تکمیل فرایند تجاری بندر نوشهر با دسترسی به کمربندی

ایجاد و تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی ، دریایی و هوایی در شهرستان بندری نوشهر یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های دولت برای توسعه این شهرستان جهت تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای همسایه طی هشت سال گذشته بوده است.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا ، این شهرستان به خاطر داشتن موقعیت های ممتاز مبادلات تجاری و گردشگری مانند دسترسی به راه های زمینی ، هوایی ، دریایی همواره مورد توجه سرمایه گذاران و گردشگران بوده است ، بنا بر این ، ایمن سازی ، توسعه و احداث راه های جدید برای عبور و مرور آسان برای مسافران و گردشگران از یک طرف فراهم کردن بستر لازم برای صادرات و واردات از طریق دریا و هوا ضروری بود به همین خاطر دولت تدبیر و امید با اعتبار سنجی برای تامین زیر ساخت ها اعتبارات ویژه ای در این سال ها اختصاص داده است.

 

اختصاص حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی ، تخصیص  ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز فرودگاه و نیز انجام روکش آسفالت به طول حدود ۸۰ کیلومتر با اعتباری  ۷۰ میلیارد تومان از جمله این فعالیت ها در چند سال گذشته بوده است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. اینبندر در سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط  دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد. بتذرنوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

 

نبود راه دسترسی؛ پاشنه آشیل

 

ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح‌های زیربنایی و تاثیرگذاری است که حدود ۱۵ سال پیش تصویب شد و فقط در حد مصوبه کاغذی باقی ماند تا این که در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومانی آغاز شد.

 

کار کارشناسی و مطالعه اجرای این طرح از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در تبادلات اقتصادی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید که برقراری ارتباط میان بندرخشکی واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شد.

 

همزمان با تصویب طرح و ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر درسال ۱۳۹۰ درحقیقت اهمیت اجرایی شدن احداث جاده میان بندر با بندر خشک در کمربندی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دو چندان شد.

 

اگرچه در آبان سال ۸۹ اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت، اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.

 

این راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و ۸۰۰ متر به بندرنوشهر متصل شود و برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.

 

در فرآیند اجرای این طرح وعده های زیادی از سوی مسئولان در نشست های رسمی و غیر رسمی و نیز در گفت و گو با خبرنگاران داده شد اما هیچ یک از این وعده ها رنگ اجرایی به خود نگرفت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در این باره می گوید : پس از سال ها پی گیری این طرح در این دولت نتیجه داد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی اختصاص یافت.

 

محمدتقی انزانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اینک این طرح با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد در حال اجرا است و تاکنون با صرف مقادیری از این اعتبار بیش از ۵۰ پلاک مسکونی نیز در مسیر اجرای این طرح به طول حدود ۲ کیلومتر رفت و برگشت خریداری شده است.

 

این مسئول اظهار داشت : این طرح که در جوار رودخانه ماشلک احداث می شود ، با بهره برداری از آن طی سه سال آینده معضل چندین ساله ترافیک در این شهرستان به خاطر عبور و مرور خوردوهای سنگین حامل بار برطرف خواهد شد.

 

وی گفت : مهم ترین هدف اجرای کامل این طرح دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتاری تحت عنوان پسکرانه  در جنوب بندر نوشهر است که این طرح نیز همزمان با راه دسترسی مصوب شده بود که بنا به دلایلی اجرا نشد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به این که بندر نوشهر در حوزه دریایی سالانه قابلیت پذیرش چهار میلیون تن کالا را دارد ، گفت : دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتار پس از اجرای کامل راه دسترسی جزو نیازهای ضروری توسعه اراضی پسکرانه بندر است چرا که این اراضی در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای  صاحبان کالا نقش اساسی دارد ضمن آنکه در حوزه دریایی به اندازه مورد نیاز توسعه انجام گرفته است.

 

انزانپور ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و در پی آن خریداری حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پسکرانه ای ، ظرفیت اسمی بندر نوشهر که هم اکنون چهارمیلیون تن در سال است، محقق می شود

 

بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت ۸۸  هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ،  از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  ۶۵۰۰ تن برخوردار است

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.