بندر چابهار نقش مهمی در توسعه تجارت و ترانزیت کالا در شرق کشور دارد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران واقع در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در توسعه تجارت، اشتغال، صادرات، واردات و ترانزیت کالا و جهش اقتصادی در جنوب شرق کشور دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، جواد سپاهی اظهارداشت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر بندرچابهار به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت.

فرماندار چابهار گفت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق- غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است و می‌توان گفت بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است.

وی ادامه داد: ویرانه قلعه پرتغالی‌ها که در یکی از روستاهای این بندر (تیس) در پنج کیلومتری چابهار واقع شده گواه رونق دریانوردی و اهمیت استراتژیک این خطه از بلوچستان در روزگارانی است که دولت‌های استعمارگر و تجارت پیشه اروپا بازارهای چین، هندوستان و بطور کلی شرق را جایگاه مناسب عرضه کالا و مصنوعات خود دانسته و حفظ و تسلط بر آنها را جزئی از سیاست‌های استعماری و سلطه جویانه خود قلمداد می‌کردند.

سپاهی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از آن شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از ۲ بندر مهم چابهار است از سال ۱۳۶۲ بطور جدی آغاز و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در سال ۶۲ عملا به بهره‌برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد و این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفاد کرد.

فرماندار چابهار گفت: بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار بر کرانه دریای عمان و اقیانوس هند از دیرباز کانون داد و ستد و آمد و شد دریایی بوده و از زمان حضور پرتغالی‌ها از نخستین دهه‌های قرن ۱۶ در آب‌های جنوب تا ظهور انگلیس به عنوان قدرت خلیج فارس در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیت‌های تجاری و دریانوردی رایج در آب های جنوبی ایران در بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان متمرکز بوده است.

بندر چابهار نقش مهمی در توسعه تجارت و ترانزیت کالا در شرق کشور دارد

وی افزود: در سال‌های جنگ جهانی دوم نیابت کنسول فرانسه را در بوشهر به عهده داشته، کشتی‌های موجود در چابهار را که در خطوط کشتیرانی فعالیت داشته‌اند ۱۱۹ فروند بود که از این تعداد پنج فروند کشتی تجاری و ۶۴ فروند کشتی بادبانی بودند. همچنین در سال‌های مزبور در بنادر گواتر، بریس و پسابندر دفاتر پستی و گمرکی وجود داشته که حاکی از رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی در این بندر کوچک بوده است.

سپاهی با بیان اینکه مردم باید از تاریخچه و روند توسعه چابهار مطلع باشند خاطرنشان کرد: وجود فعالیت‌های دریایی در بنادر جنوب سیستان و بلوچستان در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ نشانه این است که بنادر مزبور در داد و ستد کالاهای تولیدی و مورد نیاز بخش شرقی کشور و مبادله با بنادر پاکستان و هندوستان فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: خلیج چابهار با بریدگی طبیعی در حاشیه دریای عمان است، چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است و وجود آب‌های عمیق شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.

فرماندار چابهار گفت: بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه مجزا و نقطه‌ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود

وی ادامه داد: قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می‌دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این موقعیت نیستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.