آخرین وضعیت از لایروبی«ولگا»از زبان سرکنسولگری ایران در روسیه

به گزارش سی نیوز ؛ کانال کشتیرانی دریایی ولگا- خزر مهمترین واحد زیرساخت در مسیر سراسري خزر و حلقه مهم کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» قلمداد می گردد؛ در این میان، افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا – خزر از طریق بندر آستراخان و اولیا واقع در استان آستراخان از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار بوده و بدون انجام عملیات لایروبی، تردد کشتی­‌ها با حجم بار بالای ۴۰۰۰ تن و نیز آبخور بالای ۳.۵ متر اجتناب‌ناپذیر است.

به همین منظور سرکنسولگری کشورمان در آستراخان روسیه گزارشی تحت عنوان آخرین فعالیت ها و وضعیت لایروبی رودخانه ولگا-خزر تنظیم کرده است که در آن به عملیات لایروبی توسط روسیه اشاره شده است .

در ادامه متن گزارش تنظیم شده توسط سیدستار پورسید ، کارشناس اقتصادي سرکنسولگري ج.ا.ایران در آستراخان روسیه را مشاهده می کنید:

آخرین وضعیت عملیات لایروبی کانال کشتیرانی ولگا- خزر

کانال کشتیرانی دریایی ولگا- خزر مهمترین واحد زیرساخت در مسیر سراسري خزر و حلقه مهم کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» قلمداد می گردد.

در حال حاضر یکی از راههاي مهم کریدور بین المللی چندوجهی حمل و نقل «شمال- جنوب» همین کانال کشتیرانی ولگا می باشد، این کانال قابلیت آن را دارد تا فدراسیون روسیه و اتحادیه اقتصادي اوراسیا را به کشورهاي آسیاي مرکزي، خلیج فارس و شبه جزیره هندوستان متصل نماید.

مشکل اصلی این کانال به گل نشستن کشتی هاي عبوري به دلیل عمق کم آن می باشد که انجام اقدامات و عملیات فوري لایروبی در این رودخانه را ضروري می نماید.

این اتفاق در بازه زمانی شش ماهه دوم سال بدلیل سرما و یخ زدگی و نیز محدودیت هاي فعالیت کشتی هاي لایروب بسیار سخت خواهد بود

. افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا- خزر از طریق بنادر آستراخان و اولیا (واقع در استان آستراخان ) اهمیت ویژه اي دارد و بدون انجام عملیات لایروبی تردد کشتی ها با حجم بار بالاي 4 هزارتن و نیز آبخور بالاي 5 / 3 (سه و نیم متر) اجتناب ناپذیر است. عمق کانال مذکور جهت عبور کشتی ها باید حداقل 4/5 متر باشد در حالیکه تا قبل از ماه مارس 2023 (آغاز سال 1402 ) در بهترین شرایط پرآبی رودخانه ولگا – خزر ، عمق آن به سه و نیم تا سه متر و هفتادسانتیمتر می رسید اما با تصمیمات و پیگیري هاي استاندار آستراخان و طرح موضوع نزد رئیس جمهور( آقاي پوتین) شرایط به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرد و دولت فدرال با توجه به اهمیت یافتن مسیر کریدور شمال – جنوب بودجه لازم را براي این امر تخصیص داد.

در نتیجه حمایت هاي مربوطه، کارهاي لایروبی و دسترسی به عمق بیش از 4 متر تا اواخر سال جاري میلادي و منتهی به ماه دسامبر 2023 بوجود خواهد آمد.

این اقدام امکان ورود کشتی ها با ظرفیت بیشتر به بندر اولیا و بندر آستراخان و افزایش حمل بار را فراهم می نماید. لازم به ذکراست در سال گذشته(2022) عمق کانال 3/5 متر بود که این امر محدودیت هایی را در تردد کشتیرانی در این ناحیه ایجاد نموده بود و چندین کشتی به گل نشستند.

یکی از بزرگترین مشکلات و موانع انجام عملیات کشتی هاي لایروبی در رودخانه ولگا – خزر شرایط نامساعد آب و هوایی و اقلیمی منطقه است بطوریکه عملا زمان مفید براي فعالیت کشتی هاي لایروب از اردیبهشت ماه تا مهرماه (شش ماه) می باشد و بقیه زمان ها بدلیل سرما و یخ زدگی امکان فعالیت لایروبها مقدور نمی باشد.

به همین علت این کانال در مدت 365 روز سال 250 روز کمتر از 4/5 متر عمق دارد که با استانداردهاي جهانی منطبق نمی باشد و این امر سبب کاهش حمل کالا ها و کاهش ظرفیت عبور و مرور کشتی ها می شود.

طبق اطلاع واصله در ملاقات هاي متعدد جناب آقاي مهدي آکوچکیان سرکنسول محترم با مقامات آستراخان و تاکید بر انجام لایروبی کانال ولگا، این مقامات اعلام کردند که عملیات لایروبی تا پایان سالجاري میلادي (50 روز آینده منتهی به 10دي ماه 1402) در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی حداکثر با برداشت 9 میلیون تن گل و لاي از بستر رودخانه ولگا – خزر کشتی ها عبوري می توانند تا عمق 4/15 متر براحتی عبور کنند .

این وضعیت در سال 2024 با برداشت 11 میلیون تن به شرایط با ثبات حفظ عمق 4/5 متر خواهد رسید. آنها تاکید کردند که از سال آینده با اقداماتی که انجام خواهد شد در هر گونه شرایط جوي و آب و هوایی تاثیري در تردد کشتی ها با عمق 4/5 متر بوجود نخواهد آمد. در صورتی که این موضوع محقق شود کشتی ها قادرند به راحتی با حجم بار بیش از 5 هزار تن در کانال حرکت نمایند.

ملاحظات:

1- هدف اصلی لایروبی کانال ولگا – خزر توسعه بنادر دریایی واقع در منطقه دریاي خزر  آستراخان ؛ اولیا و ماخاچ قلعه  می باشد. ظرفیت حمل کالاها از طریق سه بندر مذکور 19 میلیون تن در سال است اما هم اکنون سه بندر مذکور فقط به میزان 28 تا 30 درصد ظرفیت خود استفاده می نمایند لذا رابطه مستقیمی بین افزایش عمق ولگا – خزر با افزایش ظرفیت بارگیري و تخلیه بنادر مذکور و آمار تردد کشتی ها در دریاي خزر وجود دارد .

2- کانال ولگا – خزر نقش مهمی در کریدور شمال – جنوب دارد و لذا از دیدگاه دولت فدرال روسیه توسعه و تقویت کریدور مذکور همراه با لایروبی کانال ولگا خزر را می توان در راستاي سیاست هاي اولویت دار دولت فدراسیون روسیه در قلمرو منطقه خزر قلمداد نمود.

پایان خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.