آلودگی ساحل بحرکان هندیجان خوزستان با لکه نفتی

رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان با اشاره به آلودگی نفتی در سواحل این شهرستان گفت: منشاء آلودگی نفتی در ساحل بندر بحرکان از توابع هندیجان هنوز مشخص نشده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی حق‌زاده درباره ویدیوی منتشر شده از آلودگی نفتی در هندیجان، توضیح داد: این ویدیو مربوط به یک لکه نفتی در ساحل بندر بحرکان است که توسط یکی از صیادان محلی گرفته شده و دیروز مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: طبق گفته شاهدان، آلودگی مربوط به ۲۲ شهریور ماه بوده که دیروز به اداره محیط زیست اطلاع رسانی شده بود، اما به دلیل جزر و مد دریا و بالا آمدن سطح آب، لکه نفتی با گل و لای پوشیده شده بود و امکان نمونه‌برداری از آن وجود نداشت، بنابراین هنوز منشاء این آلودگی مشخص نشده است.
به گفته حق‌زاده، طبق بررسی‌ها این آلودگی نفتی باعث مرگ و میر تعدادی خرچنگ دریایی و آبزیان شده است.
حق‌زاده اضافه کرد: بر اساس سوابق موجود، پیش بینی می‌شود که این لکه نفتی مربوط به سکوی نفتی زیرنظر شرکت نفت فلات قاره باشد که در نزدیکی بندر بحرکان قرار دارد و پیش از این نیز سابقه آلودگی نفتی داشته است.
وی مهمترین عوامل آلودگی دریاها را سکوها و مخازن نفتی و تردد شناورها بیان کرد که آلاینده‌ها و مواد شیمیایی خطرناک را تخلیه می‌کنند و باعث کاهش تنوع زیستی و مرگ و میر آبزیان و حتی مهاجرت آنها از منطقه می‌شوند.
حق‌زاده با بیان اینکه سالی ۲ تا سه مرتبه شاهد آلودگی لکه‌‎های نفتی در سواحل هندیجان هستیم، ادامه داد: آخرین بار زمستان پارسال بود که نتیجه و بررسی آلودگی نفتی مشخص کرد، مربوط به سکوی نفتی مستقر در بحرکان است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان بیان کرد: این سکوی نفتی جزو صنایع آلاینده است و پیش از این نیز تذکر داده شده، اما با توجه به اینکه زیر نظر بندر امام حسن (ع) در استان بوشهر است، اقدامات قانونی باید از طریق فرمانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شود؛ مورد تخلف پارسال نیز به اداره کل استان ارجاع شده اما از نتیجه آن اطلاعی ندارم.
حق‌زاده گفت: آلودگی‌های نفتی به ماسه‌های ساحل می‌چسبند و جمع‌آوری آنها دشوار است؛ این آلودگی‌ها که وارد سواحل هندیجان می‌شوند، معمولا به دلیل جریانات جزر و مدی، قسمت غربی اسکله صیادی بحرکان را آلوده می‌کنند که باعث مرگ و میر آبزیان شده و روی کار صیادان تاثیر می‌گذارند.
بر اساس این گزارش، بندر صیادی بحرکان در ساحل خلیج فارس و از توابع شهرستان هندیجان، در جنوب خوزستان است. این بندر از مهمترین بنادر صیادی استان است و با طول تقریبی یک هزار و ۵۵۰ متر بزرگترین اسکله صیادی کشور به شمار می‌آید. این بندر یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی هندیجان و از مهمترین زیستگاه‌های دریایی است.
۹ شهریور امسال نیز اداره حفاظت محیط زیست هندیجان از کشف لاشه یک دلفین و یک نهنگ در سواحل بحرکان خبر داده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.