خلیج فارس و اقیانوس اطلس، محور رشد نرخها در بازار دریایی
سی نیوز*– به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران هفته گذشته، بازار حمل و نقل دریایی با نوسانات قابل توجهی در بخش کشتیهای فلهبر و تانکر همراه بود و شاخصها در مسیرهای مختلف رشد یا کاهش نرخ را تجربه کردند.
کشتیهای فلهبر
در بخش کاپسایز (Capesize)، بازار با نوسانات شدید هفتهای روبهرو بود؛ ضعف در ابتدای هفته، بهبود میانه هفته و افزایش نرخها در انتهای هفته به ویژه در اقیانوس اطلس مشهود بود.
-
در اقیانوس آرام (C5)، نرخ کرایه از ۹.۵۵ دلار به ۱۰.۶۰ دلار رسید.
-
مسیر برزیل جنوبی/غرب آفریقا به چین (C3) با رشد ۲ دلاری به ۲۵ دلار رسید.
-
در اقیانوس اطلس شمالی، رشد چشمگیری ثبت شد؛ نرخ ترانسآتلانتیک از ۲۵,۰۰۰ دلار به ۳۰,۰۰۰ دلار و فرانتهول به ۵۰,۰۰۰ دلار افزایش یافت.
-
شاخص BCI نیز با رشد هفتگی به ۲۷,۷۱۶ دلار رسید که نشان از افزایش فعالیت در مسیرهای اصلی دارد.
در بخش پاناماکس (Panamax)، بهبود تقاضا از آمریکای جنوبی منجر به رشد نرخها شد، به طوری که نرخ مسیر P6 در محدوده ۱۴,۰۰۰ تا ۱۷,۵۰۰ دلار قرار گرفت. در آسیای جنوب شرقی، مسیر اندونزی-ژاپن با نرخ ۱۸,۰۰۰ دلار و مسیر چین-استرالیا-هند در اقیانوسیه با نرخ ۱۴,۷۵۰ دلار فعالیت مطلوبی داشتند.
در بخش اولتراماکس و سوپراماکس (Ultramax/Supramax)، بازار در مسیرهای مختلف متنوع بود؛ در خلیج مکزیک تقاضا قوی بود و نرخ مسیر سنگاپور-ژاپن به ۲۷,۷۵۰ دلار رسید، در حالی که مسیر آمریکای جنوبی با نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار با کاهش نسبی مواجه شد. آسیا نیز بهبود تقاضا از ویتنام و بنگلادش با نرخ ۱۹,۵۰۰ دلار را تجربه کرد.
هندیسایز (Handysize) نیز روند ثابتی داشت؛ در اروپا و مدیترانه نرخها حول ۹,۵۰۰ دلار باقی ماند، در خلیج مکزیک ۱۵,۷۵۰ دلار ثبت شد و در آسیا مسیر اندونزی-اروپا روندی مثبت با نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار داشت.
کشتیهای تانکر
در بخش VLCC، رشد نرخها ادامه داشت؛ مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) با ۱۲ واحد افزایش به WS56.65 رسید و سود روزانه ۳۷,۱۵۸ دلار محقق شد. مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) با افزایش ۶ واحدی به WS56.۳۱ رسید و مسیر خلیج مکزیک به چین (TD22) با صعود ۴۳۶,۰۰۰ دلاری به ۷.۱ میلیون دلار رسید.
در بخش سویزماکس (Suezmax)، مسیر نیجریه به اروپا (TD20) جهش ۳۴ واحدی به WS120.56 داشت و سود روزانه آن ۵۵,۶۵۷ دلار ثبت شد. مسیر خاورمیانه (TD23) با رشد اندک به WS98 رسید.
آفراماکس (Aframax) در مسیر دریای شمال (TD7) افزایش ۱ واحدی به WS119.۵۸ داشت، در حالی که مدیترانه (TD19) با کاهش ۲ واحدی به WS148.۸۳ رسید. مسیرهای آمریکا (TD26, TD9) با افت ۱۴–۱۹ واحدی به دلیل کاهش تقاضا مواجه شدند. مسیرهای جدید TD28 و TD29 با نرخهای ۱.۸۵ میلیون دلار و WS133.۷۵ معرفی شدند.
تانکرهای تمیز (Clean Tankers)
-
بخش LR2 در خلیج فارس (TC1) رشد کرد و نرخ به WS153.۰۶ رسید.
-
LR1 در خلیج فارس (TC5) جهش ۲۰ واحدی به WS175.۹۴ داشت.
-
بخش MR اروپا (TC2) با صعود از WS109.۶۹ به WS120.۹۴ و MR آمریکا (TC14) با رشد از WS167.۵ به WS199.۲۹ همراه بود.
-
هندیمکس در اروپا و مدیترانه ثبات نرخها در محدوده WS140–180 داشت.
بازار کشتیهای فلهبر هفتهای پرنوسان ولی با روند بهبود در کاپسایز و پاناماکس داشت. تانکرها به ویژه VLCC و سویزماکس با رشد نرخها همراه شدند، در حالی که آفراماکس آمریکا کاهش نرخ را تجربه کرد. تانکرهای تمیز نیز در اروپا و آمریکا رشد چشمگیری داشتند و نشان از افزایش فعالیت در مسیرهای اصلی و تقاضای بالای سوختهای سبک دارد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.