آذربایجان غربی ظرفیت تبدیل شدن به بندر خشک در منطقه را دارد

 

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور و وجود زیرساخت های گمرکی، این استان ظرفیت تبدیل شدن به بندر خشک به ویژه در جنوب استان را دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، وزیر و معاونین وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه مجمع نمایندگان استان با تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان در حوزه حمل و نقل جاده و ریلی خواستار اقتصادی کردن زیر ساخت‌های عمرانی استان شد و گفت: برای بهره برداری اقتصادی از خطوط ریلی استان، اتصال خط راه آهن به پایانه‌های مرزی ضروری و حائز اهمیت است.

معتمدیان همچنین از ایجاد هاب های اقتصادی در مرکز، شمال و جنوب استان خبر داد و گفت: با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور و وجود زیرساخت‌های گمرکی، این استان طرفیت تبدیل شدن به بندر خشک بویژه در جنوب استان را دارد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت حمل و نقل ریلی در استان، بر اقتصادی کردن این زیر ساخت تاکید کرد و گفت: اتصال خط راه آهن ارومیه به سرو و اتصال راه آهن نقده به تمرچین می‌تواند در توسعه صادرات و کاهش هزینه حمل و نقل کالا از مناطق مختلف کشور به مرز بسیار مؤثر باشد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌های باری و مسافری راه آهن استان، خواستار تکمیل ایستگاه‌های ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب و همچنین ایجاد اداره کل راه آهن آذربایجان غربی و استقلال این اداره کل از آذربایجان شرقی شد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت فرودگاهی استان و فعال بودن سه فرودگاه ارومیه، ماکو و خوی اظهار داشت: با وجود این ظرفیت ویژه در استان و نزدیکی حدود ده فرودگاه بین المللی در کشورهای همسایه با استان آذربایجان غربی، استفاده از ظرفیت ناوگان هوایی استان برای در حوزه مسافری داخلی و خارجی و حمل بار مغفول مانده است.

معتمدیان در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف برای ایجاد هاب های اقتصادی در مرکز، شمال و جنوب استان نیز اشاره نمود و افزود: مقدمات اجرایی طرح مطالعاتی ایجاد هاب های اقتصادی در استان فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات در تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان در حوزه راه و شهرسازی بر استفاده از ظرفیت تهاتر صندوق توسعه ملی و ظرفیت فعالان بخش خصوصی در تأمین اعتبار این پروژه‌ها تاکید کرد.

در این جلسه همچنین در خصوص روند اجرایی طرح‌های نیمه تمام، نوسازی ماشین آلات راهداری استان، تأمین منابع مالی طرح‌های نیمه تمام، مدل‌های پرداخت مالی مطالبات پیمانکاران مورد بحث و تبادل نظر گردید.

در جلسه که برای اولین بار در این سطح مدیریتی برگزار شد، علاوه حضور تمامی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهر سازی، معاون امور استان‌ها و مجلس وزیر، معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن کشور، مدیران شرکت زیر ساخت وزارت راه و شهر سازی، معاون راهداری و مدیران سازمان ملی زمین نیز حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.