صادرات ۱۳۷ هزار تن خرما از کشور

 

 

مدیرکل توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هفت ماه نخست امسال ۳۱۸ هزار تن خشکبار از کشور به خارج صادر شد که ۱۳۷ هزار تن از این میزان خرما است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود بازاری روز چهارشنبه در نشست میز ملی خرما در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای جنوب کشور افزود: صادرات خرما در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۴ و ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور سهم بخش کشاورزی و صنعت غذا و ۲۹ درصد صادرات این حوزه مربوط به خشکبار است.

بازاری ادامه داد: در سال گذشته نیز صادرات خرما در مقایسه با سال ۹۸ از لحاظ وزنی رشد ۴۶ درصدی داشته است.

وی عنوان کرد: میزان تولید خرمای ایران در رده اول یا دوم جهان، ظرفیت بسیار خوبی است که ایجاب کرده روی خرما برنامه‌‎ریزی مناسبی صورت گیرد.

بازاری ادامه داد: در هفت ماه امسال بازارهای عمده خرمای ایران شامل کشورهای هند، پاکستان، روسیه، اوکراین، ترکیه، قزاقستان، افغانستان، عراق، امارات، آذربایجان و روسیه بودند.

وی افزود: کبکاب و زاهدی به عنوان خرماهای شاخص استان بوشهر نیز بیشتر به کشورهای روسیه، هندوستان و رومانی صادر شده که با این شرایط حضور در بازارهای یاد شده و بازارهای جدید باید تقویت شود.

بازاری ادامه داد: در هفت ماه امسال شیب وزنی و تنوع صادرات خرما رشد داشته به نحوی که در این مدت ۲۲ هزار تن خرمای زاهدی و ۶ هزار تن خرمای شاهانی از استان بوشهر صادرات شد که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی گفت: هند، فرانسه، مراکش، امارات، انگلیس، آمریکا، اندونزی، آلمان، هلند، کانادا کشورهای عمده خریدار انواع خرما هستند که استان بوشهر تنها به کشور هند صادرات خرما دارد.

بازاری اظهار کرد: یکی از موانع صادرات خرما برگشت ارز حاصل از صادرات است که با وجود پیگیری‌‎های صورت گرفته هنوز شرایط ایده‌‎آل برای برگشت ارز حاصل از صادرات این محصول محقق نشده است.

وی گفت: در موضوع واردات در مقابل صادرات برای بخش خشکبار به لحاظ کارشناسی پیشنهادها و تعرفه کالاهای وارداتی ارائه شده که پیش بینی می‌شود، ظرف چند روز آینده نهایی و دغدغه صادرکنندگان خشکبار را برطرف کند.

بازاری ادامه داد: یکی از دغدغه‎‌های اصلی نیز حمل و نقل محموله‌‎های صادراتی خرما و خشکبار است زیرا افزایش شدیدی بر تعرفه حمل نقل دریایی و هوایی وضع شده و مشکل کمبود کانتینر وجود دارد.

وی گفت: در بخش حمل دریایی در دریای خزر نیز به واسطه اینکه حوزه اوراسیا یکی بازارهای بالقوه ایران است، هشت خط دریایی از سه هفته گذشته فعال شده است.

بازاری ادامه داد: همچنان کمبود کانتینر در حمل و نقل زمینی از مرز آستارا به مرز روسیه وجود دارد و مسیر ارمنستان نیز بازگشایی شده است.

وی گفت: تقویت یک خط از مسیر اینچه برون به مرکز روسیه نیز در حال انجام است تا از این طریق حمل ریلی برای کالای صادراتی بهتر شود.

بازاری اضافه کرد: بسته‎‌های حمایتی در بخش‎‌های مختلف ابلاغ شده که با تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه روند آن اجرایی خواهد شد.

وی گفت: طی ۲ ماه اخیر ۹ رایزن در کشورهای هند، چین، پاکستان، ترکیه، ارمنستان، روسیه، عراق و عمان مستقر شدند که امیدواریم صادرکنندگان از این ظرفیت استفاده کنند.

بازاری اظهار کرد: شایسته است در محصولاتی که سهم صادرات آن از کل تولید کشور بالای ۵۰ درصد است کمتر در خرید توافقی آن دخالت شود تا صادرکنندگان با قیمت مناسب اقدام به صادرات کنند.

وی افزود: برای نمونه خرمای سمبران که تعاونی روستایی با قیمت توافقی خریداری می‌‎کند باید به طور قطع صادرات شود زیرا بیش از ۹۰ درصد این محصول مصرف داخلی نداشته و صادر می‎‌شود.

میز ملی توسعه صادرات خرما درحاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی خرما دراستان بوشهر، روز چهارشنبه با حضور معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و شماری از مسئولان استانی و کشوری در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان آغاز شد.

در این نشست نمایندگان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه حضور دارند.

نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته به آن از ۹ آذر در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان بوشهر افتتاح و تا روز جمعه ۱۲ این ماه ادامه دارد.

برگزاری میز همایش ملی خرما از جمله برنامه‌های حاشیه این نمایشگاه در استان بوشهر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.