸ +۵۸۲ (۱.۱%) ↑ +۸۷۵ (۱.۷%) ↑ +۶,۷۰۵ (۱۴.۰%) ↑
۵۷۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۶۰,۵۳۳ -۱۱ (-۰.۰۲%) → +۵۲۸ (۰.۹%) ↑ +۶,۶۵۰ (۱۲.۰%) ↑
۶۵۰۰ TEU ۱۲ ماهه ۶۶,۴۴۴ -۶۳ (-۰.۱%) ↓ +۹۶۵ (۱.۵%) ↑ +۵,۹۳۹ (۹.۵%) ↑

توضیح نمادها: ↑ (افزایش بیش از ۲%)، → (ثبات یا تغییر کمتر از ۱%)، ↓ (کاهش بیش از ۲%). نرخ‌ها برای دوره‌های ۶ ماهه بر اساس گروه‌بندی ۱۱۰۰/۱۷۰۰/۲۵۰۰/۳۵۰۰/۴۵۰۰ TEU و برای ۱۲ ماهه بر اساس ۱۱۰۰/۱۷۰۰/۲۵۰۰/۳۵۰۰/۴۵۰۰ TEU محاسبه شده است.

با وجود ثبات نسبی، بازار با چالش‌هایی نیز روبرو است. مالکان کشتی‌های ۱۷۰۰ و ۲۵۰۰ TEU با دشواری در یافتن موقعیت‌های کوتاه‌مدت مواجه‌اند و فشار برای اجاره‌های بلندمدت افزایش یافته است. علاوه بر این، اختلالات ژئوپلیتیکی، تغییرات آب و هوایی و انتقال به کشتی‌های کم‌کربن همچنان ریسک‌های بالقوه بازار هستند و ممکن است نرخ‌ها و تصمیمات سرمایه‌گذاری را در آینده تحت تأثیر قرار دهند.

پیامد اقتصادی این شرایط، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل برای صادرکنندگان و واردکنندگان است که می‌تواند به افزایش قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان منجر شود. گزارش همچنین هشدار می‌دهد که در صورت کاهش تقاضای فصلی، بازار ممکن است به سمت «نزول دوگانه» حرکت کند و مالکان و اپراتورها باید برای مدیریت این ریسک‌ها آماده باشند.

در مقایسه با گزارش آگوست ۱۴۰۴، نرخ‌ها به‌طور متوسط ۱ تا ۲ درصد ماهانه افزایش یافته‌اند، اما هنوز ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از اوج بازار پساکرونا در سال ۱۴۰۱ قرار دارند. شاخص New ConTex تصویری از بازاری باثبات اما چالش‌برانگیز ارائه می‌دهد که نیازمند نظارت مستمر، مدیریت قراردادهای متنوع و توجه ویژه به عوامل جهانی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.