ترافیک دریایی در بنادر کشور

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی است طی سال‌های آتی با رشد ترافیک دریایی در بنادر کشور مواجه شویم.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، علی‌اکبر صفایی در نشست معاونان امور بندری و اقتصادی بنادر کشور با اشاره به افت شاخص‌های حمل و نقل دریایی در سطح بین‌الملل ناشی از شیوع کرونا، طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و رشد فزاینده حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۱ گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی است با انجام واکسیناسیون جهانی و تداوم آن و به تبع آن رشد تولید ناخالص ملی در بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، طی سال‌های آتی با رشد ترافیک دریایی در بنادر کشور مواجه شویم.

صفایی با تاکید بر لزوم آمادگی بنادر کشور برای آینده نزدیک و افزایش ترافیک در بنادر بازرگانی کشور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در بنادر، ضرورت دارد معاونت بندری و اقتصادی برای دوره آتی و درخواست شرکت‌های کشتیرانی برای تردد در بنادر ایران، سناریوی کوتاه مدت و بلند مدت را پیش‌بینی کند.

کمبود تجهیزات تخلیه کالاهای اساسی داریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بخش تجهیزات بندری به خصوص در حوزه کالاهای اساسی با کمبود تجهیزات مواجه هستیم لذا برای تأمین استراتژیک بندری باید اقدام اساسی صورت گیرد.

امکانات تخلیه و بارگیری مواد معدنی در خور شأن نداریم

وی با بیان اینکه در بخش کالاهای فله در سطح بین‌الملل، با تحول اساسی هم در تقاضا و هم در افزایش قیمت کشتی فله‌بر مواجه هستیم افزود: به جز چند بندر برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی در بنادر کشور امکانات درخور شأنی نداریم.

صفایی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری برای توسعه ترمینال و تجهیزات بندری مواد معدنی، خاطر نشان کرد: در بخش کالاهای اساسی اتفاقات بسیار خوبی افتاده و ظرفیت‌های بسیار مناسبی در بنادر کشور ایجاد شده است.

۱۸ کشتی در بنادر کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی اند

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۸ فروند کشتی به‌طور همزمان در بنادر کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند، گفت: تخلیه‌وبارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور و همچنین پشتیبانی این میزان کالای اساسی توسط حمل‌ونقل جاده‌ای، یکی از نقاط قوت نظام است که باید کمک کنیم این شرایط تدوام یابد.

تأمین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی

صفایی تأمین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی را یکی از جدی‌ترین اولویت‌های سازمان بنادر برشمرد و گفت: به جز رویکردهای آموزشی دوره‌ای کوتاه و بلندمدتی که در سازمان بنادر در دست اجرا است، باید تلاش کرد از طریق دانشگاه‌های سراسری و فراهم آوردن تمهیدات لازم در این راستا، زمینه‌های ورود نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف بندری و دریایی را ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر تولید و تجارت داخلی و کشورهای همسایه باید از راه بنادر کشور عبور کند تاکید کرد: در راستای سیاست‌های دولت، معاونان و مدیران بندری باید با بنادر کشورهای همسایه در ارتباط و مراوده کاری باشند.

لزوم کلان‌نگری به روند سرمایه‌گذاری در بنادر

صفایی با اشاره به اجرای سرمایه‌گذاری‌های مناسب و سازنده در بنادر کشور طی سال‌های گذشته، بر لزوم نگاه کلان به نحوه و روند انجام سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌های بندری تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی موانع اعطای هرگونه مجوز در امور بندری را یکی از چالش‌های جدی سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدوارم با صدور سریع و الکترونیکی مجوزها و مجموع سازوکارهایی که برای حوزه بندری اتخاذ می‌شود در نهایت به کاهش قیمت‌ها، رونق اقتصادی و اشتغال برای جوانان برسیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.