عایدی ۲۰ میلیارد دلاری ایران از ترانزیت با اجرایی شدن راه آهن رشت- آستارا
محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور که با حضور در میز اقتصاد امروز شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت – آستارا میپرداخت، گفت: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راهآهن ساخته شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راهآهن رشت- آستارا 15 میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابهجایی بار شاهد ارزآوری حدود 20 میلیارد دلار خواهیم بود.
وی گفت: ظرفیت حمل بار این راهآهن در سال نخست بهرهبرداری 10 میلیون تن برآورد شده که به میزان 9.6 میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همچنین راهآهن رشت – آستارا ظرفیت جابهجایی حدود 990 هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهرهبرداری خواهد داشت.
منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راهاندازی این خط ریلی و آسانتر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی میتواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.
وی افزود: به طور کلی حملونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته میشود و احداث راهآهن رشت – آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا میکند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات میشود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راهها نیز تأثیر گذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث 63 دستگاه پل به طول حداکثر 40 کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی 10 کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راهآهن قزوین – رشت – بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریلگذاری است. راهآهن رشت – آستارا به بیش از 21 هزار تن ریل نیاز دارد.
منجمی ادامه داد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه 1 (آستارا)، سه ایستگاه درجه 2 (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه 3 (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبههای زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگلها از جمله جنگل گیسوم وارد میشود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور تاکید کرد: این محور 10 ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود 5 ایستگاه تشکیلاتی و باری و 3 ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
به گفته منجمی، راهآهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت 25 درصدی داشته باشد و در سال سوم 50 درصد و در سال سوم و پایانی باید 25 در صد باقی مانده به اتمام برسد.
وی خاطر نشان کرد: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای بسیاری از کشورها با مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژهها میتواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.
منجمی تاکید کرد: مسیر ریلی رشت – آستارا میتواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به 12 روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر 33 روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به 18 روز و مسیر فنلاند به هند را به 20 روز کاهش خواهد داد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی 45 روز زمان میبرد، در حالی که با تکمیل راهآهن رشت – آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به 21 روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت – آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.
نظرات بسته شده است.