پیشنهاد تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران بررسی شد

در جلسه شورای عالی توسعه سواحل مکران که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، راهکارها و موانع اجرایی توسعه این سواحل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، محمد مخبر در این جلسه که با حضور وزرای راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و روسای دستگاه های مربوطه برگزار شد، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران تصریح کرد: نباید از چنین ظرفیت بزرگ توسعه ای کشور غافل شد چرا که توسعه این سواحل می تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است تا دستگاه های ذیربط با همکاری و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی توسعه سواحل مکران هر چه سریعتر موانع اجرایی توسعه این بخش از کشور را برطرف نمایند.

حسین دهقان دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت هماهنگی دستگاه ها در راستای اجرای طرح های توسعه ای موردنظر تأکید کرد: بهره برداری از استعدادهای سواحل مکران در حوزه های بنادر و دریانوردی، تجاری، ریلی و اجتماعی از مهمترین زمینه های فعالیت های دبیرخانه است که در این راستا سند توسعه مکران و سند آمایش سرزمینی سواحل تهیه و تدوین شده است.

در ادامه این جلسه اساسنامه تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با حضور اعضای جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد طی جلسه ای ظرف یک هفته آتی در وزارت کشور با حضور وزرای مربوطه در خصوص این طرح و جزئیات آن تعیین تکلیف شود.

همچنین در خصوص واگذاری و تعیین کاربری اراضی برای ساخت چند پتروپالایشگاه و مجتمع پتروشیمی در این سواحل مقرر شد راهکارهای قانونی توسط دبیرخانه شورا با همکاری وزارت راه و سایر وزراتخانه ها و مراکز مربوطه بررسی و ارائه شود.

وزارت نیرو نیز مکلف شد ظرف یک ماه آینده نسبت به واگذاری و تعیین تکلیف سرمایه گذار شرکت برق حرارتی در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهد.

در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات این دبیرخانه در خصوص توسعه و آبادانی این منطقه شامل تهیه مدل و برنامه های توسعه ای سواحل مکران، توانمندسازی جوامع محلی و شناسایی استعدادها و زمینه های سرمایه گذاری، ایجاد قرارگاه مهارت آموزی برای جوامع بومی و محلی، طرح آمایش گردشگری، کارگروه توانمندسازی نیروی انسانی محلی با همکاری دانشگاه های منطقه و اقدامات عمرانی و توسعه ای از جمله ایجاد مجموعه تولید پنل های خورشیدی، مهار آبهای فصلی آبخیزداری آبخوانداری، توسعه بنادر با همکاری وزارت راه و شهرسازی، و همچنین اجرای کریدور ساحلی جنوب و اتصال به کریدور شمال جنوب ارایه شد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: isna.ir/xdNJv2

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46522

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.