پس از ٣ سال تلاش و پیگیری های مجدانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران؛ مالیات ارزش افزوده كرايه حمل دريايي كالاهاي وارداتي حذف شد

 

با رای اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی، شرکت های حمل ونقل کشتیرانی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، این موضوع از سال ها قبل توسط انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به صورت مستمر پیگیری شد و در نهایت، اعضای شورای عالی مالیاتی در موضوع صورتجلسه شماره 29-201 مورخ 09/10/1397 در خصوص خدمات حمل ونقل کشتیرانی کالاهای وارداتی، فعالیت آنها را مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده ندانستند.

این قانون بدینگونه ابلاغ شده است:

اظهار نظر شورای عالی مالیاتی:

«با توجه به ابهام مطرح شده، شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 2 ماده 255 قانون مالیات های مستقیم، مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن پس از بررسی های لازم و شور و تبادل نظر در خصوص موضع مطروحه به شرح زیر اعلام نظر می نماید:

طبق ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می باشد. بنابراین حمل ونقل کشتیرانی بین المللی بابت واردات کالا از سایر کشورها تا مبادی ورودی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعم از اینکه توسط شرکت حمل ونقل کشتیرانی ایرانی یا خارجی انجام شده باشد، از مصادیق ماده 1 مذکور نبوده و لذا از این بابت مشمول مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

«در اجرای بند 2 ماده 255 قانون مالیات های مستقیم، به پیوست نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی در خصوص خدمات حمل ونقل کشتیرانی کالاهای وارداتی جهت اجرا به شرح ذیل ابلاغ می گردد؛

«طبق ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده عرض کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می باشد. بنابراین حمل ونقل کشتیرانی بین المللی بابت واردات کالا از سایر کشورها تا مبادی ورودی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعم از این که توسط حمل ونقل کشتیرانی ایرانی یا خارجی انجام شده باشد از مصادیق ماده 1 مذکور نبوده و لذا از این بابت مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.

این موضوع قابل تسری به خدمات ارائه شده از سوی کارگزاری ها و نمایندگی ها به نسبت کارمزد دریافتی آنها بابت خدمات جانبی حمل ونقل از قبیل تخلیه، بارگیری، یدک کشی، سوخت رسانی و … در داخل ایران نخواهد بود.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.