مطالبه ۲ هزار میلیارد ریالی پیمانکاران پروژه راهسازی فاروج-بهشهر

 

مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور گفت: پیمانکاران و مشاوران پروژه چهارخطه کردن فاروج-بهشهر ۲ هزار میلیارد ریال مطالبه دارند که با توجه به کمبود اعتبار، وضعیت ساخت این محور در شرایط بحرانی است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، مهدی نظریان اظهار داشت: اکنون ۱۶ پیمانکار و مشاور در استان های خراسان شمالی و گلستان بابت ساخت این راه مطالبه دارند بطوریکه شرایط کارگاه ها بحرانی شده و بعضا شاهد فروش ماشین آلات هستیم و پرداخت حقوق ها هم به تاخیر افتاده و راندمان کار پایین آمده است.

وی افزود: امسال یکهزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه راهسازی مصوب شده است اما تاکنون و با گذشت بیش از هشت ماه از سال، تنها ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار خزانه سه ساله تخصیص یافته است که ارزش ریالی این اسناد تنها ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور اظهار داشت: اکنون اجرای پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تکمیل ۳۵ کیلومتر باقی مانده از این مسیر دست کم هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

نظریان، کمبود اعتبار و عدم تخصیص به موقع بودجه گرانی مصالح را از علت های عدم تکمیل چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان طبق برنامه ریزی تدوینی که تا سال ۱۴۰۰ اعلام بود، اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های پروژه های عمرانی، اعتبارات مصوب برای اجرای این پروژه راهسازی پاسخگو نیست و هزینه های ساخت نسبت به یک سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

نظریان در بخش دیگر سخنان خود درباره کمک های استانداری به اجرای این پروژه گفت: خراسان شمالی تنها استانی است که از منابع توازن منطقه ای حتی یک ریال به اجرای پروژه چهار خطه کردن بجنورد-جنگل گلستان اختصاص نداده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور افزود: در سایر استان ها بخشی از منابع توازن منطقه ای برای سرعت دادن به پروژه ها اختصاص می یابد اما در خراسان شمالی ریالی از این منابع به اجرای این پروژه مهم اختصاص داده نشده است.

طرح چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان از شریان های اصلی ارتباطی خراسان شمالی به استان های شمالی کشور و تهران محسوب می شود که طرح چهار خطه آن از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت که هر بار به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبار نیمه کاره ماند.

استان خراسان شمالی یکی از پنج استان کشور محسوب می شود که فاقد شبکه ریلی است و شبکه خطوط هوایی این استان نیز به دلیل جانمایی نامناسب و احاطه شدن کوههای اطراف کارایی لازم را برای جابجایی مسافر و بار ندارد و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از شبکه حمل و نقل استان وابسته به حمل و نقل زمینی است و تکمیل چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان می تواند علاوه بر کاهش سوانح رانندگی ، سرعت جابجایی مسافر و بار را نیز افزایش دهد.

استان خراسان شمالی بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که افزون بر ۶۳۷ کیلومتر از این محور را شریان اصلی تشکیل می دهد و مابقی راه های روستایی است که حدود ۴۰ درصد از آن زیر پوشش آسفالت قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.