هزینه چرخه عمرLife-Cycle Cost (LCC)  در صنعت دریانوردی (قسمت دوم)

 امیر میردوستی

  • سید امیر میردوستی، کارشناس عالی ماشین آلات و برنامه ریزی شرکت خدمات دریایی و بندری سینا
  • عضو کمیته تخصصی فنی نگهداری و تعمیرات تجهیزات بندری در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

در مورد سازه ها، ساختمان ها و تاسیسات بندری و دریایی، این صنعت توسط معماران و نقشه برداران کمیت به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور خلاصه به چند عنوان اصلی اشاره می کنیم:

ساختمان ها – طراحی و ساخت وساز

  • تحقیقات بازار.
  • توسعه مفهوم و تشریح نیازها.
  • تهیه مشخصات مورد نیاز ساختمان.
  • خرید سایت.
  • طراحی و مستندات طراحی.
  • مناقصه ساخت و ساز و انتخاب.
  • برنامه ریزی ساخت وساز
  • مدیریت ساخت وساز
  • ساختمان سازی
  • بازسازی اواسط عمر، دکوراسیون، آسانسور، پله برقی، دروازه ها

 

ساختمان ها – عملیات , نگهداری و تعمیرات , فروش

  • عملیات اجرایی مالکان، نظافت، برق، باغبانی
  • هزینه های نگهداری مالکان، حفظ گرمایش , تهویه و تهویه مطبوع, آسانسور , پله برقی , نقاشی , آب , زهکشی
  • تدارکات (امکانات)
  • خدمات پشتیبانی
  • ارزش زدایی

 

مثال هزینه چرخه عمر

در هزینه‌های چرخه عمر، هزینه‌های مرتبط با کسب، بهره‌برداری و از طریق پشتیبانی در طول عمر در یک صفحه گسترده ی یا در یک سیستم ساخته شده با هدف مشابه گرد هم می آیند، و کل هزینه‌ها در طول چرخه عمر به شکل ارزش فعلی خالص و معادل هزینه سالانه آن محاسبه می‌شوند..

شکل 15.2 نمونه ای از تجزیه و تحلیل هزینه عمر برای یک قطع کننده مدار را نشان می دهد.

جزئیات برای نشان دادن اصول مربوطه ساده شده اند و هیچ هزینه عملیاتی نشان داده نمی شود زیرا در این مورد مسئله مهمی نیست.

قطع کننده مدار دارای 30 سال عمر است که 16 سال اول در شکل نشان داده شده است.

 

شکل 15.2: هزینه چرخه عمر محل قطع کننده مدار

سالی که به آن برچسب -۱ زده می شود، سال قبل از تملک (خرید) است، زمانی که تجزیه و تحلیل مهندسی اولیه، کار پروژه خرید و انتخاب فروشنده انجام می شود. سال صفر سال خرید است. عناصر هزینه چرخه عمر شامل برنامه ریزی و مدیریت نصب است. ساخت جاده ها، مسیرها و مجاری؛

به دست آوردن کلید اصلی و سایر موارد نشان داده شده تحت عنوان “سال صفر” در ستون A.

هزینه های نگهداری، که در ردیف های 15 و 16 نشان داده شده است، در سراسر صفحه گسترده، با هزینه نگهداری سالانه 3000 دلار و هزینه نگهداری چرخه ای 3 ساله 6000 دلار گسترش می یابد.

همچنین پیش‌بینی شده است که یک ارتقای متوسط با هزینه 250,000 دلار، باR17  نشان داده شده است.

هزینه فروش 48000 دلار در سال 30 متحمل شده است که در شکل نشان داده نشده است، زیرا این تنها سال های 16 را نشان می دهد.

تورم با بیان هزینه ها در مقادیر سال صفر و با استفاده از نرخ بهره واقعی که 4% تخمین زده شده و در C2 نشان داده شده است مجاز است.

ارزش خالص فعلی هزینه ها ۱،۶۱۹،۰۰۰ دلار است که در C20 نشان داده شده و هزینه سالانه معادل ۹۴،۰۰۰ دلار است که در C۲۱ نشان داده شده است.

ادامه دارد…

 

مقاله دریافتی متخصصین و کارشناسان کمیته های تخصصی انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران

کمیته تخصصی فنی نگهداری و تعمیرات تجهیزات بندری

تنظیم و ویرایش مقاله و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/42875

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.