ابراز نگرانی دبیرکل اتحادیه عرب از حضور قدرتمند ایران در «تنگه هرمز»!

 

دبیرکل اتحادیه عرب در اظهاراتی ادعا کرد ایران درحال افزایش گستره خود بر دو تنگه هرمز و باب المندب است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ادعا کرد ایران با قدرت خود و با استفاده از هم‌پیمانانش درحال افزایش گستره کنترل خود بر دو تنگه «هرمز» و «باب المندب» است.

ابوالغیط با اشاره به کنترل مرزهای یمن در دریای سرخ از سوی جنبش انصارالله و نیروهای نزدیک به ایران اعلام کرد ثبات ناوبری در این تنگه‌های استراتژیک برای جهان مهم است. به ویژه با توجه به حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، عصب اساسی اقتصاد جهانی و تجارت در این تنگه‌ها قرار دارد و حفظ آزادی دریانوردی بدون تهدید یک اولویت نه تنها برای کشورهای عربی هم مرز با تنگه هرمز و باب المندب بلکه برای همه جهان است.

دبیرکل اتحادیه عرب ایران را متهم کرد در منطقه آشکار به تسلط و مداخله در کشورهای عربی علاقه دارد و به دلیل بی اعتمادی ناشی از سیاست‌های ایران است که تهدیدی برای همسایگانش است ابتکارات متعددی که در زمینه ثبات در خلیج‌فارس انجام شده است، نتیجه بخش نیست.

احمد ابوالغیط در ادامه اظهارات خود دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مقدمه مسابقه تسلیحاتی در منطقه عنوان و ابراز امیدواری کرد مذاکرات در حال انجام موفق شود ایران را از دستیابی به این هدف منصرف کند.

دبیرکل اتحادیه عرب در پایان نیز با بیان اینکه یک رژیم هسته‌ای در منطقه وجود دارد که دارای سلاح هسته‌ای است و آن رژیم صهیونیستی می‌باشد اعلام کرد ایران بدون در نظر گرفتن این شرایط به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌رود.

ابوالغیط درحالی ایران را متهم به برهم زدن ثبات منطقه می‌کند که تاکنون کشورمان به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده است اما کشورهای ائتلاف متجاوز که عضوی از اتحادیه عرب هستند با حمله نظامی به یمن نزدیک به هفت سال است این کشور را با فجایع انسانی مواجه کرده‌اند. همچنین با حمایت از تروریست‌ها و شبه نظامیان سوریه و اخراج آن از این اتحادیه این کشور را به مرز فروپاشی رساندند.

مردم لبنان نیز از دسیسه‌های اعضای اتحادیه عرب در امان نمانده و با دخالت‌های مکرر این کشورها در امور داخلی لبنان انواع بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در آن به راه انداختند. با این وجود ایران در خلیج‌فارس و تنگه هرمز دائما از کشتی‌های کشورهای مختلف حفاظت کرده و امنیت این دریاها را تامین می‌کند.

اتحادیه عرب از حضور ایران در حریم دریایی خود درحالی ابراز نگرانی می‌کند که تاکنون هیچ اعتراضی به حضور نظامیان آمریکا در منطقه و آب‌های خلیج‌فارس نداشته است باوجود اینکه آمریکا هزاران کیلومتر با این آب‌ها فاصله دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.