بخش حمل و نقل و ترانزیت، گرفتار در دور تسلسل مشکلات

در بیست و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ مسائل شاخص فعالان این حوزه و مشکلات ناشی از توقف کامیون‌ها در مرزهای لطف آباد و سرخس به بحث و بررسی گذاشته شد. چالش شرکت‌های حمل و نقل بین المللی متاثر از توقف کامیون‌ها در خاک افغانستان و تاکید بر ضرورت تفویض اختیارات گمرک ایران به نهاد متولی استانی موضوع دیگری بود که از جانب فعالان این حوزه طرح و چاره‌جویی آن مطالبه گردید.

به گزارش سی نیوز به نقل از  روابط عمومی انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان‌رضوی؛ «محمود سیادت»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به دیرینگی بعضی مشکلات به رغم تکرار مکرر آن‌ها نزد مسئولان دولتی و اثرات این روند بر فضای کلی بخش حمل و نقل، عنوان کرد: با توجه شرایط دشوار اقتصاد کشور و اعمال تحریم های سنگین و فشرده، صنعت حمل و نقل با موانع متعددی مواجه است و بار مشکلات را بیشتر بر دوش می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه مواریث اقتصادی و اجتماعی ما برای نسل فردا، برگرفته از همین عملکرد امروز است، عنوان کرد: در شرایط موجود باید تعارف و مسامحه را کنار گذاشت و صریح و شفاف نقایص را بیان کرد. جریان مطالبه‌گری در بخش اقتصاد و خاصه در حوزه حمل و نقل نباید متوقف شود چون سیاست‌های غلط و چشم‌پوشی‌های گذشته، فرصت‌های زیادی را از ما دریغ نموده و جایگاه ایران را در مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی تضعیف نموده است.

وی افزود: امیدواریم مسئولان و نهادهای متولی نسبت به معضلات و مشکلاتی که گریبان‌گیر فعالان اقتصادی شده؛ کنش‌گری داشته و به بهترین شکل ممکن به انجام وظایفشان بپردازند.

نایب رئیس اتاق مشهد ادامه داد: فعالیت‌های ترانزیتی می تواند درآمدی چه بسا بیشتر از فروش نفت خام برای کشورمان به ارمغان بیاورد اما متاسفانه فرصت‌ها مغتنم شمرده نشد و امروز رقبای ما مجدانه تعریف مسیرهای جدید را در دستور کار دارند.

سیادت خاطرنشان کرد: توقف‌هایی که در مرز دوغارون صورت می‌گیرد، به صورت جدی در دست پیگیری بخش خصوصی قرار گرفت اما متاسفانه دستگاه‌های دولتی گاها خودخواسته چشم بر مطالبات بخش خصوصی می‌بندند. لیکن نکته مهم این است که بخش‌خصوصی می‌بایست بی‌پروا و بی‌وقفه به بیان مطالبات خود بپردازد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با برقراری تعاملات دوسویه ویژه در استان، شاهد تحقق اتفاقات مطلوب و مثبت در صنعت حمل و نقل بین المللی این خطه باشیم، به ویژه که تشکل‌ها و شرکت‌های توانمندی در این استان حضور و فعالیت دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اندیشه‌ای که مطالبه‌گری و تداوم مسیر را حتی در بن‌بست مشکلات، میسر می‌داند؛ آینده‌ساز خطاب کرد و از فعالان بخش حمل و نقل استان خواست تا در این حوزه ثابت‌قدم باشند.

نگرانیم فرصت‌ها در بخش ترانزیت و حمل و نقل از دست برود

احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: در دیداری که چندی پیش با معاون حمل ونقل سازمان راهداری حمل ونقل جاده ای داشتیم، مشکلات و معضلات موجود در عرصه حمل و نقل و ترانزیت را مطرح نموده و پیشنهادات بخش خصوصی را برای گره‌گشایی از مشکلات مطرح نمودیم. توقف مرزی و عدم تعویض کشنده ناوگان‌ها از جمله مسائل اساسی ما در بخش حمل و نقل بین المللی بود که با مسئولان امر در میان گذاشته شد و مقرر گردید تا در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

وی تسهیل در صدور ویزا جهت تردد در مرزهای ترکمنستان برای ناوگان بین‌المللی استان را از مطالبات مهم این بخش برشمرد و خاطر نشان کرد: امیدواریم به زودی شاهد تسهیل‌گری در چهارچوب مذاکرات طرفین باشیم.

زمانیان به پیگیری‌هایی اشاره کرد که از سوی این کمیسیون برای رفع موانع در این بخش انجام گرفته و عنوان کرد: توقف ناوگان حمل و نقل بین‌الملی و ترانزیتی در مرز و معضلاتی که این روند برای رانندگان به وجود آورده بود، به دفعات در جلسات متعدد با مسئولان امر مطرح شد. تداوم این وضعیت ما را بر آن داشت تا موضوع را از مسیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری کنیم. این شورا مستنداتی را دریافت نموده و مکاتباتی برای بررسی ابعاد مشکل و اخذ پیشنهادات بخش خصوصی داشته است. در این جلسه تلاش خواهیم کرد تا به مدد نکاتی که اعضا مطرح می‌کنند، بخشی از پاسخ‌های درخواست شده را جمع‌بندی نماییم.

وی اضافه کرد: اداره کل راهداری، گمرک، مرزبانی و شرکت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که روند توقف ناوگان را طولانی می‌کنند. طبیعی است که موضوع باید با نمایندگان این نهادها و دستگاه‌ها نیز درمیان گذاشته شود تا هم محدودیت‌های آن‌ها و هم پیشنهادات احتمالی‌شان را احصاء نماییم.

زمانیان همچنین از افزایش چشمگیر هزینه کرایه‌ها به عنوان معضل دیگری یاد کرد که ریشه در مشکلات موجود در بخش حمل و نقل بین المللی دارد و توضیح داد: این روند برای بخش‌های مختلف اقتصادی، چالش های جدی رقم می زند. پیش از هر اقدامی در این حوزه، می بایست به چرایی افزایش کرایه حمل ناوگان‌ها بپردازیم و سپس نسبت به آن تمهیدات لازم را در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به دور تسلسل مشکلات در این بخش، اذعان کرد: نگرانیم فرصت‌ها در بخش ترانزیت و حمل و نقل از دست برود و ظرفیت‌های موجود را به رقبایمان واگذار کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.