وزیر دفاع چین: آمریکا با سوءاستفاده از «آزادی ناوبری»، تهدیدی برای صلح در دریای جنوبی چین است

سی نیوز– سرویس بین الملل؛ چین ایالات متحده را به سوءاستفاده از مفهوم “آزادی ناوبری” برای اجرای عملیات‌های نظامی و جاسوسی در دریای جنوبی چین متهم کرده است. به گفته مقامات چینی، ایالات متحده به جای رعایت قوانین بین‌المللی، از “عبور بی‌ضرر” در این منطقه برای تقویت حضور نظامی خود بهره می‌برد.

دونگ جون، وزیر دفاع چین، اظهار داشت که برخی از کشورهای بزرگ به‌طور مداوم نیروی دریایی خود را در دریای جنوبی چین تقویت کرده و این مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد اهداف واقعی آنها شده است. وی با انتقاد از این اقدامات، پرسیده است: هدف این کشورها از تقویت نیروهای دریایی در این منطقه چیست؟

براساس گزارشی از ابتکار بررسی وضعیت استراتژیک دریای جنوبی چین (SCSPI)، ایالات متحده در سال 2023 حدود ۱۰۰۰ پرواز هواپیماهای بزرگ نظامی را در عملیات‌های نزدیک به دریای جنوبی چین انجام داده است. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که بیش از 400 کشتی جنگی از 16 کشور، از جمله 91 کشتی از کشورهای خارج از منطقه مانند ایالات متحده، ژاپن و استرالیا در این منطقه حضور داشته‌اند.

ژنگ ژیهوا، پژوهشگر SCSPI، هدف اصلی ایالات متحده از اجرای برنامه آزادی ناوبری را تقویت توانایی‌های نظامی و مداخله استراتژیک در دریاها دانسته است.

چین همچنین ایالات متحده را متهم کرده است که با وجود عدم عضویت در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS)، این کنوانسیون را تحریف کرده و از آن برای توجیه حضور نظامی خود استفاده می‌کند. دونگ جون افزود: “شما به خانه کسی وارد شده‌اید و نمی‌خواهید صاحب خانه واکنشی نشان دهد. این چه نوع آزادی است؟”

این تنش‌ها در حالی افزایش می‌یابد که چین تأکید کرده است که ناوبری صلح‌آمیز در دریای جنوبی چین باید بر اساس قوانین بین‌المللی و برای اهداف صلح‌آمیز باشد.

برگرفته ازCGTN

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.