جنگ تجاری چین و آمریکا بالا گرفت؛ ترامپ: تعرفه واردات چین دوبرابر می شود

 

جنگ تجاری آمریکا و چین دوباره بالا گرفته است و رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین مرحله از این جنگ اعلام کرد عوارض ۲۰۰میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را به ۲۵درصد افزایش می دهد.

به گزارش سی نیوز، دونالد ترامپ روز  یکشنبه گفت عوارض بر 200 میلیارد دلار کالا های چین را از 10 درصد به 25 درصد افزایش می دهد.

همزمان دولت چین مذاکرات تجاری با آمریکا را که با هدف کاهش تنش ها در جریان بود لغو کرد.

آمریکا از ژانویه 2018 پس از وضع اولین عوارض تجاری توسط دونالد ترامپ، بر 250 میلیارد دلار واردات چین ، واردات جهانی فولاد و آلومینیوم و محموله های ماشین لباسشویی و صفحه های خورشیدی عوارض وضع کرده است.

 

ترامپ خود را «مرد عوارض» می خواند و می گوید این عوارض وضع شده بر واردات کالاها و فلزات خزانه دولت را پر میکند.

بر اساس اطلاعات حفاظت مرزی و گمرک آمریکا ، واشنگتن از فوریه 2018 تا اواسط مارس امسال ، 15.6 میلیارد دلار خالص ازطریق وضع عوارض سود برده است.

 

چه کسی هزینه عوارض را می پردازد ؟

ترامپ می‌گوید چین عوارض آمریکا را بر کالاهای وارداتی چین می‌پردازد.

وی در توییتر خود نوشت چین 10 ماه است که به آمریکا عوارض می پردازد.

ترامپ در 24 ژانویه گفته بود:« میلیاردها دلار در راه خزانه داری است – میلیاردها – از چین. هیچ وقت حتی10 سنت هم وارد خزانه داری ما نمی شد. حالا میلیاردها دلار می آید».

پرداخت در گمرک

عوارض نوعی مالیات بر واردات است. واردکنندگان باید عوارض خود را طی 10 روز پس از ترخیص کالا از گمرک آمریکا بپردازند.

پس عوارض را شرکت های وارد کننده به دولت آمریکا می پردازند. اکثر واردکنندگان کالاهای ساخت چین شرکت‌های آمریکایی هستند یا واحدهایی از شرکت‌های خارجی که در آمریکا ثبت شده‌اند.

آیا واردکنندگان آمریکا هزینه عوارض را به عرضه کنندگان در چین می‌سپارند ؟ برخی از آنها بله، بنابراین شرکتهای چین بخشی از هزینه را می‌پردازند. یک شرکت وارد کننده که عوارض می پردازد، می تواند هزینه هایش را به چند روش مدیریت کند.

1- تمام هزینه ها را بپردازد و با حاشیه سود پایین زندگی کند.

2-  هزینه ها را برای جبران عوارض بالا کاهش دهد.

3-  از عرضه کنندگان در چین تقاضای تخفیف کند تا جبران عوارض بالا شود.

4- سعی کند منابع  عرضه را به خارج از چین ببرد. بنابراین برخی شرکت‌های چینی تجارت خود را از دست می دهند.

5-  هزینه عوارض را با افزایش قیمت خرده فروشی به مشتریان منتقل کند.

اکثر واردکنندگان از ترکیبی از این گزینه ها استفاده می کنند تا هزینه بین عرضه کنندگان ، خودشان و مشتریان یا خریداران پخش شود.

چین هم با اعمال عوارض بر واردات از آمریکا این کار آمریکا را تلافی کرده است.

اکثر وارد کنندگان در چین، چینی هستند، بنابراین به همین روش دولت آمریکا مالیات واردات بر کالاهای چینی را از وارد کنندگان آمریکا می گیرد. چین هم مالیات بر کالاهای آمریکایی را از وارد کنندگان چینی می گیرد.

