افزایش ۴۰ درصدی مبادلات ایران با کشور‌های اوراسیا

 

آمار تجارت خارجی، از افزایش ۴۰ درصدی مبادلات ایران با کشور‌های اوراسیا در ۶ ماهه نخست امسال حکایت دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دیروز همایش اوراسیا، پلی به سوی تجارت جهانی با محوریت روسیه، در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد که در آن فعالان اقتصادی کشور‌های این منطقه و مسئولانی از سازمان توسعه تجارت، ظرفیت‌ها و موانع روابط ایران و کشور‌های اوراسیا را بررسی کردند.

افسانه ضیایی، دبیر همایش، درباره مباحث مطرح شده گفت: بررسی همه‌جانبه و کارشناسی درباره فرهنگ و رژیم اقتصادی کشور‌های اوراسیا به‌ویژه روسیه و همچنین شناخت نیازها، فرصت‌ها و چالش‌های مختلف تجارت در این اتحادیه اقتصادی، به تجار ما برای برقراری روابط بهتر، کمک زیادی می‌کند.

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت نیز گفت: مبادلات ایران با کشور‌های اوراسیا در ۶ ماهه امسال با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۲ و نیم میلیارد دلار رسیده است و تا پایان سال به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

او با اشاره به توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا درباره ۵۰۲ قلم کالا از سوی اتحادیه اوراسیا و ۳۶۰ قلم کالا از سوی ایران، افزود: رایزنی‌ برای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد که نخستین‌بار بین ایران و کشور‌های دیگر انجام می‌شود، ادامه دارد و با اجرایی شدن آن، ۸۰ درصد اقلام صادراتی و وارداتی دو طرف، مشمول تعرفه صفر خواهند شد.

آرش شهرآئینی، عضو هیأت‌ مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز گفت: تفاهم‌هایی با صندوق‌های ضمانت صادرات کشور‌های اتحادیه صورت گرفته است و به‌زودی نهایی می‌شود که بر اساس آن‌ها صادرات و واردات دو طرف با امنیت، تحت حمایت قرار خواهد گرفت.

او اظهار داشت: صندوق ضمانت صادرات ۸۰۰ میلیون یورو برای بیمه ریسک اعتباری صادر کنندگان به اوراسیا در نظر گرفته و تاکنون از ۳۰۰ میلیون یوروی آن استفاده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.