مرزبان:باید از هم‌اکنون به فکر نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده باشیم+گزارش تصویری

صعود یک پله‌ای ظرفیت ناوگان ملی کشور/ افزایش ۳ تا ۵ درصدی سفر‌های دریایی در نوروز ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی سی نیوز ؛ «علی‌اکبر مرزبان»در نشست خبری  که شنبه  در سالن اجتماعات سازمان دریانوردی برگزار شد به  تشریح برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز پرداخت.

علی اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز خود گفت: هرساله شاهد اجرای طرح سفر‌های نوروزی هستیم که در این راستا ستاد سفر‌های نوروزی در این بخش تشکیل شده است.

به گفته وی  بیش از یک  دهه سازمان بنادر و دریانوردی در راستای سفر‌های دریایی منسجم ورود کرده و با ایجاد کمیته‌های فنی در استان‌های ساحلی به این موضوع پرداخته است.

او می‌گوید: سفر‌های دریایی منحصر به ایام نوروز نیست و در فصول مختلف در حوزه سفر‌های دریایی و گردش‌های دریایی ۶ و نیم میلیون نفر سفر گردشگری و دریایی داشته‌ایم که ۳ ونیم میلیون نفر آن برای سفر‌های دریایی بوده  و ۲ ونیم میلیون برای گردشگری بوده است.

او بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۷ درصدی گردشگری نسبت به سال قبل بوده‌ایم و پیش‌بینی ستاد کمیته حمل ونقل دریایی آن است که  در نوروز  امسال بین ۳تا ۵درصد شاهد افزایش تردد‌های دریایی باشیم.

مرزبان بیان کرد: سه محور اصلی در اجرای طرح سفر‌های نوروزی  حفظ می‌شود که شامل ارتقای ایمنی، ارائه خدمات شایسته و در خور مردم در مبادی ورو‌ی وخروجی آمادگی لازم برای مداخله با هر گونه حادثه می‌شود.

سرپرست معاونت دریای سازمان بنادر اظهار کرد:  مبادی مجاز بندر مانند بندر شهید حقانی، باهنر، بوشهر و … است.

او می‌گوید:  در حال حاضر  که فصل سفر است بسیاری از شناور‌های و قایق‌ها برای کسب درآمد وارد این بخش شده‌اند و در همین رابطه  مکاتبات لازم را با  استانداری  انجام دادیم و به شدت توصیه کرده‌ایم همه که مسافران و هموطنان از مبادی مجاز بنادر و یا ایستگاه‌های گردشگری که تحت پوشش ما هستند استفاده کنند.

او گفت: به تمامی خانواده  به شدت توصیه می‌کنیم که  همانند سال گذشته حتما از شناور‌های مجاز استفاده کنند و توجه به این نکته خود باعث شده که در سال گذشته مبادی مجاز یک سانحه جدی منجر به فوت نداشته  باشیم.

مرزبان بیان کرد: در بحث تجسس و نجات تمامی شناور‌های در این بخش در تمامی بنادر فعال هستند و از ظرفیت همیاران ناجی هم  برای این ایام استفاده شده که حدود  ۱۵۰ نفر هستند.

وی توضیح داد:  در بحث ایمنی و دریایی و بازرسی در حوزه شناور‌های مسافری و گردشگری به ۱۰۳۰ نفر رسیده است.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: در حوزه ظرفیت ناوگان امسال ما شاهد آن هستیم که امسال افزایش ۱۸ فروند کشتی باری در دریای خزر و ۳ فروند در آب‌های خلیج فارس تحت پرچم ما رسیده و  میزان  حمل بار به ۷۶۰ هزار تن  رسیده است و رتبه ایران در حوزه  ظرفیت ناوگان باری و ملکی از ۱۷ به ۱۶ ارتقا پیدا کرد.
وی گفت: این مهم سبب صعود یک پله‌ای کشورمان و ارتقای رتبه از مکان هفدهم به شانزدهم شد.
وی همچنین بیان داشت: پیش‌بینی می شود در نوروز ۱۴۰۳ رشد سه تا پنج درصدی در سفرهای نوروزی در همه شقوق حمل و نقلی از جمله حمل و نقل دریایی را شاهد باشیم.

مرزبان خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶.۵ میلیون‌- نفر سفر دریایی و گردشگری به ثبت رسید که ۳.۵ میلیون سفر مربوط به سفر دریایی (از سرزمین اصلی به سمت جزایر و برعکس) و بقیه سفر گردشگری (از مبادی مجاز سواحل با سفر شدن به قایق‌ها و شناورها و دور زدن در سواحل) بود.

 

نجات ۱۳۷۸ نفر از دریا

مرزبان گفت: تا امروز و به منظور انجام سفرهای نوروزی ۵۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت ۶ هزار و ۴۴۱ صندلی درجا، ۴۷ فروند شناور کرانه بر (مخصوص حمل خودرو) با ظرفیت یک هزارو ۹۳۲ دستگاه خودرو، ۹۵ فروند شناور با کاربری تفریحی و ۶ هزار و ۷۵۱ فروند قایق تفریحی با ظرفیت ۴۱ هزار و ۳۸۰ نفر آماده شده است.

وی بیان‌داشت: شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ به منظور درخواست هرگونه امداد فردی یا شناوری آماده پاسخگویی است، همچنین هفت مرکز فرعی و ۱۳ مرکز اصلی به‌منظور هماهنگی و ۲۷ شناور جست‌وجوی نجات، ۱۲۳ فروند همیار ناجی و ۴۸ فروند شناور آتش‌خوار آماده پاسخگویی و امدادرسانی است.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: در سالی ۱۴۰۲ در مسیرها و مبادی مجاز حتی یک سانحه منجر به فوت نداشتیم، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد نجات یافتگان مربوط به سفرهای غیرمجاز هستند.

وی یادآوری‌کرد: امسال یک‌هزار و ۳۷۸ نفر توسط عوامل این سازمان در دریا نجات یافتند و به ۲۷۶ نفر نیز خدمات درمانی ارائه شد.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ۱۳ مسیر تردد رسمی، خاطرنشان‌کرد: مسیر بندر شهید حقانی به جزایر هرمز، لارک، قشم، هنگام و بوموسی، بندر چارک به جزیره کیش، بدر لنگه به جزیره کیش، بندر افتاب به جزیره کیش و بندر پُل به بندر لافت، جزو مسیرهای رسمی هستند و هر مسیر دیگری به‌جز آنها مسیر تردد غیرمجاز است.

وی تاکید کرد: مردم و مسافران فقط از نقاطی که نمایندگان سازمان بنادر در آنها حضور دارند برای تردد استفاده کنند.

مرزبان در ادامه اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری و تجاری، در صدر اولویت‌های این سازمان است. در این زمینه از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دعوت به همکاری می‌کنیم و وتسهیلات خوبی نیز در همین راستا آماده شده است.

وی گفت:‌ در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ فروند شناور نجات جدید ساخت داخل به ظرفیت سازمان بنادر اضافه می‌شود که افزایش ۲۰ درصدی تعداد ناوگان تجسس و نجات را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسوول سازمان بنادر، سن فعلی ناوگان را ۲۱ سال برشمرد و افزود: هرچند این سن، سن مناسبی است، اما باید از هم‌اکنون به فکر نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده باشیم.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.