افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی از تعهدات وزیر جدید راه و شهرسازی

 چهارشنبه ۱۶ آذرماه، جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، به گفته قالیباف، رئیس جمهور قرار بود در نیم ساعت پایانی این جلسه در مجلس حضور یابد اما به دلیل حضور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران امکان حضور در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را پیدا نکرد.

در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۶ آذر- مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران و کشاورزی در مورد تایید صلاحیت‌ها و برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قرائت شد.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه، ۱۶ آذرماه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه ای در تاریخ ۱۵/۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰ با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ها، اولویتها و انتظارات خود را بیان نمودند.

طی نامه شماره ۸۷۷۰۴/۵۲/د مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تایید شد.

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر جدید راه و شهرسازی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون در بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل و تجارت دریایی عبارتند از:

  • افزایش سرعت سیرتجاری در حوزه حمل‌ونقل و ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی (LPI)؛
  • استفاده از ظرفیت‌های ایران به‌عنوان غنی‌ترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیت‌های لجستیک و ژئوپلیتیک؛
  • ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاه‌های مداخله‌گر؛
  • اقدام آنی در تکمیل کریدورهای اصلی بین‌المللی و بازآفرینی هاب‌های لجستیک منطقه‌ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا به‌منظور بهره‌برداری سریع از سرمایه‌گذاری راکد در پروژه‌ها؛
  • اصلاح نظام قیمت‌گذاری خدمات بر اساس ضوابط مربوطه و با رویکرد رقابتی نمودن تعرفه‌ها در مقایسه با کریدورهای رقیب؛
  • بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل‌ونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاری‌های صیانتی در معاهدات و عهدنامه‌های بین‌المللی؛
  • جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و جذب سرمایه‌گذاری خارجی؛
  • بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی؛
  • افزایش ترانزیت بار و مسافر در شیوه‎های مختلف حمل‌ونقل؛
  • اتصال شبکه ریلی به مراکز انبوه بار؛
  • احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی؛
  • ارتقا ایمنی و انجام اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از وقوع سوانح در بخش حمل‌ونقل؛
  • تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی؛
  • افزایش سهم کشور از حمل‌ونقل دریایی منطقه؛
  • افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی؛
  • افزایش اشتغال در بخش دریایی؛
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.