ترانزیت غرق در بخشنامه‌ها

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص چالش‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل گفت: اصولا برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل، حمایتی از طرف مسوولان دولتی صورت نمی‌گیرد.

در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، شرکت‌ها با بیش از ۲۰ سازمان و نهاد در ارتباط هستند و ناهماهنگی این سازمان‌ها باعث می‌شود اکثر شرکت‌ها نتوانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند، این موضوع منجر به بحران و نارضایتی صاحبان کالا می‌شود که اکثرا خارجی هستند و ناهماهنگی سازمان‌های دخیل در این حوزه که تعدادشان نیز زیاد است، یکی از موانع مهم این حوزه است.

این ناهماهنگی به حدی زیاد است که شرکت‌ها در زمان ایجاد یک مشکل نمی‌دانند نهاد متولی چه نهادی است و باید دقیقا به کجا مراجعه کنند و در صورت پیگیری از یک نهاد آیا مشکل کاملا برطرف می‌شود یا نه. این موضوع باعث ایجاد سردرگمی شدید در این حوزه می‌شود و در نهایت سرمایه‌گذاری در این حوزه را توجیه‌ناپذیر می‌کند.

احمد زمانیان نگاه امنیتی موجود در حوزه ترانزیت را مساله مهم دیگری در این حوزه دانست و اظهار کرد: مساله مهم بعدی نگاه سختگیرانه از طرف برخی از سازمان‌ها به حوزه ترانزیت است. اصولا وقتی نگاه امنیتی به شکلی سختگیرانه بر این بخش حاکم شود خواه ناخواه زمان ترانزیت طولانی می‌شود، هزینه‌های ترانزیت بالا می‌رود، برنامه‌ریزی برای مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل دشوار می‌شود و این موضوع نیز از موانع مهم این حوزه است. این در حالی است که هیچ‌گاه و در هیچ کجای دنیا اینگونه با بخش ترانزیت رفتار نمی‌شود و برعکس، همه به دنبال روان‌سازی و ساده‌سازی کارها هستند، اما متاسفانه در کشور ما اینطور نیست.

زمانیان افزود: مانع بعدی که در این حوزه وجود دارد دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و گاه اعمال سلیقه مجریان دولتی در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت است. معمولا در ذیل قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعددی صادر می‌شود که شرکت‌های حمل‌ونقلی در آن غرق می‌شوند. شرایط به حدی ناپایدار است که نمی‌توان یک برنامه‌ریزی مدون برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه داشت و این تمام داستان نیست؛ متاسفانه گاه بخشنامه‌ها دقیقه نودی و بدون اطلاع قبلی است. در یک لحظه یک بخشنامه صادر می‌شود و مشکلات متعددی ایجاد می‌کند و حجم زیادی از بار متوقف می‌شود. از این گذشته، حمایت مالی و بانکی از شرکت‌های حمل‌ونقل از سوی دستگاه‌های متولی اتفاق نمی‌افتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.