وعده های کاهش قیمت ارز به کجا رسید؟

محمد آیتی(اقتصاد سرآمد)

علی رغم وعده وعیدها، کاهش قیمت ارز به واقعیت تبدیل نشده است و قیمت دلار همچنان رقم بالای ۴۰ هزار تومان را نشان می‌دهد. از آن‌جایی که افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور به قیمت دلار گره خورده است، ماه‌های اخیر، جزو سخت‌ترین ماه‌های زندگی مردم بوده و از قرار معلوم، این روند همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد گفت: چند صباحی است که رییس کل بانک مرکزی با نظر به کنترل هرچه بیشتر قیمت ارز، تغییر پیدا کرده و توقع این بود که با روال کاری جدید دولت، قیمت ارز کاهش پیدا کند، اما پس از گذشت هفته‌ها می‌بینیم که همچنان قیمت دلار بالای ۴۳ هزار تومان است. این اتفاق، نگران‌کننده است، چون مردم به این نتیجه می‌رسند که مشکل، مدیریت افراد نیست و شاید ریشه در جاهای دیگر دارد.

وی افزود: به هر حال همه می‌دانیم که تحریم‌های اقتصادی، کشور را در شرایط حساسی قرار داده است، اما توقع این است که بخشی که مدیریت آن به دولت برمی‌گردد، اصولی و منطقی‌تر دنبال شود. به طور مثال، آقای رئیسی پیش از اینکه رییس جمهور شوند گفتند که من اقتصاددانان را به خط خواهم کرد و امور کشور و معیشت مردم را به برجام گره نمی‌زنم و نخواهم گذاشت اقتصاد، شرطی شود، اما گذشت یک سال و نیم از عمر دولت نشان می‌دهد این صحبت‌ها به واقعیت تبدیل نشده است.

شاهد حضور تیم اقتصادی منسجم در دولت نبودیم
نماینده کنگاور تصریح کرد: در این مدتی که از عمر دولت سیزدهم گذشته است، شاهد حضور تیم اقتصادی منسجم در دولت نبودیم. البته من معتقدم که دولت سیزدهم و در راس آن، آقای رئیسی به دنبال پیشبرد اهداف نظام هستند و در این رابطه، تمام تلاش خود را به کار بستند، اما کار باید همراه با خروجی باشد. نمی‌توان مرتب گفت قیمت ارز، روانی و غیرواقعی است، ولی گذشت زمان کاهش آن را نشان ندهد. همه می‌دانیم و می‌بینیم که افزایش قیمت ارز، سریعاً بر افزایش قیمت کالا و خدمات اثرگذار است و در نهایت دود این اتفاق در چشم مردم و مخصوصاً طبقه کم بضاعت و متوسط جامعه می‌رود و اگر این روند ادامه پیدا کند، همان‌طور که در گذشته دیدیم، باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به مسئولان خواهد شد و این یعنی آسیب دیدن کیان نظام.

رضایی اظهار داشت: بنا بود ارزش پول ملی نسبت به دولت قبل، افزایش پیدا کند، ولی متاسفانه وارد شدن چند هفته‌ای قیمت دلار به کانال ۴۴ هزار تومان به ما می‌گوید، هم ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و هم خیلی برنامه‌ای برای مدیریت این اوضاع نیست.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، قیمت دلار، سریعاً بر دیگر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد
وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، قیمت دلار، سریعاً بر دیگر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و از آن‌جایی که مرتباً شاخص در این حوزه، افزایشی است، این سفره مردم است که روز به روز کوچک‌تر می‌شود و امروز، خیلی از مراجعاتی که مردم به ما دارند به واسطه گرانی‌ها و نبود هماهنگی بین دخل و خرج و عرضه و تقاضا است.

با قیمت‌های دستوری، جلوی افزایش برخی کالاها گرفته شود، سنخیتی با اقتصاد غیرشرطی ندارد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر دولتمردان می‌گویند ما در خیلی از حوزه‌ها خودکفا شدیم و یا مثلاً ساخت محصولات خاصی، هیچ ربطی به افزایش قیمت دلار ندارد، بسم‌ا… بیایند در واقعیت و در میدان عمل به مردم نشان دهند. اینکه گاهی با قیمت‌های دستوری، آن هم به صورت مُسکن‌وار، جلوی افزایش برخی کالاها گرفته شود، سنخیتی با اقتصاد غیرشرطی ندارد.

این‌قدر فضای قیمت ارز برهم خورده که برخی از فروش محصول‌شان خودداری می‌کنند
رضایی گفت: متاسفانه این‌قدر فضای قیمت ارز در کشور برهم خورده است، که برخی از ارائه محصول‌شان خودداری می‌کنند و می‌گویند ببینیم در آینده وضع به چه سمتی خواهد رفت و آن‌گاه تصمیم خواهیم گرفت. این اتفاق، در وهله اول، نارضایتی مصرف‌کننده را دربر خواهد داشت و البته بلاتکلیفی تولیدکننده هم، اوضاع بهتری نسبت به وضعیت مصرف‌کننده را ندارد و در وهله بعدی، نبود تناسب بین عرضه و تقاضا، لطمه بزرگی به اقتصاد کشوری که قرار بود در سال ۱۴۰۴ در منطقه حرف برای گفتن داشته باشد، می‌زند.

اگر تولید روزگار بهتری داشت، حتماً ارزش پول ملی بالاتر بود
وی بیان کرد: شعار سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» بود. اگر تولید روزگار بهتری داشت، حتماً ارزش پول ملی بالاتر بود و قطعاً شاهد این قیمت سرسام‌آور و افسارپاره‌کرده دلار در کشور نبودیم. اگر شرکت‌های دانش بنیان را پای کار می‌آوردیم، حتماً روند اقتصادی کشور، بهتر بود و باز قیمت دلار پایین‌تر از این بود و اوضاع و احوال اقتصادی کشور و معیشتی مردم، شرایط بهتری را سپری می‌کرد. طبیعتاً با این رویکردها، اشتغال ایجاد می‌شد و رضایت عموم مردم را به وضوح می‌توانستیم ببینیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با بودجه سال ۱۴۰۲ به گونه ای رقم بخورد که صحبت آقای رئیسی که گفته بود، شرایط معیشتی مردم بهتر خواهد شد را مردم در زندگی‌شان لمس کنند، مخصوصاً که دیگر، دولت هم نمی‌تواند بگوید اول کارمان می‌باشد یا مثلاً این اتفاقات، میراث دولت گذشته است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/110279

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46526

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.