کشتیهای کوچک عامل تداوم رشد؛ بازار کرایه کشتی های کانتینری در مسیر تثبیت بلندمدت
به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ؛ در تازهترین ارزیابی هفتگی شاخص New ConTex، بازار کرایه کشتیهای کانتینری در هفته ۲۸ سال ۲۰۲۵ با کاهش ناچیز ۰.۱٪ نسبت به هفته گذشته به ۱۵۲۵ امتیاز رسید. با این حال، مقایسه سالانه نشاندهنده رشد ۱۴.۷ درصدی این شاخص است که به گفته تحلیلگران، بیانگر ثبات کوتاهمدت و رشد بلندمدت در بازار جهانی حملونقل کانتینری است.
اندازه کشتی (TEU) | نرخ کرایه روزانه (دلار) | تغییر هفتگی | تغییر سالانه | توضیحات |
---|---|---|---|---|
۱۱۰۰ TEU (۶ ماهه) | ۱۷,۵۶۸ | +۵۴ دلار (+۰.۳٪) | +۳,۵۷۳ دلار (+۲۵.۵٪) | پویاترین بخش؛ تقاضای بالا برای کشتیهای کوچک به دلیل انعطاف در مسیرهای کوتاه. |
۱۷۰۰ TEU (۶ ماهه) | ۳۰,۵۵۲ | -۶۶ دلار (-۰.۲٪) | +۵,۶۶۲ دلار (+۲۲.۷٪) | کاهش جزئی به دلیل فصل تعطیلات. |
۲۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۳۴,۱۱۶ | -۹۸ دلار (-۰.۳٪) | +۳,۸۴۶ دلار (+۱۲.۷٪) | کاهش موقت در معاملات. |
۲۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۳۶,۱۴۱ | -۷۹ دلار (-۰.۲٪) | +۲,۹۴۶ دلار (+۸.۹٪) | ثبات نسبی با کاهش ناچیز. |
۳۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۴۲,۹۴۰ | -۴۸ دلار (-۰.۱٪) | +۴,۲۹۶ دلار (+۱۱.۱٪) | تقاضای پایدار در مسیرهای طولانی. |
۴۲۵۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۵۰,۷۴۵ | -۵۵ دلار (-۰.۱٪) | +۵,۴۰۶ دلار (+۱۱.۹٪) | بالاترین نرخ کرایه در میان کشتیهای متوسط. |
۵۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۵۹,۸۳۳ | -۱۳۱ دلار (-۰.۲٪) | +۲,۸۸۹ دلار (+۵.۱٪) | کاهش ناچیز نرخها. |
۶۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه) | ۶۶,۱۳۳ | -۹۵ دلار (-۰.۱٪) | +۹۷۷ دلار (+۱.۵٪) | کمترین رشد سالانه به دلیل اشباع نسبی بازار. |
کشتیهای کوچک در صدر رشد سالانه
بررسی نرخهای کرایه روزانه بر اساس اندازه کشتی نشان میدهد کشتیهای کوچک با ظرفیت ۱۱۰۰ TEU همچنان پویاترین بخش بازار هستند. نرخ کرایه این کشتیها به ۱۷,۵۶۸ دلار در روز رسیده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه ۲۵.۵ درصدی را نشان میدهد. این رشد عمدتاً به دلیل انعطافپذیری بالای کشتیهای کوچک در مسیرهای کوتاه و منطقهای عنوان شده است.
در مقابل، کشتیهای بزرگتر مانند ۶۵۰۰ TEU با نرخ ۶۶,۱۳۳ دلار در روز، کمترین رشد سالانه را تجربه کردهاند (۱.۵٪)، که تحلیلگران آن را ناشی از اشباع نسبی این بخش در بازار میدانند.
فصل تعطیلات؛ عاملی برای کاهش موقت معاملات
در بخشهای میانی بازار مانند کشتیهای ۲۵۰۰ و ۲۷۰۰ TEU نیز کاهشهای جزئی در نرخها به ثبت رسیده است. به گفته انجمن کشتیرانی هامبورگ و برمن (VHBS e.V.)، این کاهشها عمدتاً به دلیل فصل تعطیلات تابستانی و افت مقطعی فعالیتهای تجاری است.
همزمان، محدودیت عرضه کشتیهای قابل کرایه در ماههای پیش رو، موقعیت مالکان را تقویت کرده و به ثبات یا حتی رشد نرخها در برخی بخشها کمک کرده است.
پیشبینی آینده بازار؛ ثبات در کوتاهمدت، رشد در میانمدت
براساس این گزارش، در بازه ۴ تا ۶ هفته آینده تغییر محسوسی در نرخها انتظار نمیرود، اما در بازه میانمدت ۶ تا ۱۲ ماهه احتمال روند صعودی جزئی وجود دارد. در افق ۲۴ ماهه نیز رشد پایدار بهویژه در کشتیهای ۱۱۰۰ و ۴۲۵۰ TEU پیشبینی شده است.
بازار کرایه کشتیهای کانتینری در شرایط متعادلی قرار دارد؛ از یکسو کاهشهای محدود در برخی سایزها، و از سوی دیگر رشدهای سالانه قابل توجه در کشتیهای کوچک و متوسط. کشتیهای ۴۲۵۰ TEU با نرخ ۵۰,۷۴۵ دلار در روز گرانترین گزینه بازار هستند، اما باز هم کشتیهای ۱۱۰۰ TEU بهعنوان پررونقترین بخش معرفی شدهاند.
✅ تحلیلگران تأکید دارند که محدودیت عرضه کشتیها در کنار تقاضای پایدار، زمینه حفظ نرخهای بالا را در ماههای آینده فراهم میکند.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.