تحلیلی بر حادثه کشتی آنیل

تحلیل

  • دکتر کامبیز اعتمادی
  • نایب رئیس کمیته کانتینری، عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات

همانطور که همه مردم و متخصصین درجریان هستند، بروز حادثه هر وسیله حمل و نقل و یا کالای در طول مسیر حمل، امری طبیعی است که در هرنقطه از کره زمین هر زمانی ممکن است حادث شود. بعضی از حوادث مربوط به کشتی و هواپیما دارای ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به دیگر حوادث می باشند. به عنوان مثال در هر روز صدها تصادف اتفاق می افتد ولی دارای ابعاد وسیعی در سطح کشور و جهان نیست ولی حوادث مربوط به کشتی و هواپیما چون کمتر حادث می گردد، بیشتر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. علی الخصوص تحلیل ها و نقدهای زیادی توسط افراد غیرمتخصص اظهار می گردد.

متاسفانه کشتی آنیل در در دو روز گذشته دچار حادثه گردید که خوشبختانه منجر به فوت هیچکدام از پرسنل کشتی نگردید و مدیریت شد. صرفنظر از بررسی علل و عوامل حادثه (که برای اعلام نظر زود است) بعضی از افراد در رسانه ها نسبت به انعکاس این خبر در ابعاد مختلف اقدام نمودند که باعث شد اظهارنظرهای عجیبی مطرح گردد. یکی از عجیب ترین مطالبی که مطرح گردید این مسئله بود که چون خدمه کشتی «آنیل» نجات پیدا کرده اند، پس پرسنل کشتی سانچی نیز حتما زنده هستند!!

در این مطلب قصد تحلیل و بررسی احتمالات را نداریم. محل و زمان حادثه کشتی، نوع و سایز کشتی و نوع محموله هایی که هر دو کشتی حمل کرده اند، با یکدیگر اصلا قابل سنجش نمی باشد. لذا این نتیجه گیری کاملا غیرمنطقی و غیرمنصفانه می باشد.

شایعات غیرمنطقی درخصوص کشتی نیز مطرح گردیده که چون کشتی از پرچم کشور تانزانیا استفاده می نموده حتما کالا به مقصد کشورهای آفریقایی قرار بوده حمل گردد و همچنین شایعاتی درخصوص نوع کالا مطرح گردیده که نشان دهنده عدم اطلاع بعضی از افراد درباره بارگیری محصولات غیرخطرناک تولیدشده از پتروشیمی ها می باشد.

صرفنظر از تمامی موارد یادشده باید درنظر داشته باشیم این اتفاق صرفا یک حادثه بوده و هیچگونه عمد یا قصدی در این کار نبوده و می باید تا بررسی دقیق بهم خوردن تعادل کشتی و اعلام نظر متخصصان صبر نماییم. ایجاد شایعه و یا اعمال نظرهای شخصی باعث ضرر و زیان معنوی حتی در سطح بین المللی به شرکت های درگیر حادثه خواهد زد که شاید غیرقابل جبران باشد.

در این حوادث نیاز است که سازمان محترم بنادر و دریانوردی نقش مثبت و فعالی ایفا نماید تا از بروز بیشتر خسارت جلوگیری گردد و حادثه به خوبی مدیریت شد.

 

یادداشت دریافتی متخصصین

 کمیته تخصصی کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

تولیدی و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/42990

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.