تهدید و فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، گفت: حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، کامبیز مالکی‌زاده در نشست خبری با اشاره به بندر فاو در عراق، توضیح داد: وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته سازمان بنادر برای مقابله، ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در نظر گرفته که ۲۴۰۰ هکتار اراضی در یک قطعه و ۷۰۰ هکتار به بنادر امام خمینی اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی که برای بنادر سه‌گانه آبادان (آبادان، اروند و چوئبده) پیش‌بینی شده نزدیک به دو میلیون تن است، گفت: در حال حاضر آنچه باعث شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقات قدیمی است که بخش عمده به شرایط کرونا و محدودیت‌هایی برمی‌گردد که با بنادر مجاور از جمله عراق و کویت داشتیم و سخت‌گیری‌هایی که کویت برای تردد شناورهای ما داشت. این سختگیری‌ها نتیجه‌اش این شد که مالکان شناورها که ۲۰۰ لنج بودند، ‌به بنادر مجاور مانند استان بوشهر و هرمزگان کوچ کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در حال حاضر از معضلات شهر آبادان بحث اشتغال است، گفت:‌ اشتغال مردم آبادان برعکس تصور مردم که پالایشگاه و نفت است، بیشتر تجارت و بندر است. ما پیش از کرونا ۱۲۰۰ شناور داشتیم، اما بعد از کرونا این تعداد به ۳۰ لنج کاهش یافت. اگر هر لنج ۸ تا ۱۰ خدمه داشته باشد، حدود ۱۲ هزار نفر مهاجرت کردند یا کارشان را از دست دادند که اگراین تعداد به تعداد خانوار ایرانی (حدود پنج نفر) ضرب شود، ۶۰ هزار سفره محدود شد.

مالکی‌زاده خاطرنشان کرد: ‌ما همه تلاش خود را برای این گذاشتیم که ظرفیت‌های بندر را احیا کنیم و در این مدت، آنچه تحویل گرفتیم را دو تا سه برابر کردیم به حدود ۱۳۰ شناور برگشتیم. البته اصلا راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم این تعداد را افزایش دهیم. در مدت کرونا ایران و عراق می‌توانستند با کویت بازار تجاری داشتنه باشند، که به‌دلیل سخت‌گیری‌های کویت و عدم رعایت از سوی ایران، این بازار کاهش یافت، هرچند سایر کشورها استانداردها را رعایت می‌کردند و تجارتشان ادامه داشت. البته با حضور در نشست کویت، محدودیت‌ها کاهش پیدا کرد.

 وی ادامه داد: در بندر سه ویژگی سریع‌تر (تخلیه و بارگیری آسان‌تر) ارزان‌تر و ایمن‌تر (از نظر نگهداری کلا و شناور) مهم است که اگر در هر بندری رعایت شود، ‌ کالا و صاحب کالا و مالک به آن بندر منتقل می‌شود. با وجود این، در حال حاضر به جهت ساختار و فرم بسیار قدیمی و قدمتی که لنج‌ها دارند و چوبی هستند، محدودیت‌هایی برای ما وجود دارد از نظر حرکت هم استاندارد نیست و هزینه را افزایش می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.