افزایش 35 درصدی ترددهای نوروزی همراه با کاهش 10 درصد تلفات جاده‌ای

به گزارش سی نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش 35 درصدی میزان ترددهای نوروزی نسبت به سال گذشته و همزمان کاهش 10 درصدی تلفات جاده‌ای خبر داد.

شهریار افندی‌زاده در مورد سفرهای نوروزی افزود: امسال با توجه به پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی ستاد مرکزی سفرهای نوروزی در وزارتخانه تشکیل شد و همه سازمان‌های مربوط مانند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه آهن، بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام و نیز ادارات راه و شهرسازی استان‌ها در این ستاد حضور دارند و خدماتی به مردم در تعطیلات نوروزی از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین سال جاری ارائه می‌کنند.

وی افزود: حمل و نقل از اصلی‌ترین ملزومات سفرهای نوروزی است که سهم حمل و نقل هوایی و ریلی حدود 10 درصد و سهم حمل و نقل جاده‌ای 90 درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال 14 هزار و 400 دستگاه اتوبوس، 24 هزار و 300 دستگاه مینی بوس و 30 هزار سواری کرایه‌ای جاده‌ای در حمل و نقل عمومی جاده‌ای به ارائه خدمات پرداختند و بقیه سفرها مربوط به خودروهای شخصی بوده است. امسال 2 میلیون تردد وسیله نقلیه به ازای هر روز در جاده‌های کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد بودیم.

وی این را هم گفت: در کشور ما 220 هزار کیلومتر راه و جاده در کشور وجود دارد که از این رقم حدود 25 هزار کیلومتر راه اصلی و 22 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه وجود دارد که در این مسیرها بیش از 12 هزار و 660 مامور راهدار به خدمات و نظارت بر راه‌های کشور مشغول هستند.

افندی‌زاده تصریح کرد: در نوروز امسال جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای به بیش از 3 میلیون و 664 هزار و 984 نفر رسیده است که نسبت به سال قبل از 18 درصد رشد برخوردار است. البته پارسال محدودیت‌های کرونایی بیشتر بود. در حمل و نقل شخصی در این مدت بیش از 40 میلیون تردد وجود داشته است که نسبت به مشابه سال قبل بیش از 35 درصد رشد داشته است، البته در برخی از روزها میزان رشد از 40 درصد هم فراتر رفته است که بیشترین ترددها مربوط به استان خوزستان با 167 درصد رشد، سپس استان بوشهر 109 درصد رشد، اصفهان 78 درصد، خراسان رضوی 75 درصد و خراسان جنوبی 71 درصد، در استان البرز و تهران نیز 40 درصد رشد داشته است.

به گفته وی میانگین تردد روزانه وسایل نقلیه بین استانی 2 میلیون و 177 هزار و 504 وسیله بوده است.

مسئول هماهنگی ستاد سفرهای نوروزی وزارت راه با بیان اینکه مردم به حمل و نقل ریلی علاقه دارند گفت: امسال 225 قطار به صورت روزانه به جابجایی مسافران مشغول بودند و تعداد مسافران قطار تاکنون به 847 هزار و 500 مسافر رسیده که نسبت به سال قبل از رشد 67 درصد برخوردار بوده است و عمده بلیت‌های قطار قبل از نوروز به صورت پیش‌فروش به مردم ارائه شده است.

افندی‌زاده در مورد حمل و نقل هوایی گفت: امسال تلاش شد بیشترین پروازها به شرکت‌های هواپیمایی داده شود و تعداد مجوزها برای هواپیمایی از 25 اسفند تا 15 فروردین به میزان 25 هزار و 825 صندلی پرواز مجوز داده شد. در فرودگاه‌های داخلی امسال بیش از یک میلیون و 383 هزار و 125 نفر از طریق هوایی جابجا شدند که از رشد 61 درصدی برخوردار شده است. همچنین در زمینه حمل و نقل هوایی خارجی از طریق فرودگاه امام 277 هزار و 126 نفر جابجا شدند که نسبت به سال قبل 250 درصد رشد داشته است. بنابراین از پروازهای خارجی هم چه توسط شرکت‌های داخلی و یا هواپیماهای خارجی استقبال خوبی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد حمل و نقل دریایی گفت: بیش از 3 میلیون جابجایی در نوروز تاکنون انجام شده است که 280 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

افندی‌زاده افزود: امسال دو کار عمده برای راحتی مسافران انجام شد؛ یکی فروش بلیت‌ها با سامانه ایران من برای کسانی که دو دز واکسن زده بودند انجام شد، همچنین شرکت‌های حمل و نقل موظف شدند از سامانه ایران من استعلام واکسن انجام دهند و نکته دیگر اینکه طبق دستور وزیر راه و شهرسازی عدم افزایش قیمت بلیت چه در حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و یا ریلی صورت گرفت که به اقتصاد مسافران کمک کرد.

