خط کشتیرانی بین ایران و آفریقا باید گسترش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خط کشتیرانی بین ایران و آفریقا ایجاد شده، ولی باید گسترش یابد، خاطرنشان کرد: ارتباط در سطح دولت‌ها لازم است، اما دیپلماسی سیاسی باید برای توسعه روابط تجاری شرایط را فراهم کنند و برای توسعه روابط تجاری باید شرایط توسعه کسب و کارها را فراهم شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه برای فعال‌سازی ظرفیت‌های مشترک دو اصل را مبنا قرار می‌دهیم، تصریح کرد: نخست در راستای همکاری متقابل باید تراز تجاری متوازن داشته باشیم و موضوع دوم اینکه باید روابط اقتصادی مانند صادرات و واردات را به سمت سرمایه‌گذاری مشترک حرکت دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نبود خطوط منظم کشتیرانی از دلایلی است که نتوانستیم از ظرفیت‌های غرب آفریقا استفاده کنیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی در قالب کنسرسیومی خط منظم کشتیرانی را به غرب آسیا تفاهم نامه امضا می‌شود.

علیرضا پیمان پاک با تاکید بر اینکه این موارد در توسعه روابط تجاری بسیار موثر است، تصریح کرد: برای توسعه روابط تجاری تهاتر نیز در نظر گرفته شده است که البته این موضوع در برخی کشورها عملیاتی شد و برای توسعه روابط تجاری با غرب آفریقا نیز می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: امضای موافقتنامه ترجیحی یا آزاد با کاهش تعرفه های گمرکی برای صادرات و واردات می‌تواند روابط تجاری ایران و غرب آفریقا افزایش دهد.

گفتنی است با توجه به همه آنچه در یکسال گذشته در زمینه افزایش رایزنان بازرگانی، افتتاح مراکز تجاری، تردد هیات های تجاری و مذاکرات مقامات کشورها انجام شد، مسیر بازار بکری در قاره آفریقا برای ایران باز شده است که می تواند به عنوان فرصتی مهم و قابل توجه مورد بهره برداری قرار بگیرد.

در دولت سیزدهم اقدامات بسیاری با همکاری بخش خصوصی در حوزه توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا رخ داده است که می توان به برنامه ریزی های توسعه ای در حمل و نقل دریایی و هوایی اشاره کرد که خط هوایی دولتی در حال فعالیت است و تا سال آینده نیز یک خط هوایی از سوی بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر وجود معادن طلا، شمش و الماس، تولید نهاده های کشاورزی نیز راهکار دیگری است که با کشت فراسرزمینی در کشورهای با زمین حاصلخیز می توان تبادلات بیشتری را در بازار این کشورها رقم زد.

 

 

تنظیم و بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLYB7

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45359

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.