درآمد آمریکا از عوارض در 2018 ، 49.7 میلیارد دلار بود که نسبت به 35.2 میلیارد دلار در سال 2017 ، 41.2 درصد بیشتربود.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا، چین را به عدول از تعهداتش در جریان مذاکرات تجاری متهم کرده اما پافشاری کرده است که توافق میان دو طرف در زمینه تعرفه ها هنوز ممکن است.

او گفت که تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور، برای اعمال مالیات تازه بر صادرات چین بعد از آن بود که چین در قول های قبلی اش تجدید نظر کرد.

با این حال به گفته او همچنان انتظار می رود که هیات چینی روز پنجشنبه برای دور تازه مذاکرات در واشنگتن باشد.

شاخص سهام بازارهای بورس آمریکا که پیشتر سقوط کرده بود اکنون بار دیگر جهش کرده است.

ترامپ روز یکشنبه در توییتر نوشت که آمریکا روز جمعه تعرفه اعمال شده بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را دو برابر خواهد کرد و ممکن است تعرفه های دیگری را اعلام کند.

آقای لایتیزر دوشنبه به خبرنگاران گفت: “در حدود یک هفته اخیر ما شاهد زایل شدن تدریجی تعهدات چین بودیم. این برای ما غیرقابل قبول است.”

او گفت با نزدیک شدن به مراحل نهایی مذاکرات، چین سعی داشته متن توافق میان دو کشور را به طور ملموسی تغییر دهد.

او گفت: “ما در این مقطع قصد قطع مذاکرات را نداریم. اما (طبق روند) فعلی… با فرارسیدن روز جمعه تعرفه های تازه اجرا خواهد شد.”

پیشتر در پی توییت های روز یکشنبه آقای ترامپ شاخص سهام بازارهای بورس جهان افت قابل توجهی کرد، از جمله شاخص سهام “شانگهای کامپوزیت” ۵.۶ درصد سقوط کرد.

با این حال داو جونز آمریکا در روز دوشنبه نهایتا فقط ۰.۳ درصد افت کرد درحالی پیشتر ۱.۸ درصد کاهش یافته بود.

ترامپ چه گفت؟

رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در توییتی نوشت که تعرفه های ده درصدی بعضی کالاها روز جمعه به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و ۳۲۵ میلیارد دلار کالاهای معاف از تعرفه ممکن است “به زودی” با ۲۵ درصد مالیات روبرو شوند.

او نوشت: “(مذاکرات) توافق تجاری با چین ادامه می یابد، اما خیلی به کندی، چون تلاش دارند دوباره شرایط را به مذاکره بگذارند. جواب منفی است!”

او روز دوشنبه بار دیگر نوشت که آمریکا در تجارت با چین سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار “از دست می دهد” و افزود: “معذرت می خواهم اما ما دیگر قصد ادامه این روند را نداریم!”

واشنگتن و پکن سال پیش بعد از اعمال میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر، برای حل اختلافات خود مشغول مذاکره بوده اند و در هفته های به نظر می رسید درحال نزدیک شدن به توافق باشند.

استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا، هفته پیش مذاکرات برگزار شده در پکن را “سازنده” توصیف کرد.

اما گزارش می شود که مقام های آمریکایی در روزهای اخیر از اینکه چین حاضر نیست قوانین خود را برای رسیدن به توافق اصلاح کند سرخورده شده اند، چیزی که قبلا در مورد آن توافق شده بود.

چگونی اعمال توافق، سرعت لغو تعرفه های اعمال شده و مسائل مربوط به حفاظت از مالکیت معنوی از جمله دیگر اختلافات باقی مانده است.

آقای منوچین دوشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکرت ۹۰ درصد کامل شده اما مذاکره کنندگان چینی قصد دارند “شرایط که قبلا بر سر آنها توافق شده بود را بازنویسی کنند.”

 

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.