به گفته وی در حمل و نقل جاده‌ای، 4 اتحادیه بزرگ مسئول نظارت بر پیش فروش بلیت‌های اتوبوس شدند و همچنین عدم افزایش قیمت بلیت نسبت به اسفندماه نیز توسط این اتحادیه‌ها کنترل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود افزایش سفرهای نورزی طبق آمار پلیس امسال به صورت متوسط روزانه 37 نفر از شهروندان در تصادفات جاده‌ای فوت شدند و در مجموع 439 نفر فوتی داشته‌ایم که آمار دقیق را‌‌‌‌‌‌‌‌ پزشکی قانونی در اردیبهشت ماه اعلام می‌کند، اما با وجود افزایش 35 درصدی سفرها، طبق آمار پلیس تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

به گفته افندی‌زاده با توجه به اینکه موج بازگشت سفرهای نوروزی در پیش است، به مردم توصیه می‌شود بازگشت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه انجام دهند تا با ترافیک بیش از حد جاده‌ها همراه نشوند، البته سیستم هوشمند سازمان راهداری در خدمت مردم قرار دارد و توصیه‌های لازم به مردم می‌شود.

معاون وزیر راه در مورد نوسازی ناوگان فرسوده هم گفت: امسال در زمینه نوسازی ناوگان جاده‌ای، ریلی و هوایی برنامه‌های قابل توجهی وجود دارد که با توجه به اینکه قانون بودجه 1401 به تازگی ابلاغ شده است، باید منابع یارانه‌ای از ردیف‌های بودجه‌ای متمرکز شده و پیشنهاد‌های سازمان‌های مربوطه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل به وزارت راه ارائه شود و بعد از تصویب در وزارتخانه برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش ریلی و قطار مشکل اصلی تامین لوکوموتیو است، وگرنه در تولید واگن قطار، شرکت‌های داخلی قادر به تامین نیاز هستند.

افندی‌زاده افزود: همچنین شرکت لوکوموتیوسازی مپنا در زمینه تولید لوکوموتیو کمک می‌کند و بر اساس نیاز تا حد امکان از ناوگان داخلی تامین می‌شود و در صورت نیاز از طریق واردات ناوگان خارجی هم اقدام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اینکه چه میزان بودجه یارانه‌ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شده است گفت: بر اساس منابعی که در ردیف‌های مختلف قانون بودجه وجود دارد این ارقام جمع‌بندی ودسته‌بندی می‌شود و برنامه‌های نوسازی ناوگان توسط سازمان‌های تخصصی به وزارتخانه ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت: حداقل نیاز به هزار دستگاه لوکوموتیو مورد نیاز است که هر مقدار از تولیدات داخلی تامین شود و بقیه از طریق واردات و یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید داخل تامین می‌شود.

افندی‌زاده این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که در سال جاری برنامه وسیعی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل توسط دولت در قالب قانون بودجه دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در بخش خودروهای سواری مشکلی نیست، در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی هم به کمک وزارت صنعت از تولیدات داخلی و یا واردات برای نوسازی ناوگان استفاده می‌شود. معمولا عمر ناوگان باید زیر 10 سال باشد که متأسفانه برخی از ناوگان ما بالای این سن قرار دارند. البته فقط عمر دستگاه نیست، بلکه معاینه فنی و سن دستگاه ناوگان حمل و نقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که این اولین بار است همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در یک ستاد مرکزی برای خدمت‌رسانی به مردم در سفرهای نوروزی در یک جا جمع شده‌اند و سازمان‌هایی مانند هلال احمر و پلیس هم به ارائه خدمات به مسافران نورزی در قالب ستاد سفرهای نوروزی اقدام می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.