اهمیت تشکل‌های حمل‌ونقلی

هفته نامه حمل و نقل در یادداشتی از امیرحسین زری‌بافان-مدیریت بهره‌وری معاونت حمل‌ونقل وزارت راه در خصوص  اهمیت تشکل های حمل ونقلی افزود:

به‌طور کلی تشکل‌های حمل‌ونقلی دو نوع است یا مردم‌نهاد یا متشکل از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه به شمار می‌روند. در بحث تشکل‌های مردم‌نهاد، ما فقط یک تشکل ایمنی راه‌ها را داریم و باقی تشکل‌ها از نوع دوم، یعنی متشکل از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل هستند. ما، یعنی بدنه وزارت راه سعی کرده است با بخش خصوصی یا شرکت‌های خصولتی که در بخش سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند، ارتباط خوبی برقرار کند تا از توان علمی، مالی و اجرائی آنها برای بالاتربردن بهره‌وری و حفظ منافع ملی بهره ببرد.
در امر سرمایه‌گذاری، شرکت‌های داخلی و خارجی هم برای ما فرقی نمی‌کنند. ما سعی کردیم با توجه به نوپا بودن بخش خصوصی در این صنعت در ایران، در بحث قطارهای حومه‌ای از شرکت‌های خارجی استفاده کنیم که بتوانیم انتقال حجم زیادی از منابع مالی را هم داشته باشیم. البته فعلا، در همه این موارد فقط در حال مذاکره هستیم و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.
لازم است بدانیم بخش دولتی با توجه به محدودیت منابع مالی خود درصدد آوردن بخش خصوصی به این صنعت است و اقداماتی که تاکنون برای ورود بخش خصوصی رخ داده، در زمینه قطارهای حومه‌ای و توسعه استفاده از گاز (ال‌ان‌جی) در صنعت کشتیرانی و جاده‌ای بوده است. خوشبختانه، ظرفیت‌های خیلی خوبی در بخش خصوصی وجود دارد که تا به حال مغفول مانده است و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

با توجه به اینکه هنوز برنامه‌ای با مشارکت بخش خصوصی قطعی نشده و به شکل قرارداد در نیامده است ـ نام شرکت‌ها را نمی‌برم ـ وزارت راه از توان بخش خصوصی استفاده خوبی می‌کند. در همه دنیا هم همین است. دولت در آنجا خودش متقبل همه هزینه‌ها نمی‌شود و بخش خصوصی و دولت در مشارکت با یکدیگر پروژه‌های مهم و هزینه‌بر را به سرانجام می‌رسانند.
بحث دوگانه‌سوزکردن خودروهای سنگین دیزلی با مشارکت بخش خصوصی برنامه دیگری است که صرفه اقتصادی زیادی دارد و ما در حال پیگیری آن هستیم. در بحث واردات لکوموتیوهای هیبریدی هم، در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا ان‌شاالله بتوانیم با مشارکت این بخش این پروژه را هم به سرمنزل مقصود برسانیم.

سابقه این دست اقدامات و مشارکت گرفتن از بخش خصوصی در دنیا زیاد است، اما در کشور ما این موارد همه نوپا هستند.
برخی از راهبردهای کلان حمل‌ونقل را دفتر طرح‌های جامع وزارت راه برای پیگیری همه راهکارهای بخش حمل‌ونقلی تدوین کرده که قرار است مصوب وزارت راه و شهرسازی باشد. اینها چارچوب عملکردی ما است که بر اساس این راهکارها همه پروژه‌های تعریف‌شده همسو با همین چارچوب قرار می‌گیرند. درمورد قطارهای ریلی بین‌شهری در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شد که مباحث مربوط به شهرسازی ریل پایه به‌ عنوان شاخص اصلی این موارد و با هدف حفظ محیط زیست مطرح شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.