بازدید هیات اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری قزاقستان از بندر امیرآباد

هیات اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری قزاقستان که برای سفر اقتصادی و تجاری به مازندران سفر کرده است، در بدو ورود از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر بازدید کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، هیات اقتصادی دولتی منگستائو قزاقستان با سرپرستی قانات قولژانوف، معاون استاندار با استقبال حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران وارد این استان شد. ‎

بنابر این گزارش هیات دولتی، اقتصادی منگستائو کشور قزاقستان در بدو ورود به استان مازندران از بندر امیرآباد و پایانه نفتی شمال در شهرستان بهشهر نیز بازدید کردند.

حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در حاشیه بازدید این هیئت در سخنانی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و تولیدی و زیربنایی استان مازندران، گفت: این استان با تولید سالانه ۷۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، شیلاتی سهم بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور ایفا می کند و در ۱۴ محصول کشاورزی مازندران رتبه اول کشور را دارا است.

وی افزود: مازندران با برخورداری از سه فرودگاه، سه بندر و خطوط ریلی و سه محور ترانزیتی دارای شاخصه های ویژه ای در توسعه مراودات اقتصادی با استان های ایران و کشورهای همسایه حوزه دریای خزر نیز ایفا می کند.

معاون استاندار مازندران با اشاره به قرارگیری این استان در مسیر کریدور شمال جنوب و خلیج فارس، افزود: موقعیت منحصر به فرد و ویژه مازندران زمینه تبادلات و همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو استان را با استان منگستائو قزاقستان بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

خیریانپور با بیان اینکه مصالح ساختمانی و سیمان کارخانجات تولیدی مازندران به کشور قزاقستان صادر می شود، افزود: محصولات باغی، کشاورزی و شیلاتی این استان نیز به کشور قزاقستان و کشورهای همسایه صادر می شود.

وی با اظهار امیدواری از سفر هیات قزاقی به استان مازندران، گفت: امیدواریم این سفر موجبات همکاری های بیشتر اقتصادی و تجاری بین بازرگانان مازندرانی و استان منگستائو قزاقستان را فراهم بیاورد.

معاون استاندار منگستائو قزاقستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی قزاقستان به ایران و از جمله مازندران صادر می‌شود، گفت: می توانیم در زمینه خدمات نفتی و صنایع مرتبط با حوزه انرژی و صنایع کشاورزی و شیلاتی از طریق تولیدکنندگان مازندران صنایع خود را در قزاقستان ارتقا دهیم.

محمد تقی انزانپور، مدیرکل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد نیز با اشاره به اینکه این بندر بزرگترین بندر شمال و سومین بندر کشور به لحاظ وسعت و نخستین بندر نسل سومی کشور نیز است، گفت: ظرفیت عملیاتی این بندر ۷.۵ میلیون تن با ۱۵ پست اسکله بوده و ۳۴۹ هزار تن ظرفیت اسمی سیلوی غلات بندر امیرآباد است که به ۴۷۱ هزار تن افزایش خواهد یافت.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

لازم به ذکر است که اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

طبق برنامه هیات اقتصادی، تجاری کشور قزاقستان، فردا یکشنبه ضمن دیدار با استاندار مازندران از تعدادی از واحدهای تولیدی استان در شهرستان های گلوگاه، ساری و جویبار بازدید می کنند.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLQQF

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44382

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.