ثبت جهانی منطقه جغرافیایی فرش تکاب

 

رییس مرکز ملی فرش ایران از ثبت جهانی منطقه جغرافیایی فرش تکاب بر اساس معاهده لیسبون در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) خبر داد که پنجشنبه هفته جاری رونمایی می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، «فرح‌ناز رافع» افزود: مرکز ملی فرش ایران در سال‌های گذشته از محل بودجه خود اقدام به پرداخت حق‌الثبت نشان جغرافیایی مناطق فرش دستباف در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) کرده است.

وی بیان‌داشت: برای نخستین بار در کشور هزینه حق‌الثبت جهانی سه منطقه فرش دستباف افشار تکاب، کلاردشت و جوشقان اصفهان توسط ذی‌نفعان این حوزه در قالب مسوولیت اجتماعی پرداخت شد که معادل یک‌هزار فرانک سوئیس است و به این منظور در جوشقان، شهرداری این شهر و در کلاردشت یک تولیدکننده بخش خصوصی پای کار آمدند.

رافع تاکید کرد: وقتی منطقه جغرافیایی فرش دستباف ثبت جهانی می‌شود، در صورت سوء استفاده از این برند از نظر حقوق بین‌الملل، توانایی اقامه دعوی وجود دارد، همچنین فرش‌های دستباف آن مناطق در سطح جهانی شناخته می‌شود.

اکنون ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

برگزاری چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه اظهار داشت: چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی فرش دستباف با هدف ایجاد انگیزه و رقابت، سنجش سطح مهارت و توان علمی دانش‌آموزان و شناسایی افراد مستعد و نمونه در این حوزه به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود که این المپیاد از دو سال پیش به دلیل پاندومی کرونا برگزار نشده بود.

وی بیان‌داشت: ۱۱۵ دبیرستان و مدرسه کار و دانش در حوزه فرش دستباف در کشور داریم و بیش از پنج‌هزار دانش آموز و دانشجو در رشته فرش دستباف تحصیل می‌کنند.

رافع خاطرنشان‌کرد: چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی فرش دستباف با حضور ۲۰۰ دانش‌آموز برگزار خواهد شد و نفرات برتر آن به نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی اعزام و برای نخستین بار پنج دانش‌آموز برتر و یک نفر معلم به نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی اعزام خواهند شد.

وی، آشنایی با رشته‌های مختلف فرش و ترویج فرهنگ فرش‌بافی به عنوان یک فعالیت هنری را از دیگر اهداف برگزای این المپیاد عنوان کرد و گفت: المپاد یاد شده شامل امتحانات تئوری و همچنین آزمون‌های مهارتی رنگرزی و بافت خواهد بود که در رشته‌های طراحی، بافت و رنگرزی برگزار خواهد شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با یادآوری اینکه سال‌ها بود با کاهش تعداد دانش‌آموز و هنرجو در این رشته مواجه بودیم، از طراحی یک بسته هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان خبر داد و افزود: اکنون با همکاری آموزش و پرورش، استانداردهای آموزشی برای هنرجویان تغییر یافته است تا ارتقای سطح کیفی تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین بهبود بازاریابی، بازاررسانی و بهره‌وری را در این فعالیت و محصولات آن شاهد باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: موضوع کمک‌هزینه تحصیلی دانش‌آموزان این هنر- صنعت در بودجه ۱۴۰۱ دیده خواهد شد تا به‌تدریج هنرجویان این رشته بتوانند محصولات تولیدی خود را در حین تحصیل بفروشند و ضمن اینکه با بیکاری در این حوزه خداحافظی می‌کنند، در آینده خود به کارآفرین تبدیل شوند.

رافع ادامه‌داد: موضوع اعزام دانش‌آموزان نخبه و برتر به خارج از کشور همراه با هیات‌های تجاری با هزینه مرکز ملی فرش نیز در این بسته دیده شده و محصولات و تولیدات‌شان در نمایشگاه‌های خارجی به نمایش درخواهد آمد.

وی اضافه‌کرد: در کنار برگزاری چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی فرش دستباف، نمایشگاهی از آثار و توانمندی‌های آنان با محصولات بافته شده و طراحی شده، همراه با یک جشنواره فیلم و عکس برپا خواهد شد و همچنین در «اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف»، محصولات ‌شان به نمایش درآمده و به فروش خواهد رفت.

با ایجاد اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف، زمینه توسعه تجارت الکترونیک این هنر- صنعت فراهم می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه دانش‌آموزان حمایت خواهد شد و از طریق کارآفرینان به تجاری‌سازی آنها کمک خواهیم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.