آیا مقررات ویژه سوخت کشتی ها از سال 2020 اجرایی می شود؟ شرکت های کشتیرانی: آیمو در زمان اجرای قانون سوخت تجدید نظر کند

 

بحث بر سر استفاده سوخت کم سلفور در صنعت حمل ونقل دریایی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می شود. پالایشگاه ها ظرفیت کافی برای تولید این نوع سوخت را ندارند و با توجه به شرایط کنونی، اجرای قانون استفاده از سوخت کم سلفور در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) بر اساس تدوین قوانین جدید، شرکت ها را ملزم کرده تا از سال 2020 میلادی نوع سوخت کشتی ها را تغییر بدهند تا قدمی در جهت حفظ محیط زیست برداشته شود.

این اقدام آیمو بخشی از استراتژی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است که در «توافق نامه پاریس» مورد اشاره کشورها قرار گرفت. اما استفاده از سوخت ال.ان.جی هنوز عمومیت نیافته و تعداد اندکی از کشتی ها از این نوع سوخت استفاده می کنند.

مشکلات متعددی در ارتباط با اجرای این قانون سازمان بین المللی دریانوردی وجود دارد. این قانون می گوید که از ابتدای سال 2020 میلادی، یک محدودیت جهانی برای استفاده از سوخت های سلفور بالا به وجود می آید. به طوری که کشتی ها ملزم هستند تا میزان گوگرد سوخت خود را از 3.5 به حدود 0.5 درصد برسانند. اگرچه این اقدام به نفع حفظ محیط زیست تمام می شود، اما تغییر نوع سوخت به راحتی برای شرکت های کشتیرانی میسر نیست. چرا که در بسیاری از کشورها امکان بهره مندی از زیرساخت های که سوخت پاک تر را در اختیار شرکت ها قرار بدهند وجود ندارد.

حتی پالایشگاه های دنیا نیز اگر بخش خاصی را برای تولید این نوع سوخت در نظر بگیرند، با توجه به تقاضای بسیار بالای صنعت حمل ونقل دریایی برای دستیابی به این نوع سوخت، باز هم کمبودهای فراوانی احساس خواهد شد.

حالا این سوال پیش می آید که آیا قوانین مرتبط با سوخت از ابتدای سال 2020 میلادی اجرایی خواهد شد؟ آیا پالایشگاه های دنیا توان تامین سوخت کم سلفور مورد نظر صنعت کشتیرانی را خواهند داشت و سوال پایانی اینکه تا چه اندازه مصرف این سوخت هزینه های حمل ونقل دریایی را تغییر می دهد؟

به همین دلیل، عمده شرکت های کشتیرانی فعال در دنیا خواستار تجدیدنظر سازمان بین المللی دریانوردی در زمان تعیین شده برای اجرای این قانون الزام آور است. زمانی که متناسب با شرایط واقعی عرضه این نوع سوخت و امکان دسترسی آسان آن برای همه شرکت ها باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.