تغییر در سبد کالاهای صادراتی ایران/ ۱۵۰ کالای جدید صادر می‌شود

میرابوطالب بدری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان قزوین با اشاره به شعار سال 1401 اظهار داشت: بنا داریم در سال جدید نقشه راه توسعه صادرات را متکی بر تولید و اقتصاد دانش‌بنیان بازطراحی کنیم که برای این منظور 2 محور در نظر گرفتیم و در محور اول بنا داریم از صادرات سنتی به‌سمت صادرات کالاهای جدید روی بیاوریم و سبد صادراتی خود را متنوع کنیم.

وی با بیان اینکه “70 تا 150 کالای قابل صادرات داریم که تاکنون صادر نشده‌اند”، اضافه کرد: بنا داریم این کالاهای جدید را که تولید آنها طی 16 سال اخیر کلید خورده است، به‌مرور به سبد صادراتی اضافه و در بازارهای برون‌مرزی عرضه کنیم.

بدری ادامه داد: محور دوم کار ما در سال جدید سوق دادن صادرات به‌سوی کالاهای با ارزش افزوده بالا و اجتناب از خام‌فروشی است. در زمان حاضر ارزش یک‌تن کالای صادراتی ما به‌طور متوسط در 20 سال گذشته 400 دلار بوده که حتی در 2 سال اخیر به 320 دلار هم رسیده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات صنایع و معادن سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود از دسته‌بندی ارزش 8 هزار قلم کالای صادراتی کشور خبر داد و گفت: از این میان آن دسته از کالاهای صادراتی را که ارزش یک تن از صادرات آنها بیشتر از 2 هزار دلار است شناسایی کردیم که از این تعداد حدود 1000 کالای صادراتی با ارزش صادرات بیشتر از 2 هزار دلار در تن به دست آمد.

بدری افزود: گونه‌های کالایی با ارزش افزوده بالای 2 هزار دلار که شناسایی کردیم، شامل 9 گروه هستند که از آن جمله به ماشین‌آلات مکانیکی و الکترونیکی، محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، خودرو و قطعات خودرو می‌توان اشاره کرد، بنابراین در سال جدید سیاست‌های دولت برای تقویت صادرات این 9 گروه کالای با ارزش افزوده بیشتر از 2 هزار دلار متمرکز می‌شود.

وی ادامه داد: البته این سیاست به این معنا نیست که گروه‌های دیگر کالایی را که در زمان حاضر برای مملکت ارزآور هستند کنار بگذاری،. ولی با توجه به نام‌گذاری سال 1401 به نام تولید دانش‌بنیان تمرکز ما روی جهت دادن صادرات ما به‌سوی این نوع کالاها خواهد بود.

بدری یادآور شد: در همین راستا با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌ای‌ها را به امضا رساندیم تا با بازدید از کارخانه‌های مختلف محصولات دانش‌بنیان مستعد برای صادرات را شناسایی و از طریق اعطای تسهیلات مختلف به صادراتی شدن این محصولات کمک کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.